Senaste nytt

Rättigheter/möjligheter vid av United ändrad tidtabell

Foffer

Medlem
Om inte 261/3004 går att applicera så kan man väl åtminstone få återbetalning på hela biljetten (utan avgift) om man väljer att avboka. Om det är en SAS-flight som ändrar tid har man i alla fall rätt till detta, vet dock inte hur SAS ställer sig till detta i en SAS-bokning där en del av flygningen görs med ett annat bolag.
Jag tror i vilket fall som helst att det bästa är att kontakta SAS och förklara att den nya flighten inte passar och se över vad de kan göra. I bästa fall bokar de om till andra flighter utan problem så att man kommer hem så smärtfritt som möjligt.
Hela biljetten är avbokningsbar men vi vill inte boka av, vi vill bara komma i tid till flyget :)
 

Foffer

Medlem
Nu har jag inte kollat tabeller eller flighter men det känns spontant som att flyg från Miami istället för Fort Lauderdale kan vara ett alternativ... Det borde finnas fler avgångar till Chicago från Miami än från Fort Lauderdale.

Annars, när var det SAS började flyga till Miami? Man kanske kan fråga om re-routing från Miami direkt till Europa, med något *A bolag. Frågan är fri.

AA flyger från MIA till ORD på tider som passar vår resplan så jag får jobba på det alternativet med SAS

Det är väl i September som SAS flyger MIA?
 

Foffer

Medlem
Problemet här är att flygresan är en resa och båtresan är en annan. Klart det blir stökigt för TS men det ger inget automatiskt frikort att få bryta mot biljettregler.

SAS borde givetvis försöka hjälpa till att ordna med ombokning av den flight som ändrats så att den passar bättre, men övriga flighter lär förbli opåverkade om inte SAS väljer att göra något med goodwill. Dock har jag en känsla av att man har större valfrihet på alternativa flighter om man ringer United direkt.

Säkert en dum fråga men jag har ingen affär med UA i och med att jag köpte hela resa av SAS men kan jag ta "fighten" med dem ändå?
 

Foffer

Medlem
Egen erfarenhet säger att SAS gör "allt" för att hjälpa till, om ni har möjlighet att åka ett dygn senare föreslå SAS det.
Om resan kommer att gå om 7-8 månader så kommer UA att göra fler tidtabellsändring.

Jag håller tummarna för att du har rätt, dock är ett dygn senare inte optimalt men är görbart om inget annat fungerar
 

Foffer

Medlem
Nu har jag dragit iväg ett vänligt mail till guldsupporten med er input, stort tack för all hjälp so far och ropa till om ni kommer på något mer matnyttigt

Foffer
 

agehall

Medlem
Säkert en dum fråga men jag har ingen affär med UA i och med att jag köpte hela resa av SAS men kan jag ta "fighten" med dem ändå?

Det är iaf värt ett försök om inte SAS löser det åt dig.

Nu har jag dragit iväg ett vänligt mail till guldsupporten med er input, stort tack för all hjälp so far och ropa till om ni kommer på något mer matnyttigt

Foffer

Jag hade nog ringt, men det är lite intressant att höra ifall de kan lösa det via mail.

Fö vill jag tipsa om den utmärkta funktionen multicitat. Mycket bättre än att göra flera inlägg efter varandra.
 

Foffer

Medlem
Kort update.

Som @agehall förutspådde gav mitt mail jackshit så jag fick ringa in till telefonsupportern. Där var det kalla handen för att hitta möjligheter och hjälpa oss då det är 8 månader kvar till avresa.

De vill inte boka om oss då de inte anser sig har något att göra med Uniteds ombokning, det enda de kan "hjälpa" oss med är att boka om oss dagen efter men då får vi stå för kostnaden på €140 per pax. Detta är även oberoende om vem jag pratar med så HUCA fungerar inte..

Därför har jag två frågor:

  • Vilket är bästa sättet att skicka in ett complaint till SAS då jag tycker de hanterar detta dåligt
  • Har United något kontor/avdelning i Sverige eller ska jag gå på US kontoret med detta för att se om de kan hjälpa mig?
 

agehall

Medlem
Testa att ringa United och se vad de kan göra innan du går vidare med SAS. Även om SAS borde hjälpa dig mer, så är det nog enklare att testa med United först. Jag hade ringt dem i USA mha Skype eller liknande.
 
Toppen