Senaste nytt

Qatar-blockaden - praktiska konsekvenser för resande

segra

Medlem
Har en bokning med Qatar till Dubai, antar att man tillhör "riskgruppen" som får hitta på något annat. Synd bara att man bokade om Grosvenor House från flexibel bokning till ej återbetalningsbar igår.

@Per N

Hur gick det? Blev du ombokad och i så fall vilken rutt? Har en trip i oktober till Dubai (DWC) som precis blev ändrad från Confirmed till Not Confirmed.. Sitter just nu i kö till QR och ska försöka få till resan CPH_LHR-DXB med BA istället för ursprungsresan som är CPH-DOH-DWC.
Hur gick det med GH? Jag har faktiskt lyckats att ändra och få återbetald en stay där fast det var en ej återbetalningsbar bokning men det kan
bero på att jag samtidigt bokade en vistelse ngn månad senare.
 

Per N

Medlem
@Per N

Hur gick det? Blev du ombokad och i så fall vilken rutt? Har en trip i oktober till Dubai (DWC) som precis blev ändrad från Confirmed till Not Confirmed.. Sitter just nu i kö till QR och ska försöka få till resan CPH_LHR-DXB med BA istället för ursprungsresan som är CPH-DOH-DWC.
Hur gick det med GH? Jag har faktiskt lyckats att ändra och få återbetald en stay där fast det var en ej återbetalningsbar bokning men det kan
bero på att jag samtidigt bokade en vistelse ngn månad senare.
Jag gick in på Qatars hemsida och klickade mig fram till sidan för avbokning. Fyllde i alla uppgifter och fyra veckor senare fick jag bekräftelse att pengarna betalas tillbaka.

Beträffande GH så fick jag följande svar "As an exceptional case, your room reservation is now cancelled with no charge."

Edit: Vi har istället bokat en weekend i Göteborg då vi går all in på skaldjur. Sjömagasinet och Fiskekrogen är bokat. Inte så dåligt det heller :)
 

segra

Medlem
Jag gick in på Qatars hemsida och klickade mig fram till sidan för avbokning. Fyllde i alla uppgifter och fyra veckor senare fick jag bekräftelse att pengarna betalas tillbaka.

Beträffande GH så fick jag följande svar "As an exceptional case, your room reservation is now cancelled with no charge."

Edit: Vi har istället bokat en weekend i Göteborg då vi går all in på skaldjur. Sjömagasinet och Fiskekrogen är bokat. Inte så dåligt det heller :)


Haha det fungerar absolut med Sjömagasinet och Fiskekrogen:) men jag känner att jag behöver SOL och VÄRME efter denna rent ut sagt skitsommaren.:mad: (Sitter fortfarande i kö hos QR......)
 

segra

Medlem
En liten uppdatering för er som också har en resa bokad till någon av de destinationer som QR inte får flyga till i dagsläget.

Ringde QR Privilege Club då det var en award bokning och i dagsläget kunde de endast boka om utresan och de bad mig återkomma efter den 27/9 (1månad innan avresa) för att boka om hemresan??Skumt att det då gick att boka om utresan:cool: men men det löser sig nog.

Det första de sa var att de givetvis återförde alla poäng samt betalade tillbaka skatter och avgifter helt kostnadsfritt....:rolleyes:varpå jag svarade att det gick alldeles utmärkt om de betalade för mina prepaid hotellnätter på ett väldigt dyrt hotell:D. De satt mig på hold ett par minuter sen sa tjejen jag pratade med att hon genast skulle kontrollera alternativa flighter till oss. Det slutade med att vi nu är inbokade så här: CPH-LHR-DXB med BA i business och med bra tider också enligt oss, Lämnar CPH 20:15 landar i London 21:20 sen går flyget till DXB 22:20 och landar 08:15 (Ursrpungsflighten med QR skulle landat 08:55)

Ursprungliga bokningen var: CPH-DOH-DWC ToR (Bokat i business & first)
Ny bokning än så länge: CPH-LHR-DXB med BA i business.

Än så länge snyggt skött av QR tycker jag och jag ska försöka komma ihåg att uppdatera när hemresan är bokad och bekräftad också.
 
En liten uppdatering för er som också har en resa bokad till någon av de destinationer som QR inte får flyga till i dagsläget.

Ringde QR Privilege Club då det var en award bokning och i dagsläget kunde de endast boka om utresan och de bad mig återkomma efter den 27/9 (1månad innan avresa) för att boka om hemresan??Skumt att det då gick att boka om utresan:cool: men men det löser sig nog.

