Senaste nytt

Qatar Airways - Det här gjorde Ni inte så bra!

pep

Medlem
Gäller detta även vid cash upgrades?
Effective 5th February 2018, baggage allowance and lounge access will be provided as per originally ticketed cabin. For example, if your original ticket was in Economy cabin with 30kg baggage allowance, even if you upgrade to Business or First your baggage allowance will still be 30kg and not 40kg. Also you will not get First or Business Class lounge access. If you are a Platinum, Gold or Silver member you will get lounge access based on your tier benefit. Kilde: https://www.qatarairways.com/en/Privilege-Club/redeem-qmiles.html?cid=EMALL473710

Værre er at "enhancements" ikke slutter her....."Bookings made in Economy Promo Fare Family (RBDs – O, T , W and G) are not eligible for redemption upgrades..........

og

....award upgrades to First Class are not available on our A380 services to or from London

Alle disse tre "enhancements" rammer mig hårdt :-(
 
Last edited:
Effective 5th February 2018, baggage allowance and lounge access will be provided as per originally ticketed cabin. For example, if your original ticket was in Economy cabin with 30kg baggage allowance, even if you upgrade to Business or First your baggage allowance will still be 30kg and not 40kg. Also you will not get First or Business Class lounge access. If you are a Platinum, Gold or Silver member you will get lounge access based on your tier benefit. Kilde: https://www.qatarairways.com/en/Privilege-Club/redeem-qmiles.html?cid=EMALL473710

Værre er at "enhancements" ikke slutter her....."Bookings made in Economy Promo Fare Family (RBDs – O, T , W and G) are not eligible for redemption upgrades..........

og

....award upgrades to First Class are not available on our A380 services to or from London

Alle disse tre "enhancements" rammer mig hårdt :-(
Riktigt dåligt av Qatar!
 

pep

Medlem
Min drøm var at prøve A380 i First DOH-LHR. Nu er chancen der (med mit rejsemønster) vel kun BKK-DOH, hvis jeg skal afprøve min drøm om F i en A380....Har ikke rejst First de seneste 10 år og dermed ikke med QR...
 

LarsCph

Medlem
Ja. Stort tab. Men jeg tror at hvis man ikke accepterer afvisningen ved rulletrappen og forklarer situationen ved receptionen ovenpå, da er de måske mere venlige?

Tja måske - men nu er reglerne ret tydelige så jeg ville faktisk blive overrasket hvis man blev sluppet ind i loungen.
 

pep

Medlem
Yderligere forringelser (= "enhanced enhancements"?) annonceret igår og idag med effect fra 27 maj:

"Privilege Club members are now required to pay a redemption booking fee that is PER SECTOR and the number of Qpoints earned (Qatar’s version of elite qualifying miles) is adjusted to the type of fare and length of the flight."

Qatar Airways Privilege Club More "Enhancements" Effective May 27, 2018 | LoyaltyLobby
og
https://www.qatarairways.com/en/Privilege-Club/programme-enhancements.html

Men det er meget værre i detaljerne, hvor de foregiver at forbedre programmet men det ædes mindst 3 gange op af forringelserne der er langt alvorligere. Eneste lyspunkt er, at hvis man som medlem stiller træskoene (=at dø !) så er pointene ikke tabt - man skal blot indstille en arving....Galgen-humor?
 
Last edited:

squeezen

Medlem
När jag skulle åka hem från Hong Kong Torsdag 17/5 så var jag sugen på en upgrade för årliga Qcredits som kommit in på kontot.

Så fort bokningen var gjord gick jag in på min profil och ville uppgradera, inte möjligt. Det var C9 i expertflyer (vilket stod sig hela vägen in på avresedag).
Ok, det är väl relativt fullt tänkte jag. Valde att iaf uppgradera Doha-Köpenhamn för 25 Qcredits.
5 dagar innan avresa kommer ett mail om att man kan köpa upgrade för pengar (ca 5300:- Hong-Doha). Jag gick in på sidan igen och kollade om upgrade för credits nu var möjligt. Icke.

Kollade varje dag fram till avresa men inget kom upp.

vid incheck på flygplatsen så var det inga problem. fick betala 35 credits HKG-DOH
Visade sig att kabinen var halvfull bara.

Tycker det är dålig stil att det finns så pass mycket inventory, och att man inte släpper något för credits men sedan vill sälja på. Varför ska man vara paltinum och ha sina Qcredits om det inte går att använda?
Qatar har ju också ett koncept att en genomgående upgrade HKG-DOH-CPH kostar 40 credits. Men separata upgraes (enligt ovan) kostar 35+25 vilket blir 60 totalt.

Nej, blir att tömma de 165.000 qmiles som finns kvar och sedan återgå till Star Alliance.
 

pep

Medlem
Jeg oplever det samme: det er svært at finde pladser. Endnu værre bliver det med OW-partner awards hvor man nu skal ansøge specifikt på en on-line form og får næsten altid blot et lakonisk nej om at der ikke findes pladser. De foreslår aldrig alternative datoer eller andre konstruktive løsninger. Man skal søge specifikt og igen og igen og bruger en masse tid blot for at få et "no seats available" efter 2-5 dage. Dette er et resultat af "Online Enhancements"
 

Per N

Medlem
När jag skulle åka hem från Hong Kong Torsdag 17/5 så var jag sugen på en upgrade för årliga Qcredits som kommit in på kontot.

Så fort bokningen var gjord gick jag in på min profil och ville uppgradera, inte möjligt. Det var C9 i expertflyer (vilket stod sig hela vägen in på avresedag).
Ok, det är väl relativt fullt tänkte jag. Valde att iaf uppgradera Doha-Köpenhamn för 25 Qcredits.
5 dagar innan avresa kommer ett mail om att man kan köpa upgrade för pengar (ca 5300:- Hong-Doha). Jag gick in på sidan igen och kollade om upgrade för credits nu var möjligt. Icke.

Kollade varje dag fram till avresa men inget kom upp.

vid incheck på flygplatsen så var det inga problem. fick betala 35 credits HKG-DOH
Visade sig att kabinen var halvfull bara.

Tycker det är dålig stil att det finns så pass mycket inventory, och att man inte släpper något för credits men sedan vill sälja på. Varför ska man vara paltinum och ha sina Qcredits om det inte går att använda?
Qatar har ju också ett koncept att en genomgående upgrade HKG-DOH-CPH kostar 40 credits. Men separata upgraes (enligt ovan) kostar 35+25 vilket blir 60 totalt.

Nej, blir att tömma de 165.000 qmiles som finns kvar och sedan återgå till Star Alliance.
Jag har samma erfarenhet som dig när det gäller uppgradering med Qcredits, har också Platinum status. Min plan är också att avveckla Qatar. Det är möjligt att det blir någon enstaka resa om dom har bra kampanjer men definitivt inte för att samla poäng eller jaga status.
 
Toppen