Senaste nytt

Qatar Airways till Kuala Lumpur

vonschnork

Medlem
Hej,
Helt ny medlem på forumet - verkar vara ett grymt community här på Business Class där användare är väldigt hjälpsamma.
Jag hoppas att detta blir rätt forum att posta i, annars får admin ta bort tråden!

Jag är fått feeling för att dra iväg en månad till Malaysia och tänkte således boka Qatar Airways business-class från Stockholm till K.L.
Snabb sökning på momondo gav nedan bifogade resultat, men då jag främst flyger inrikes och i europa är jag lite av en nybörjare på att boka business och speciellt med Qatar Airways.
Jag sökte runt här på forumet men lyckades inte hitta svar (på mina kanske dumma frågor) så jag tänkte kika med er här om någon kunde komma med tips inför min bokning.
QA2.png
QA1.png


Pris - kan jag räkna med att ca 17tkr t&r är fair, eller körs det kampanjer i närtid där man ev kan spara in några tusenlappar?

Fleet - Sökte runt online/YT men verkar vara lite oklart gällande just Qsuite, är det 777-300ER (e.m flighten från Stockholm) eller A350-900 (kvällsflighten från Stockholm) som gäller? Isåfall vill man ju givetvis ta det alternativ där man får testa "nya" produkten.

Sittplats - Jag har den fina förmånen att vara 2m lång, något som kan göra flygningar rätt jobbiga. När jag googlade på bägge ovan nämnda plan, framgår det mest om vilken seating som har minst trafik t/f toalett och när maten ev skulle ta slut. Frågan således om det skiljer sig avsevärt på stolarna där någon rad är att föredra för undertecknad?

Poäng/CC - Jag har inget kreditkort och ej heller några poäng (typ futtiga 3000 som jag fått ihop på några inrikes med SAS). Skall man göra denna bokning på något sätt som gör det mer förmånligt, tänker via någon site eller regga sig för något kreditkort och sedan köpa? Kanske lite onödigt men tar tacksamt emot tips!

Syftet med resan är egentligen bara att komma bort och byta miljö, men resan dit är jag beredd att slanta upp en hel del för att komma fram (och tillbaka) bekvämt.

Oerhört tacksam för all svar och feedback jag kan tänkas få - i retur hoppas jag kunna posta många bilder och recension från flighten för att ge tillbaka till forumet (nu känns det som att man leechar på folks erfarenheter=)

MVH
 

palmen

Moderator
Vad det gäller kampanjer kommer de när de kommer. Vi har ju Black Friday och cybermonday i antågande så jag skulle inte boka något innan dess om jag inte måste, finns stor chans på bra kampanjer.

Man kan ju dock ha otur och priser går upp efteråt. Svårt att sia om i förväg utan blir bara gissningar.
 

vonschnork

Medlem
Vad det gäller kampanjer kommer de när de kommer. Vi har ju Black Friday och cybermonday i antågande så jag skulle inte boka något innan dess om jag inte måste, finns stor chans på bra kampanjer.

Man kan ju dock ha otur och priser går upp efteråt. Svårt att sia om i förväg utan blir bara gissningar.
Tack för snabbt svar gällande kampanjer! Ja, det är ju så nära i tid så att avvakta iallafall till Black Friday låter som en sund idé. Tack.
 

squeezen

Medlem
Hej,
Helt ny medlem på forumet - verkar vara ett grymt community här på Business Class där användare är väldigt hjälpsamma.
Jag hoppas att detta blir rätt forum att posta i, annars får admin ta bort tråden!

Jag är fått feeling för att dra iväg en månad till Malaysia och tänkte således boka Qatar Airways business-class från Stockholm till K.L.
Snabb sökning på momondo gav nedan bifogade resultat, men då jag främst flyger inrikes och i europa är jag lite av en nybörjare på att boka business och speciellt med Qatar Airways.
Jag sökte runt här på forumet men lyckades inte hitta svar (på mina kanske dumma frågor) så jag tänkte kika med er här om någon kunde komma med tips inför min bokning.
Visa bifogad bild 81649 Visa bifogad bild 81650

Pris - kan jag räkna med att ca 17tkr t&r är fair, eller körs det kampanjer i närtid där man ev kan spara in några tusenlappar?

