Räknas en Cimber flygning som ett segment i Eurobonus

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av ElDuce, 1 April 2012.

  1. ElDuce

    ElDuce Ny medlem

    Skall flyga ARN-CPH-LYS där CPH-LYS har ett SK nummer med (QI) som flygs av Cimber.
    Räknas denna som ett segment i EuroBonus för att uppnå 40 flygningar.
     
  2. twiggs

    twiggs Medlem

    Detta är flygningar som flygs å SAS vägnar helt och hållet. Cimber Air står enbart för flygplanet och en del av dess besättning och har ingenting annat med flygningarna att göra.
     
  3. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Så svaret är: Ja, de räknas.
     
  4. ElDuce

    ElDuce Ny medlem

    Tack !
     
  5. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det helt korrekt, jag flyger ibland från NRK -CPH och då har flyget både QI/SK nummer och jag har inte fått detta segment räknat som grundande för uppräkning av segment.
     
  6. cbroxe

    cbroxe Medlem

    Hej! Jag är rädd att det ej kommer att räknas som en kvalificerad flygning. Endast SK metall räknas.
    MVH
     
  7. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Räknas ej om det är wetlease. Mången segmentjägare som fått för sig att CPH-AAL/AAR/HAM en massa gånger på en dag är en bra idé upptäcker att rutterna ofta flygs av QI och bara ger extrapoäng.
     
  8. joemume

    joemume Medlem

    Ort:
    UME
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har flugit SAS från CPH till STR ett par gånger (bokat via SAS med SK-nummer, men opererat av QI) och alltid fått dessa räknade, dvs. så länge det är SAS som är "ägare" av rutten så spelar det ingen roll att det är QI som flyger i SAS-namn (dessa plan har ju t.om SAS-loggan målat på sig...). Men detta verkar onekligen vara lite av en djungel och jag kan knappast kalla mig expert i frågan, bara berätta hur det fungerat när jag råkat ut för liknande, vilket stämmer helt överens med twiggs tolkning... :D
     
  9. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    För att avgöra om flygningen räknas bör ni snarare titta på flightnumret om den utförs av Cimber. SK 3000-3999 är code share och räknas inte. Tex SK 1641 mellan CPH och HAM räknas däremot trots att den flygs av CImber.
     
  10. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag reser ofta ARN-CPH-AAR och har aldrig fått QI-segment tillgodo annat än som extra-poäng.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×