Det första de sa var att de givetvis återförde alla poäng samt betalade tillbaka skatter och avgifter helt kostnadsfritt....:rolleyes:varpå jag svarade att det gick alldeles utmärkt om de betalade för mina prepaid hotellnätter på ett väldigt dyrt hotell:D. De satt mig på hold ett par minuter sen sa tjejen jag pratade med att hon genast skulle kontrollera alternativa flighter till oss. Det slutade med att vi nu är inbokade så här: CPH-LHR-DXB med BA i business och med bra tider också enligt oss, Lämnar CPH 20:15 landar i London 21:20 sen går flyget till DXB 22:20 och landar 08:15 (Ursrpungsflighten med QR skulle landat 08:55)

Ursprungliga bokningen var: CPH-DOH-DWC ToR (Bokat i business & first)
Ny bokning än så länge: CPH-LHR-DXB med BA i business.

Än så länge snyggt skött av QR tycker jag och jag ska försöka komma ihåg att uppdatera när hemresan är bokad och bekräftad också.
Jag hade nog försökt att boka om hemresan också redan nu. Qatar kan vara riktigt jobbiga på det där.
 

segra

Medlem
En liten uppdatering för er som också har en resa bokad till någon av de destinationer som QR inte får flyga till i dagsläget.

Ringde QR Privilege Club då det var en award bokning och i dagsläget kunde de endast boka om utresan och de bad mig återkomma efter den 27/9 (1månad innan avresa) för att boka om hemresan??Skumt att det då gick att boka om utresan:cool: men men det löser sig nog.

Det första de sa var att de givetvis återförde alla poäng samt betalade tillbaka skatter och avgifter helt kostnadsfritt....:rolleyes:varpå jag svarade att det gick alldeles utmärkt om de betalade för mina prepaid hotellnätter på ett väldigt dyrt hotell:D. De satt mig på hold ett par minuter sen sa tjejen jag pratade med att hon genast skulle kontrollera alternativa flighter till oss. Det slutade med att vi nu är inbokade så här: CPH-LHR-DXB med BA i business och med bra tider också enligt oss, Lämnar CPH 20:15 landar i London 21:20 sen går flyget till DXB 22:20 och landar 08:15 (Ursrpungsflighten med QR skulle landat 08:55)

Ursprungliga bokningen var: CPH-DOH-DWC ToR (Bokat i business & first)
Ny bokning än så länge: CPH-LHR-DXB med BA i business.

Än så länge snyggt skött av QR tycker jag och jag ska försöka komma ihåg att uppdatera när hemresan är bokad och bekräftad också.

Ringde QR idag igen och fick även hemresan bokad som jag ville ha den. DXB-LHR-CPH i business på valfri flight med BA. Jag fick också möjligheten att fritt välja datum både ner och hem vilket är riktigt generöst av QR tycker jag. då det är en awardresa från början. Utresan blev bokningsklass I (Lowest) men hemresan i bokningsklass C (Flexible) vilket innebär att vi fritt kan boka sittplatser på hemresan men inte på nedresan. Blir Boeing 747 hem och jag bokade in oss på Upper deck vilket borde vara bästa business platserna? Tyvärr så tar BA betalt för att förboka platser även i business (Vilket jag tycker är rätt skumt faktiskt men det tycker såklart inte de med status hos BA) så det blir att vänta till online incheckningen öppnar 24h innan avgång för att boka platser till nedresan. Någon som har tips på bra platser? Blir trippelsjua hem och vi reser 2 pers.

Summa summarum blir att detta är riktigt bra skött av QR. Detta gör att trots detta missödet med att de blivit bannade från ett antal länder vilket gör att man fick lägga ner lite extra jobb på att ringa och boka om mm så kommer vi inte att tveka för att boka QR igen framöver. Jag vet att många haft problem med ME carriers när det skiter sig men i detta fallet tvivlar jag på att något annat bolag kan göra det bättre än detta.
 

SK525

Medlem
Jag kan bidra med mina aktuella erfarenheter när det gäller att försöka få ”Re-protection” pga inställda QR-flighter till Dubai.

Min bokning: ARN-DOH-DXB r/t 25/10 – 2/11 - dvs. det är ett tag tills vi åker. Bokad på rea tidigare i år för en grupp på 9 personer (2000 SEK/person)

Nu visas flighterna som cancelled i CheckMyTrip och Non confirmed på Qatars hemsida.