Fleet - Sökte runt online/YT men verkar vara lite oklart gällande just Qsuite, är det 777-300ER (e.m flighten från Stockholm) eller A350-900 (kvällsflighten från Stockholm) som gäller? Isåfall vill man ju givetvis ta det alternativ där man får testa "nya" produkten.

Sittplats - Jag har den fina förmånen att vara 2m lång, något som kan göra flygningar rätt jobbiga. När jag googlade på bägge ovan nämnda plan, framgår det mest om vilken seating som har minst trafik t/f toalett och när maten ev skulle ta slut. Frågan således om det skiljer sig avsevärt på stolarna där någon rad är att föredra för undertecknad?

Poäng/CC - Jag har inget kreditkort och ej heller några poäng (typ futtiga 3000 som jag fått ihop på några inrikes med SAS). Skall man göra denna bokning på något sätt som gör det mer förmånligt, tänker via någon site eller regga sig för något kreditkort och sedan köpa? Kanske lite onödigt men tar tacksamt emot tips!

Syftet med resan är egentligen bara att komma bort och byta miljö, men resan dit är jag beredd att slanta upp en hel del för att komma fram (och tillbaka) bekvämt.

Oerhört tacksam för all svar och feedback jag kan tänkas få - i retur hoppas jag kunna posta många bilder och recension från flighten för att ge tillbaka till forumet (nu känns det som att man leechar på folks erfarenheter=)

MVH
priset känns ok baserat på vad som finns just nu i ITA matrix (Matrix - ITA Software by Google så är billigaste priset hos bolagen 17800 och då är Turkish billigast.
Sökte på mellan 26-32 nätter kring dina datum och inget var billigare.

Sedan är ju Qatar i one world alliansen och du kan inte samla Eurobonus poäng om det nu är något du tänkt.
Produkten i business class hos Qatar är riktigt bra, enligt mig en av de främsta i luften, lounger är också rätt ok i homebase Doha, i övriga oblag kan jag inte rikigt access reglerna då jag alltid kommit in i first class lounges hos ex Cathay via Emerald status hos OW.

Flygtyperna:
A350-900 vissa har Qsuite och den till sthlm ska väl ha det? Lättas är att kolla in seatmap där syns det tydligt.
787- 1-2-1 config men om du är två meter så blir det nog trångt i fotlådan... jag är 180 och det är precis ok för mig.
777 300ER - Om gammal layout (dvs ingen qsuite) så är det 2-2-2 har jag får mig, vilket jag åkt. Detta betyder mindre privacy men mer legspace genereltt och "fullbredd" hela vägen så att säga då säten står helt rakt och inte vrida in i ryggstödet framför.
330- på Qatar den sämsta modell jag provat, galet trångt för fötterna.. jag åkte just rutten till KL (eller om det var hem) och minns det var det trångaste jag varit med om.

tyvärr kan jag inte uttala om någon enskild rad är bättre än annan då jag generellt anse jag inte behöver bry mig om det pga min någorlunda korta längd.
On demand dining med Qatar är något som jag uppskattar massor i synnerhet om det är sov planerat, att bara kunna säga att servera mig så fort som möjligt, eller så nära landning som möjligt och att de ända reserverar den rätt du vill ha grymt bra. Förstår inte varför inte fler kan anamma detta.
Sen är det nu ca 10 månader sedan jag flög Qatar och har läst en del om att de försämrats pga embargot i regionen (som en anledning iaf).
 

LarsD

Medlem
Jag åkte med QR171 igår som skulle ha Qsuite men har inte tillräckligt med plan som har Qsuite så man kan inte veta i förväg om det är Qsuite eller inte.
 

Berglund

Medlem
Hej,
Helt ny medlem på forumet - verkar vara ett grymt community här på Business Class där användare är väldigt hjälpsamma.
...
Pris - kan jag räkna med att ca 17tkr t&r är fair, eller körs det kampanjer i närtid där man ev kan spara in några tusenlappar?
...
Poäng/CC - Jag har inget kreditkort och ej heller några poäng (typ futtiga 3000 som jag fått ihop på några inrikes med SAS). Skall man göra denna bokning på något sätt som gör det mer förmånligt, tänker via någon site eller regga sig för något kreditkort och sedan köpa? Kanske lite onödigt men tar tacksamt emot tips!
...
Oerhört tacksam för all svar och feedback jag kan tänkas få - i retur hoppas jag kunna posta många bilder och recension från flighten för att ge tillbaka till forumet (nu känns det som att man leechar på folks erfarenheter=)

Jag kan inte mycket om Qatar så just där har jag inget direkt att bidra med som inte redan är sagt.

