Qatar Airways köper SAS?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av TreD, 10 Januari 2012.

  1. TreD

    TreD Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Förblir SAS i Star Alliance om Qatar köper dem? Vad tror ni sker med SK's verksamhet för övrigt?
     
  2. Jacob

    Jacob Medlem

  3. TreD

    TreD Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    DI, men flera andra före dem. Denna sak har pyrt en stund.
    Nåväl, det bästa vore om Qatar kom in i Star Alliance. Lufthansa ser ju Gulf-bolagen som de värsta konkurrenterna, något som är väl befogat. 'If you can't beat them, join them' är nog den bästa strategien för Lufthansa. ARN kan säkert komma ut stärkta i en affär med Qatar.
     
  4. Bonden

    Bonden Medlem

    Ort:
    AGH
    Land:
    Sverige Sverige
    Varför tror du ARN blir stärkt med qatar?
    Det är ju #3 i Norden

    *Nyfiken*
     
  5. Är inte BMI mer intressant??
     
  6. TreD

    TreD Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det ligger väl en god del förhoppning i saken för min del. Om man bortser från den politiska galenskapen med det nuvarande utsläppstaket så har ARN många fördelar. Den är metrologiskt och tekniskt stabil (undantaget när någon stolle får för sig att uppdatera en server eller två en hektisk fredag eftermiddag...). Kapaciteten kan ökas betydligt, något som CPH svårligen kan få till av flera skäl. ARN ligger vid Nordens finansiella centrum, och i ett (EU-) land som har en mer flexibel arbetsmarknad(skultur) än Danmark har, och detta till en lägre kostnad.
    Det som återstår är huruvida Qatar vill lägga en 'spindelväv' över Nordkalloten/Nordpolen utöver Doha som bäst täcker södra halvklotet. Spekulativt förvisso, men inte orimligt.
     
  7. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu handlar det ju om SAS och inte Arlanda. Det är i en förlängning så klart bra även för flygplatsen om dess stora aktörer (SAS) mår finansiellt bra, men även om SAS blir ihop med Qatar så kan strategin med longhaulhub på CPH (och inte ARN) fortfarande vara kvar? Känns ju osannolikt att Qatar (eller någon annan) går in och ser en helt annan idé med hubbarna än vad SAS gjort sedan starten...
     
  8. TreD

    TreD Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, nu var min lilla utläggning ett svar på 'Bondens' fråga och jag har inte sagt att CPH spelat ut sin roll, bara att ARN kan komma ut starkare. SAS' strategi kring CPH stammar från en svunnen tid, då det faktiskt var ett stort bolag - det tredje i Europa - med en annan destinationskarta än idag. Den tiden är sedan länge förbi. Det är nya tider i en dynamisk värld och det är upp till Qatar i detta fall att tänka fritt och nytt. För övrigt var det väl bara en vecka sedan som Norwegian utpekade ARN som hub i sin IC-verksamhet in spe...
     
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Om du inte har tre regeringar från olika länder som drar i trådarna bakom kulisserna så kan det nog hända att det blir än annan strategi än idag....
     
    1 person likes this.
  10. rvarttinen

    rvarttinen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×