Senaste nytt

Qatar-blockaden - praktiska konsekvenser för resande

pep

Medlem
För min del är Qatar väldigt otillmötesgående.
De vill promt enbart erbjuda businessclass biljetter trots bokad First class BKK-DOH-CAI och bara med ej One World bolag.
Vid återbetalning vägrar de betala tillbaka de pengar jag betalt för uppgradering från CAI-DOH... trots att de inte hittar något alternativ den dag jag måste flyga. :-/
Cairo-Doha er de facto kun at sammenligne med business class. Bortset fra loungeadgang til Al Safwa i Doha. Hvis du flyver over Doha ville jeg insistere på adgang med bevis på din betalte opgradering. Det burde kunne gå...
 

Voyageur

Medlem
Jag måste säga att efter att ha följt det här dramat rätt noga sen det begav sig tycker jag väldigt mycket om det sätt som Qatar hanterar situationen. Terrorsympatier åsido, det är inte direkt vad konflikten ens handlar om utan att UAE tagit en allt för dtor dominans i regionen och "tvingat" grann regionerna att följa efter. Och att USA i och med Donald Ducks besök gjorde ett klaver och kickade igång hela dramat.

Intressant att de valt att helt "blockera" Internationellt luftrum pga egna åsikter, inte för något direkt hot. Härligt att Qatar airways kommer få ännu fler destinationer nu när UAE inte längre dikterar villkoren. Tycker dessutom det är rätt starkt att Akbar tydligt medger att alla oavsätt anledning har rätt till full återbetalning (läs BA datorsystem nere).
 

dino_81

Medlem
Tycker dessutom det är rätt starkt att Akbar tydligt medger att alla oavsätt anledning har rätt till full återbetalning (läs BA datorsystem nere).

Absolut! Som skeptiker till kundtjänster i allmänhet och dessa MEA:s dito i synnerhet hoppas jag dock att han håller sitt ord.
 

M@GNÜS

Medlem
Ni verkar mitt problem löst på bra sätt... men det krävde 5-6 timmar och 5 samtal under 2 dagar med deras kundtjänst som gav olika besked varje gång.
De skulle exempelvis inte betala tillbaka pengar jag betalt för en uppgradering trots att de inte skulle flyga den flighten.
Då jag ville flyga One World blev jag erbjuden Gulf Air... påpekade att de inte var med i One World och blev då idiotförklarad då de med all säkerhet var med!

Den lösning jag till slut fick... var dagen innan helt omöjlig! Men fick prata med en supervisor som förstod mitt dilemma och ordnade allt föredömligt.
 

Direktorn

Medlem
AL-Baker sköter det snyggt. Kommer gärna flyga mer Qatar och aldrig mer flyga Emirates. Aldrig. Inte besöka UAE mer heller. Saudi skulle jag aldrig besöka inte ens under pistolhot.
 

M@GNÜS

Medlem
Hvad blev så løsningen?
Jag fick flyga min första flygning till Doha i First.
Skippa Cairo helt... sen flyga business till Arlanda.

Så de lyckades på något ta bort sista benet i ena bokningen samt första benet i den andra.
Verkar som jag får en refund också.

De kunde inte lösa det tidsmässigt annars då jag möter upp min flickvän i Doha och vi flyger samma flight till Stockholm... plus att jag inte ville spendera min födelsedag på flyg och flygplatser vilket de först föreslog...

Denna lösning var helt omöjlig dagen innan.
 
  • Gilla
Reactions: pep
Toppen