Du skriver däremot att du inte har ett kreditkort, rent generellt tycker jag nog att man bör/ska ha det för att boka flygbiljetterna med. Skulle flygbolaget gå i konkurs, kan man nämligen ställa krav gentemot kreditkortsbolaget och få tillbaka sina pengar. Det kan du inte göra på samma sätt om du betalat med vanligt bankkort som dras direkt från ditt lönekonto. Dessutom brukar det ingå någon form av reseförsäkring i de olika kreditkorten.

Här på forumet är det populärt med American Express kreditkort, eftersom dessa ger bra med poäng till SAS EuroBonusprogram. Du skriver att du har 3000 poäng hos SAS, de räcker ju inte till något i sig. Däremot skulle du kunna söka ett kreditkort från American Express genom att bli värvad, antingen av en bekant eller av någon av månadens värvare som du finner i den här tråden:
Amexvärvning genom Businessclass | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Observera att jag är en av dem, men du väljer ju naturligtvis helt själv vem du eventuellt skulle vilja bli värvad av. Länkarna som listas leder till olika kort men du kan lugnt välja det kort som passar dig, genom att klicka på den vita knappen "välj ett annat kort" och sedan i kortväljaren klicka på det kort som du själv föredrar.

Just nu är alla korten gratis de första tre månaderna. Blir du värvad till antingen SAS American Express Premium eller Elitekortet så får du 12 000 respektive 18 000 SAS EuroBonus extrapoäng när du har spenderat 15 000 respektive 20 000 kronor med ditt kreditkort under de första tre månaderna. Ska du ändå köpa en resa som kostar strax under 20 000 kr så skulle du mer eller mindre i ett slag uppfylla spenderingskravet och därmed få välkomstbonusen i poäng till ditt SAS EuroBonuskonto utan att egentligen göra särskilt mycket alls.Utöver välkomstbonusen får du även 15 respektive 20 poäng per 100 kr spenderade på kreditkorten, det i sig ger ytterligare 2550-3400 EuroBonus extrapoäng, beräknat på 17 000 kronors spendering. Vid 20 000 kronor jämt i spendering blir det 3000 respektive 4000 poäng.

Nu kan man ju inte göra oändliga resor för välkomstbonusen på 12 000 respektive 18 000 EuroBonuspoäng heller men
10 000 poäng ger dig en tur och returresa (t/r) inrikes i Sverige,
20 000 ger en t/r inom Norden och
30 000 ger en t/r inom Europa.
Genom att ansöka om ett Amexkreditkort som du betalar resan med, kan du i varje fall optimera ut minst en inrikesresa utöver den resan som du nu tänkt köpa. Det ger en form av rabatt eller kickback som kan värderas till mellan 1-3000 kr lite beroende på till vilken destination man vill åka och när man väljer att ta ut sin poängresa.
 

vonschnork

Medlem
priset känns ok baserat på vad som finns just nu i ITA matrix (Matrix - ITA Software by Google så är billigaste priset hos bolagen 17800 och då är Turkish billigast.
Sökte på mellan 26-32 nätter kring dina datum och inget var billigare.

Sedan är ju Qatar i one world alliansen och du kan inte samla Eurobonus poäng om det nu är något du tänkt.
Produkten i business class hos Qatar är riktigt bra, enligt mig en av de främsta i luften, lounger är också rätt ok i homebase Doha, i övriga oblag kan jag inte rikigt access reglerna då jag alltid kommit in i first class lounges hos ex Cathay via Emerald status hos OW.

