Räknas codeshare (Lufthansa) som en statushöjande resa?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Johannes, 8 Januari 2012.

  1. Johannes

    Johannes Medlem

    Ort:
    Lerum
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

    Om jag bokar GOT-FRA via sas.se enligt nedan:


    SK8547 (Lufthansa) Göteborg - Frankfurt (Terminal 1)
    Trafikeras av: Lufthansa Flygplanstyp: Airbus Industrie A319

    Jag får ju baspoäng, men räknas resan som en "leg" i min jakt på 40 enkelresor? jag tror inte det, men skulle gärna vilja ha det bekräftat från folk här...
     
  2. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    För att nå EBG på 40 flighter räknas enbart flyg med SK-gruppen in. Lufthansa går alltså inte.
     
  3. Hyperion007

    Hyperion007 Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Även Blue och Widerö räknas som kvalificerade flighter.
     
  4. CarlT

    CarlT Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    De är helägda dotterbolag till SAS och ingår därför i SAS-gruppen, vilket jag tror Erik menade med SK-gruppen :)
     
  5. rickardjacobson

    rickardjacobson Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja men nu handlar det om en flight som är bokad med SAS flight nummer men opererad av Lufthansa, då räknas det väl som ett "leg"? Man kan ju inte begära av sina kunder att de ska veta vem som flyger planet när man bokar genom SAS.

    Förövrigt räknas det som ett statusgrundande "leg" om man åker på annat flygbolags flight nummer men flighten är opererad av SAS.
     
  6. flierman

    flierman Medlem

    Ort:
    OSD
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja det blir då ett statusgrundande "leg" om det är SK som är opererande flygbolag. Är det ett SAS-nummer men Lufthansa som flyger så räknas det inte. De flygningar som har ett annat opererande flygbolag har ofta en ovanlig nummerserie så det kan vara en ledtråd att kolla upp. T.e.x flighter med 6000-6999

    Sen om du får en reseplan av resebyrån eller på nätet står det oftast "opereated by xxxx" under aktuellt "leg" om det är ett annat bolag som flyger.
     
  7. henkedio

    henkedio Medlem

    Ort:
    Malmö
    Har själv bokat en resa för sommaren som det kanske finns ett bra svar på, reser från Denver via Washington till Köpenhamn. Flighten mellan DEN-IAD är en codeshare SK/UA. Om jag då ska se intjäning av miles så är det väl bokningsklass på sk som är aktuell? Nu spelar det visserligen ingen roll för det är 100% på både sk/ua, men det fins säkert tillfällen där en bokningsklass skiljer sig i intjäning från bolag till bolag!?
     
  8. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Inom *A är det alltid bokningsklass hos det opererande bolaget som styr.

    Så har du bokat en SK/UA code-share med SK bokningsklass-X, som sedan översätts till UA-bokningsklass Y så är det intjäning enligt vad EuroBonus tycker att UA Y ger.

    Vill man på förhand förstå hur mycket poäng man ska få, undviker man codeshares. Annars kan man bara gissa vad man kommer att få. Det är värt att notera att det skulle kunna vara så att bokningsklassen översätts, även om båda bolagen har samma klass, dvs även om båda råkar ha bokningsklass X, så kan X översättas till Y på det opererande bolaget.
     
  9. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Agehall har rätt, inom hela Star Alliance är det alltid flygbolaget som utför flygningen som styr oavsett om man hamnat på flygningen genom att köpa en "code share" genom ett annat flygbolag. Min åsikt är att det flygbolag man köpt flighten av borde styra reglerna. Om de sedan valt att låta ett annat flygbolag utföra flygningen borde vara en sak mellan flygbolaget jag köpt av och deras "underleverantör".
    Men nu är det inte så. Tror det är annorlunda hos One World? Är ingen expert på dem...

    I det aktuella fallet betyder det alltså konkret:
    -Om du åker med SK XXX som utförs av Lufthansa blir det inget "qualifying segment"
    -Om du åker med Lufthansa XXX som utförs av SAS blir det ändå ett "qualifying segment"
     
    Last edited: 10 Januari 2012
  10. Här är ett hypotetiskt exempel.

    Tror att vanlig folk accepterar sådan trams? Nej, jag tror inte det.
    Det är konstigt att folk får bara acceptera sådan trams när det gäller flygbiljett.
     
    2 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×