Rättighet vid tidtabellsändring på 12h?

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av kajjan85, 20 April 2016.

  1. kajjan85

    kajjan85 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hej

    Jag har köpt en resa till Medellin (MDE) i ekonomi med Iberia. Resan går via Madrid, där jag såg till att jag har en heldag innan resan forsätter nästa dag till MDE med ett kort stopp i Bogota. Jag har redan bokat hotell i Madrid. Jag var väldigt nöjd med det här upplägget - en lång resa uppdelad i två etapper samt att jag får uppleva Madrid.

    Idag fick jag ett mail från resebyrån att det skett en tidtabellsändring med frågan om jag accepterar Iberias förslag på route-ändring. Istället för en heldag i Madrid bär det efter 6 timmar vidare till Lima(!), där jag i sin tur får vänta i nästan 5 timmar innan det blir en backtracking-tur till Medellin. Alltså, en total mardrömsresa. Dessutom brinner min hotellnatt i Madrid inne.

    Deras förslag är:

    CPH MAD 1515 1830
    MAD LIM 0035 0545
    LIM MDE 1022 1332

    För att komplicera det ytterligare är biljetten open-jaw, med hemresa från Rio de Janerio. En flygbiljett mellan Medellin och Rio som kostade relativt mycket är redan köpt. Därför är att avboka hela resan inget alternativ, då en open-jaw biljett med samma routing kostar väldigt mycket just nu.

    Jag har ännu inte fått svar från resebyrån och jag är väldigt orolig över hur det här ska sluta. Vad har jag för rättigheter i det här fallet egentligen?
     
  2. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    När ska du resa? Det har betydelse för dina rättigheter.
     
  3. kajjan85

    kajjan85 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Utresa 30:e Maj. Hemresa 22:e Juni.
     
  4. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Om vi utgår ifrån att Iberia ställt in avgången mellan Madrid och Medellin (via Bogota) har du dessvärre inte rätt till någon ekonomisk kompensation då besked om inställd flight lämnats minst två veckor före tidtabellsenlig avgång.

    Du har, återigen under förutsättning att flighten är inställd, rätt till följande enligt artikel 8:

    Artikel 8

    Rätt till återbetalning eller ombokning

    1. Vid hänvisning till denna artikel skall passagerare erbjudas att välja mellan

    a) - återbetalning inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, av hela inköpspriset för biljetten, för den del eller de delar av resan som inte fullföljts och för den del eller de delar som fullföljts, om flygningen inte längre har något syfte med avseende på passagerarens ursprungliga resplan, samt dessutom, i relevanta fall,

    - en returflygning till den första avgångsorten snarast möjligt,

    b) ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor, eller

    c) ombokning till den slutliga bestämmelseorten till ett senare datum som passageraren finner lämpligt, under likvärdiga transportvillkor, beroende på platstillgång.

    Min rekommendation är således att du botaniserar bland andra alternativ och tar fram andra förslag till resebyrån baserat på ovanstående. Problemet är ju nu att du bokat med resebyrå, hoppas att det går bra.
     
    agehall och kajjan85 gillar detta.
  5. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Japp, där kommer det nästan garanterat att bli strul.
     
    Jakob Österberg gillar detta.
  6. kajjan85

    kajjan85 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tack Agö.

    Jag ringde faktiskt upp Iberia och pratade med deras kundtjänst för att dubbelkolla. Dom hade inte en aning om vad resebyrån pratade om. Ja, det hade skett en ändring... på 5 minuter! Min förbindelse i BOG hade blivit 5 minuter kortare. Iberia menade att förslaget till re-routing inte kommer från dom.

    Bra jobbat Flygstolen.se. Undrar hur många ovetande resenärer som litar på flygstolen.se:s information och som helt enkelt bara accepterar situationen och tackar ja till galna ändringar.
     
    Agö gillar detta.
  7. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Vilka clowner!

    @kajjan85 : ev. kan det dock vara så att dessa fem minuter innebär att minimumtiden för transfer överskrids.
     
    kajjan85 gillar detta.
  8. kajjan85

    kajjan85 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Transfertiden ändrades från 1h 30m till 1h 25min. Tydligen inga problem för Iberia.
     
    Tonton och Agö gillar detta.
  9. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Minimum Connect Times
    [​IMG]Share Results
    STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
    ONLINE .20 1.00 1.00 1.00
    OFFLINE .20 1.00 1.00 1.00
    ** OR * ARE ALL
    **-IB II 2.00 TRM 1 - 1
    **-IB II 2.00 TRM 2 - 1
    **-** II 1.30 TRM 1 - 1
    **-** II 1.30 TRM 2 - 1
    **-** II 1.30 TRM 1 - 2
    **-** II 1.30 TRM 2 - 2
     
  10. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Vilka flyger BOG-MDE? Iberia? Det kan mycket väl vara så att du hamnat under Minimum Connecting Time och då är bytet ogiltigt.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×