Senaste nytt

Qatar Airways siktar på fler flighter från Stockholm Arlanda

Ritz

Medlem
Enligt nätupplagan är gulfbolagen de "nya bolagen som kan sänka SAS" (Här är nya bolagen som kan sänka SAS | SvD ). Det måste väl betyda att vi snart ser Qatar på intra-Skandinavien och europeisk shorthaul? Haha!

Jag ser framför mig en Dreamliner mellan Bromma och Ängelholm-Helsingborg.

gI_94735_Qatar-Airways-Cabin-Crew.jpg

Eller codeshare med Kullaflyg.

:)
 

fly4fun

Medlem
Jag tror inte alls att Qatar vill utöka på Arlanda. Redan innan så har det till och från gått ganska tomma flighter och när Emirates kommer igång så blir det bara värre. Redan nu rear både ut biljetter till massa destinationer i Asien från ca 4000 SEK. Detta håller inte i längden.
 

johhenrik

Medlem
Det lustiga med alla flighter jag gjort med QR är att de känns tomma från ARN till DOH men fulla på vägen hem. När tusan skeppar de iväg alla passagerare? :)
 

Fredrik

Medlem
Detta håller inte i längden.

Det resonemanget förutsätter att QR, EK, EY och antagligen fler bolag drivs enbart kommersiellt. Jag tror att det finns andra hänsyn också och bolagen får nog gå med förlust ett bra tag till innan det blir några besparingar. Dock ska ju sägas att EK sägs vara lönsamt. QR har jag hört mycket om tomma plan från men utan hårda fakta är det svårt att veta. Går det inte att få fram statistik på hur många passagerare en rutt har?
 

Ritz

Medlem
Det resonemanget förutsätter att QR, EK, EY och antagligen fler bolag drivs enbart kommersiellt. Jag tror att det finns andra hänsyn också och bolagen får nog gå med förlust ett bra tag till innan det blir några besparingar. Dock ska ju sägas att EK sägs vara lönsamt. QR har jag hört mycket om tomma plan från men utan hårda fakta är det svårt att veta. Går det inte att få fram statistik på hur många passagerare en rutt har?

Både Emirates och Qatar har höga kabinfaktorer runt 80 procent. Tror inte att man ska dra alltför höga växlar runt ett par halvtomma plan till Doha. Just Gulfbolagen är speciella då de bygger på en hubb-strategi med connecting flights. Då är det helheten viktigare, dvs man måste ta hänsyn till samtliga flygningar IN till hubben och UT samma dag.

Exempel: Emirates har tre flighter från Dubai till Bangkok per dag. Låt säga att utgångspunkten är att dessa är 100% fulla eftersom Bangkok är en populär destination. Det betyder att flygningar in till Dubai från t.ex Stockholm, Köpenhamn och London inte behöver vara helt fulla. Ett förenklat exempel, men ni förstår nog principen.
 

Senator

Moderator
Exempel: Emirates har tre flighter från Dubai till Bangkok per dag. Låt säga att utgångspunkten är att dessa är 100% fulla eftersom Bangkok är en populär destination. Det betyder att flygningar in till Dubai från t.ex Stockholm, Köpenhamn och London inte behöver vara helt fulla. Ett förenklat exempel, men ni förstår nog principen.

Har dom inte 5 flighter numera och med en till på gång? Ryktas även att 3 av dessa blir A380 och 3 med B77W
 
Toppen