Senaste nytt

Räknas det här som 6 enkelresor?

joemume

Medlem
Gör inte Kiruna-flygen en mellanlanding i Umeå vissa årstider? Kanske kan du boka KRN-UME och UME-ARN separat och få ett segment mer på det sättet?

Tyvärr har SAS styrt om sina rutter till LLA (under många år mellanlandade de i UME) vilket gör att under högsäsong kan man köra KRN-LLA-ARN-CPH-AMS t.ex. Men problemet att det är samma plan som mellanlandar i LLA och passagerare till ARN får inte stiga av, så det blir inget extra segment om du inte delar upp biljetten och helt enkelt kliver av i Luleå och sedan boardar med en ny biljett. Det blir dock troligen dyrare, gissar jag? Har aldrig provat den varianten själv, bara haft genomgående biljett från KRN-ARN (via LLA).
 

Gnopps

Medlem
Till hösten börjar flyget mellanlanda igen och då tillåter biljettreglerna att du flyger KRN-LLA-ARN-CPH-AMS på samma biljett. Det är bokningsbart och rent tekniskt måste du gå av planet i Luleå för att sedan boarda samma plan igen. Du behöver alltså inte dela biljetten i Luleå (i det här fallet). Dock blir det dyrare ja, eftersom SAS vill ha extra bränsletillägg för varje segment + extra flygskatter.

Tillägg: Se nedan, biljettreglerna tillåter inte byte i LLA.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Problemet är att SAS biljetter Kiruna-Amsterdam inte tillåter byte i Luleå.

FROM-TO KRN-STO-AMS*
FROM-TO KRN-STO-OSL/CPH-AMS*
FROM-TO KRN-STO-CPH-AMS*

Ska man ha Kiruna-Luleå-Stockholm-Köpenhamn-Amsterdam så får man prissätta den som en generell IATA biljett, och då blir det dyrt. Priset för en IATA biljett Kiruna-Amsterdam ligger på 13.000 kr enkel resa + skatter.

Men man borde kunna köpa en separat biljett Kiruna-Luleå och sedan en genomgående biljett Luleå-Amsterdam.
 

Gnopps

Medlem
Problemet är att SAS biljetter Kiruna-Amsterdam inte tillåter byte i Luleå.

FROM-TO KRN-STO-AMS*
FROM-TO KRN-STO-OSL/CPH-AMS*
FROM-TO KRN-STO-CPH-AMS*

Ska man ha Kiruna-Luleå-Stockholm-Köpenhamn-Amsterdam så får man prissätta den som en generell IATA biljett, och då blir det dyrt. Priset för en IATA biljett Kiruna-Amsterdam ligger på 13.000 kr enkel resa + skatter.

Men man borde kunna köpa en separat biljett Kiruna-Luleå och sedan en genomgående biljett Luleå-Amsterdam.
Helt rätt. Jag var stressad igår och när jag provade att prisätta kollade jag inte resultatet tillräckligt noga. Kiruna-Umeå blir svårt att boka på samma biljett som Umeå-världen med SAS.
 
Toppen