Flygtyperna:
A350-900 vissa har Qsuite och den till sthlm ska väl ha det? Lättas är att kolla in seatmap där syns det tydligt.
787- 1-2-1 config men om du är två meter så blir det nog trångt i fotlådan... jag är 180 och det är precis ok för mig.
777 300ER - Om gammal layout (dvs ingen qsuite) så är det 2-2-2 har jag får mig, vilket jag åkt. Detta betyder mindre privacy men mer legspace genereltt och "fullbredd" hela vägen så att säga då säten står helt rakt och inte vrida in i ryggstödet framför.
330- på Qatar den sämsta modell jag provat, galet trångt för fötterna.. jag åkte just rutten till KL (eller om det var hem) och minns det var det trångaste jag varit med om.

tyvärr kan jag inte uttala om någon enskild rad är bättre än annan då jag generellt anse jag inte behöver bry mig om det pga min någorlunda korta längd.
On demand dining med Qatar är något som jag uppskattar massor i synnerhet om det är sov planerat, att bara kunna säga att servera mig så fort som möjligt, eller så nära landning som möjligt och att de ända reserverar den rätt du vill ha grymt bra. Förstår inte varför inte fler kan anamma detta.
Sen är det nu ca 10 månader sedan jag flög Qatar och har läst en del om att de försämrats pga embargot i regionen (som en anledning iaf).
Tack för utförligt svar! Det känns som att det är lite lotteri då med att få "rätt" plan, framförallt om de håller på att ändra om dels a350 men även 777an..
 

squeezen

Medlem
Tack för utförligt svar! Det känns som att det är lite lotteri då med att få "rätt" plan, framförallt om de håller på att ändra om dels a350 men även 777an..
Ja det verkar så tyvärr. Men man får ju nånstans gå på vad de säger det ska vara och förutsätta det blir så. Den generella slingan som planen är ju planerad. Annat än det som står får ju anses vara avvikelse.
 

squeezen

Medlem
Ja det verkar så tyvärr. Men man får ju nånstans gå på vad de säger det ska vara och förutsätta det blir så. Den generella slingan som planen är ju planerad. Annat än det som står får ju anses vara avvikelse.

Edit: jag har väl gjort 50 legs med qatar senaste 2-3 åren och har haft en equipment change (doha-bangkok från A380 till 777).
 

henrik l

Medlem
Hej,
Helt ny medlem på forumet - verkar vara ett grymt community här på Business Class där användare är väldigt hjälpsamma.
Jag hoppas att detta blir rätt forum att posta i, annars får admin ta bort tråden!

Jag är fått feeling för att dra iväg en månad till Malaysia och tänkte således boka Qatar Airways business-class från Stockholm till K.L.
Snabb sökning på momondo gav nedan bifogade resultat, men då jag främst flyger inrikes och i europa är jag lite av en nybörjare på att boka business och speciellt med Qatar Airways.
Jag sökte runt här på forumet men lyckades inte hitta svar (på mina kanske dumma frågor) så jag tänkte kika med er här om någon kunde komma med tips inför min bokning.
Visa bifogad bild 81649 Visa bifogad bild 81650

Pris - kan jag räkna med att ca 17tkr t&r är fair, eller körs det kampanjer i närtid där man ev kan spara in några tusenlappar?

Fleet - Sökte runt online/YT men verkar vara lite oklart gällande just Qsuite, är det 777-300ER (e.m flighten från Stockholm) eller A350-900 (kvällsflighten från Stockholm) som gäller? Isåfall vill man ju givetvis ta det alternativ där man får testa "nya" produkten.

Sittplats - Jag har den fina förmånen att vara 2m lång, något som kan göra flygningar rätt jobbiga. När jag googlade på bägge ovan nämnda plan, framgår det mest om vilken seating som har minst trafik t/f toalett och när maten ev skulle ta slut. Frågan således om det skiljer sig avsevärt på stolarna där någon rad är att föredra för undertecknad?

Poäng/CC - Jag har inget kreditkort och ej heller några poäng (typ futtiga 3000 som jag fått ihop på några inrikes med SAS). Skall man göra denna bokning på något sätt som gör det mer förmånligt, tänker via någon site eller regga sig för något kreditkort och sedan köpa? Kanske lite onödigt men tar tacksamt emot tips!

Syftet med resan är egentligen bara att komma bort och byta miljö, men resan dit är jag beredd att slanta upp en hel del för att komma fram (och tillbaka) bekvämt.

Oerhört tacksam för all svar och feedback jag kan tänkas få - i retur hoppas jag kunna posta många bilder och recension från flighten för att ge tillbaka till forumet (nu känns det som att man leechar på folks erfarenheter=)

MVH

Vet jag inte hur ditt resemönster ser ut, men den här resan gör att du kommer väldigt nära Britissh Airways silver som är bland de bättre "näst högsta nivåerna" på marknaden.
 
Toppen