Senaste nytt

Qatar-blockaden - praktiska konsekvenser för resande

johansch

Medlem
Om jag förstått rätt:
  • QR-flighter från/till centrala/västra/norra Europa går idag över Turket/Iran. Påverkas inte.
  • QR-flighter från/till södra Europa (Spanien/Italien etc) verkar hittils ha gått över Saudiarabien. Dessa behövs alltså omledas tills vidare.
  • QR-flighter från Doha till Asien går idag över UAE. De behöver ta en omväg (15-30 minuter?) om/när detta luftrum stängs.
Rent säkerhetsmässigt: Så länge USA har en stor "forward base" tillhörande USCENTCOM med tiotusentals amerikaner (militärer + familjer) placerade i Qatar så är det nog relativt säkert att flyga igenom landet:

United States Central Command - Wikipedia

(Om de börjar evakuera det här så kan det nog vara dags att börja oroa sig, dock.)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag antar att det innebär att de som har bokat Qatar Airways flyg till t ex Dubai kan inte flyga dit?

CNBC skrev:
Fallout

The economic fallout loomed immediately, as Abu Dhabi's state-owned Ethihad Airways, Dubai's Emirates Airline and budget carrier Flydubai said they would suspend all flights to and from Doha from Tuesday morning until further notice.

Qatar Airways said on its official website it had suspended all flights to Saudi Arabia.
Qatar: Saudi Arabia, Bahrain and Egypt cut diplomatic ties with Doha

Al Jazeera skrev:
Saudi Arabia, United Arab Emirates, Egypt and Bahrain have cut off diplomatic ties with Qatar and closed their air space and seaports to Qatari vessels and planes.
Qatar diplomatic crisis: How it affects air travel | Qatar News | Al Jazeera
 

Zodde

Medlem
Jag antar att det innebär att de som har bokat Qatar Airways flyg till t ex Dubai kan inte flyga dit?

I din egen link står det ju :
"Qatar's flag carrier has not yet said if there would be changes to flights to cities such as Dubai, Abu Dhabi, and Cairo."

Så "wait n see" ær det nog som gæller...
 

johansch

Medlem
Se det inte som ett problem utom som en möjlighet att få till en ombokning som ger mer poäng . :)

Själv hoppas jag på att tillräckligt många biljetter blir avbokade så att jag kan använda mina nyligen intjänade ~77000 Qmiles från den där 5x-kampanjen. Det är ganska tunt med tillgänglighet till vettiga nivåer under juli.
 
Och de flesta som åker vidare till andra platser än aktuella arabländer lär inte beröras särskilt mycket...?
En höna av fjäder..
 

Per N

Medlem
Har en bokning med Qatar till Dubai, antar att man tillhör "riskgruppen" som får hitta på något annat. Synd bara att man bokade om Grosvenor House från flexibel bokning till ej återbetalningsbar igår.
 

johansch

Medlem
Och de flesta som åker vidare till andra platser än aktuella arabländer lär inte beröras särskilt mycket...?

Om det inte eskaleras väldigt mycket så verkar det så, ja.

Det lär ju dock påverka Qatar Airways ganska mycket rent ekonomiskt (och man undrar ju om inte det var ett av de primära målen...)
 
Toppen