Senaste nytt

Qatar Airways: Discover Dubai with Qatar Airways. From only 4 795 kr

Ja, det är tvärtemot Ryanairs marknadsföring.
London: 50 kr
I verkligheten: 683 kr efter alla avgifter​

Det upplevs väldigt negativt.

I mitt fall pratar vi om jeans under tiden när jag jobbade som butikchef i Helsingfors. Vi kunde annonsera att t.ex. "Alla Armani Jeans kollektionens jeans från 149€, men i verkligheten vi hade en modell som vi sålde för 139€ på grund av det fanns bara få tall exemplar kvar. Om kunden valde just denna den billigare alternativet blev de positivt överraskade.

Oftast på B2B kundsegment har du inte samma möjligheter för prissättning. Sen är ju hel annan filosofi att marknadsföra tjänster än produkter fast till slut allt handlar om känslor och psykologi. :)
 

Dr. Miles

Expert
Cheap Flights kan sluta så här.

[video=youtube;HPyl2tOaKxM]http://www.youtube.com/watch?v=HPyl2tOaKxM[/video]
 
Last edited:
Var väl ingen professionell syn jag gav på företeelsen, och tror inte att det finns något kännt marknadsföringsgrepp som går till på det här viset.

Enda som jag skulle tänka med är de här magiska 4 P eller nuförtiden det finns ju 3 till för tjänster. Mer info kan läsas: http://sv.wikipedia.org/wiki/Marknadsföringsmix

Det skulle vra att du har ett pris på annonsen som gäller för bokningar via resebyrån och en anna pris när du bokar direkt som i detta fall flygbolagets hemsida. Alltså det lägsta / från priset är differentierad på olika platser (säljkanal).
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Enda som jag skulle tänka med är de här magiska 4 P eller nuförtiden det finns ju 3 till för tjänster. Mer info kan läsas: Marknadsföringsmix - Wikipedia

Det skulle vra att du har ett pris på annonsen som gäller för bokningar via resebyrån och en anna pris när du bokar direkt som i detta fall flygbolagets hemsida. Alltså det lägsta / från priset är differentierad på olika platser (säljkanal).

Finns vissa finska marknadsföringsprofessorer som använt 40 P !:D Dock är modellen kanske lite utdaterad.. Världen är mer komplex än att man kan utgå från diverse bokstavskombinationer . Idag brukar man tala mer om systematisk marknadsföring (I Sverige är vi faktiskt lite inom det området... )
 
Toppen