Det resonemanget förutsätter att QR, EK, EY och antagligen fler bolag drivs enbart kommersiellt. Jag tror att det finns andra hänsyn också och bolagen får nog gå med förlust ett bra tag till innan det blir några besparingar. Dock ska ju sägas att EK sägs vara lönsamt. QR har jag hört mycket om tomma plan från men utan hårda fakta är det svårt att veta. Går det inte att få fram statistik på hur många passagerare en rutt har?
Både Emirates och Qatar har höga kabinfaktorer runt 80 procent. Tror inte att man ska dra alltför höga växlar runt ett par halvtomma plan till Doha. Just Gulfbolagen är speciella då de bygger på en hubb-strategi med connecting flights. Då är det helheten viktigare, dvs man måste ta hänsyn till samtliga flygningar IN till hubben och UT samma dag.
Exempel: Emirates har tre flighter från Dubai till Bangkok per dag. Låt säga att utgångspunkten är att dessa är 100% fulla eftersom Bangkok är en populär destination. Det betyder att flygningar in till Dubai från t.ex Stockholm, Köpenhamn och London inte behöver vara helt fulla. Ett förenklat exempel, men ni förstår nog principen.