Ringde i lördags till call centret (Svenska numret, men engelsk agent) och pratade med en mycket tillmötesgående person som sa inga problem – det gick bra att boka om till TK, BA så länge det finns tillgänglighet i economy och det var även ok att flytta resorna ett par dagar framåt vilket passade oss bättre. Perfekt tänkte jag. Vi gick noggrant igenom alla flighter och hon sa att hon bokade om mig till Turkish. Efter samtalet skulle hon bara göra klart bokningen och därefter skicka en uppdaterad itinerary. Då jag 6 timmar senare inte hade fått någon bekräftelse ringde jag igen för att kolla. Ny agent, kunde inte se något spår av ombokning i min biljett. Informerade mig att så här långt framåt kunde jag bara boka om till BA, och endast när det fanns tillgänglighet för ”Promotional fares” vilket efter koll innebar avresa på tider som var något sämre än de ursprungliga. Jag sa att jag skulle fundera på saken. Ringde igen idag. Ny agent. Sa först att det gick med BA och TK. Efter att dubbelkollat ändrade han sig dock och sa att det enda som var möjligt var att boka om DOH-DXB leg:et med DOH-BEY-DXB (med MEA) vilket innebar nästan ytterligare 8 h resväg, på den ursprungliga dagen.

Gick inte att byta dagar pga begränsad tillgänglighet på mina önskade dagar. Dessutom tillät deras policy inte ombokning av hemresan ännu. Försökte fråga efter vad policy:n är, men lyckades inte gå att få ett tydligt svar.

Informationen är ju klart bristfällig, och det verkar ju även gälla internt i deras bokning.

Hur skulle ni göra? Funderar på att ha is i magen tills det närmar sig avgång. Om jag förstår rätt så är de generösare med ombokningn när det väl närmar sig? Eller vad tror ni risken är att de bara ger mig pengarna tillbaka istället för att boka om, pga att det bara finns full-pris ekonomi tillgängligt på andra flygbolag när det väl kommer till avresedag? Tacksam för all input!
 

segra

Medlem
Jag kan bidra med mina aktuella erfarenheter när det gäller att försöka få ”Re-protection” pga inställda QR-flighter till Dubai.

Min bokning: ARN-DOH-DXB r/t 25/10 – 2/11 - dvs. det är ett tag tills vi åker. Bokad på rea tidigare i år för en grupp på 9 personer (2000 SEK/person)

Nu visas flighterna som cancelled i CheckMyTrip och Non confirmed på Qatars hemsida.

Ringde i lördags till call centret (Svenska numret, men engelsk agent) och pratade med en mycket tillmötesgående person som sa inga problem – det gick bra att boka om till TK, BA så länge det finns tillgänglighet i economy och det var även ok att flytta resorna ett par dagar framåt vilket passade oss bättre. Perfekt tänkte jag. Vi gick noggrant igenom alla flighter och hon sa att hon bokade om mig till Turkish. Efter samtalet skulle hon bara göra klart bokningen och därefter skicka en uppdaterad itinerary. Då jag 6 timmar senare inte hade fått någon bekräftelse ringde jag igen för att kolla. Ny agent, kunde inte se något spår av ombokning i min biljett. Informerade mig att så här långt framåt kunde jag bara boka om till BA, och endast när det fanns tillgänglighet för ”Promotional fares” vilket efter koll innebar avresa på tider som var något sämre än de ursprungliga. Jag sa att jag skulle fundera på saken. Ringde igen idag. Ny agent. Sa först att det gick med BA och TK. Efter att dubbelkollat ändrade han sig dock och sa att det enda som var möjligt var att boka om DOH-DXB leg:et med DOH-BEY-DXB (med MEA) vilket innebar nästan ytterligare 8 h resväg, på den ursprungliga dagen.

Gick inte att byta dagar pga begränsad tillgänglighet på mina önskade dagar. Dessutom tillät deras policy inte ombokning av hemresan ännu. Försökte fråga efter vad policy:n är, men lyckades inte gå att få ett tydligt svar.

Informationen är ju klart bristfällig, och det verkar ju även gälla internt i deras bokning.

Hur skulle ni göra? Funderar på att ha is i magen tills det närmar sig avgång. Om jag förstår rätt så är de generösare med ombokningn när det väl närmar sig? Eller vad tror ni risken är att de bara ger mig pengarna tillbaka istället för att boka om, pga att det bara finns full-pris ekonomi tillgängligt på andra flygbolag när det väl kommer till avresedag? Tacksam för all input!

Bara ring tills du får prata med en som kan ändra till dig. Vår bokning är också nästan samma period som din och det löste dom. Nu är det kanske inte lika lätt att fixa till 9 platser som våra 2 men ge dig inte. Nu var vår bokning i Business och det hjälpte kanske?
 
Toppen