Senaste nytt

Qatar flyger A350 till Stockholm med Q Suite från oktober 2018

flatwhite

Medlem
Är det någon som lyckats välja säte i en QSuite på QR172/QR171 efter 28 oktober?

På Qatars sida får jag bara upp en vanlig A350-900 med 1-2-1-konfigurationen när jag ska välja säte. Samma på ExpertFlyer, en vanlig A350-900 med vanliga 1-2-1-konfigurationen. Jag är ute efter en dubbelsäng vilket innebär bakåtvända säten (E och F) på ojämna rader. Kanske jag ska välja ojämnt radnummer E och F ändå (med framåtvända 1-2-1-stolar) och hoppas att rad- och stolsvalet hänger med vid equipment change till en A350 med QSuite?

Eller är jag för het på gröten?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

doc

Medlem
Jag kollade i Expertflyer och kunde där inte hitta att någon A350 skulle ha QSuite någon av dagarna jag sökte på i oktober och november. Enligt FlyerTalk har Qatar Airways just nu tre stycken A359 med QSuites, så att just en av dessa tre permanent skulle flyga på Stockholm har jag svårt att se. Det kanske kan hända att någon enstaka flygning har QSuites, även om sannolikheten för detta är rätt låg också.
 

squeezen

Medlem
Ja, alla 350-1000 har ju. Sedan så skulle väl 777 flrst göras om innan ev 350-900 som generellt är nya.

Jag tänkte att det kanske var nåt strul i första inlägget och att den detaljen om 900 vs 1000 va missat. Men det var ju @palmen så det kändes omöjligt. Dessutom är ju länken i inlägget till qatars oficiella sida...

Jag har dock ännu inte sett nån 350-900 med qsuites
 

palmen

Moderator
Länken är som sagt till deras pressrelease, har ingen annan info att gå på och man får ju hoppas att de har korrekt info i pressreleasen.
 

doc

Medlem
QR172 börjar inte flygas med A350 förrän 1/11, så informationen verkar inte stämma alls. Skulle ta detta med en nya salt.
 

toer00

Medlem
Håller med @jumbooze i detta fall, ta hela nyheten med Q-Suites från Stockholm med en nya salt.
Jag har roat mig att titta direkt i QR:s bokningssystem och har då gjort enligt följande.

1. Tittat på slumpmässiga datum (2-3 varje månad from 28 okt tom 15 apr)
2. Tittat om QR 172 är en A359 eller 788.
3. OM det är en 788 har jag gått in och bokat in 2 personer i J-klass (Full fare business)
4. Har sedan påbörjat en "seating" och tittat på vilken seat-map som kommer fram.
5. Via skärmdump kopierat ner en bild (JPG - fil) på seat-mappen
6. Jag har sedan gått in på en befintlig QR sträcka (LHR - DOH) och letat efter A359 samt A351 (A350 - 1000).
7. Upprepat steg 4-5 enligt ovan.
9. Jämfört dessa.

Slutsats, QR har inte laddat någon seat-mapp, som än så länge som tyder på att det är en A359 som dyker upp.
Dessutom så verkar som att /88:an kommer tillbaka den 31 Mar 2019.

Nu kan det visserligen komma en equipment change framöver och vi får hoppas på det, blir spännande och se...
men man kanske inte skall allt för besviken om det fortsättningsvis blir en "standard A359 som kommer...??

QR 788 A359.PNG
QR 788 tilllbaka 31 Mar.PNG


QR 788 tilllbaka 31 Mar.PNG
QR Standard 359.PNG


QR Standard 359.PNG
QR Suites.PNG
 

toer00

Medlem
Rättning, punkt 3. Skall naturligtvis vara A350!

Ytterligare korrigering...

Sorry ibland ställer rättstavningen till det.

Jag menar naturligtvis att jag jämfört A359 mellan STO - DOH, med befintliga Q - suites sträckor som t.ex. LHR - DOH och sedan jämfört hur seatmappningen ser ut...
 
Last edited by a moderator:
Toppen