Senaste nytt

Qatar Airways - Det här gjorde Ni inte så bra!

pep

Medlem
Jag förstår din frustration, men bara fyi: Allianserna innebär inte att de automatiskt har interline-avtal och att man kan checka in baggage hela vägen på separata biljetter. Även om min erfarenhet är att det oftast går, så är det inte något man kan räkna med. Så för att slippa frustration nästa gång, räkna med att det inte går, sen är du positivt överaskad om det fungerar.
..og for at gøre det værre: De serverer stadig ikke pre-departure champagne fra CPH (men vistnok fra alle andre destinationer i Europa, hvorfor?) Pre-departure softdrinks er der - pudsigt nok. Og selv om det første glas champagne kom fluks frem til mig efter kun 15-20 minutter after take-off, er det en mangel. "There is no 2nd chance for the first impression" Til Doha kunne jeg hverken få fisk, lam, eller is :-( Fra Doha til Bangkok havde de nedgraderet equipment fra A380 til B77W.Denne havde kun de gamle stole der kun kan lægge sig 165 grader ned. Her kan jeg kun sove hvis jeg ligger omvendt med fødderne op. Og så mangler baren...
 

LarsCph

Medlem
..og for at gøre det værre: De serverer stadig ikke pre-departure champagne fra CPH (men vistnok fra alle andre destinationer i Europa, hvorfor?) Pre-departure softdrinks er der - pudsigt nok. Og selv om det første glas champagne kom fluks frem til mig efter kun 15-20 minutter after take-off, er det en mangel. "There is no 2nd chance for the first impression"

Det er stadig virkelig underligt at de ikke bare betaler den prop-afgift (eller hvad det er nu er) og serverer champagne til de som vil have det, også fra København. Jeg spørger konsekvent efter champagne i København - uden at regne med at de har det dog :)


Til Doha kunne jeg hverken få fisk, lam, eller is :-( Fra Doha til Bangkok havde de nedgraderet equipment fra A380 til B77W.Denne havde kun de gamle stole der kun kan lægge sig 165 grader ned. Her kan jeg kun sove hvis jeg ligger omvendt med fødderne op. Og så mangler baren...

Ush :-/ Hvad serverede de så? Det lyder ret minimalt - hvilken afgang var det (tidspunkt)? Jeg er fløjet med B77W en del gang efterhånden til Manila - men det har jo været i modellen med 2-2-2 sæder som ligger 180 grader. Jeg troede slet ikke at de havde de gamle længere :)
 

JonW

Medlem
Jag förstår din frustration, men bara fyi: Allianserna innebär inte att de automatiskt har interline-avtal och att man kan checka in baggage hela vägen på separata biljetter..
Inte ens interlineavtal är någon garanti för att flygbolag through checkar bagage. Jag har blivit nekad flera gånger.
 

pep

Medlem
Ser netop Privilege Club "Enhancements" fra 1. May (http://www.qatarairways.com/PrivilegeClub/redeem_qmiles.page?cid=EMALL617740) :

Effective 1 May 2017, in addition to the applicable Privilege Club Award fee, a service fee will apply for the below services offered at any Qatar Airways City office, Airport office or Contact Centres.
New Award (Qatar Airways or partner airlines) ticket: A minimum of USD.25 per ticket or higher will apply, depending on the country where it is issued.
Change to an existing Award (Qatar Airways or partner airlines) ticket: A minimum of USD.10 per ticket or higher will apply, depending on the country where it is issued.
Award upgrade: A minimum of USD.10 per ticket or higher will apply, depending on the country where it is issued.
Award tickets for First Class are not available on our A380 services to or from London. Business or First Class award flight requests are not valid for infants (below 2 years).

The salami tactic strikes again... :-(
 

Direktorn

Medlem
Qatar Airways är bra så länge inget utanför ramarna inträffar. Det har man hört många gånger här gällande alla ME3-bolag. Fick faktiskt uppleva det själv när vi flög med Qatar mellan DOH och ARN i slutet av Augusti fyra kollegor i business. En flygvärdinna råkade slarva och spillde utan speciell anledning vid sidan av slarv hett kaffe ur kannan på min resekompis. Han fick behandling på planet och läkare konsulterades via telefon på planet. Eftersom han inte fick bestående brännmärken utan bara ont och förstörda kläder fick han ingen kompensation av Qatar i vår dialog med dem via mail efter hemkomst. Vi har inte orkat tjafsa vidare om detta utan kommer rösta med fötterna nästa gång istället. Så dåligt av Qatar. Kompensation hade inte uteblivit på ett Europeiskt flygbolag tror jag. Qatar missar min business som legat på ca 50-60k per år sista 4 åren i och med detta. Ryktet om att det är svårt att klaga på ME3-bolag stämmer. Fine with me ändå. Bokar med annat bolag nästa gång
 

Voyageur

Medlem
Instämmer. Missad business är betydligt tydligare än bolagen tror. Efter mitt debakel i somras har jag nu 8 flygningar i år där ingen av de ligger på QR. Även om deras priser vart minst lika konkurrenskraftiga. Bara för att man spelar i diskriminerings ligan på hemmaplan, gör man inte det internationellt......
 

pep

Medlem
....herregud, lidt spildt kaffe. Synd for værtinden, håber ikke hun bliver fyret (der står 5-10,000 i kø for at få hendes job). Det er et hændeligt uheld og intet (i min optik) at gå i rette med...?
 

Direktorn

Medlem
....herregud, lidt spildt kaffe. Synd for værtinden, håber ikke hun bliver fyret (der står 5-10,000 i kø for at få hendes job). Det er et hændeligt uheld og intet (i min optik) at gå i rette med...?

Pep. Hoppas ändå att du slipper uppleva det själv. Kaffet var nyfixat och kokhett. Halva kannan spilldes ut och min kollega skrek högt och hade väldigt ont. Hela överkroppen blev dränkt i kokhett kaffe. Snällt ändå att du mest tänker på flygvärdinnans jobb. Vi var ju bara fyra betalande kunder som hade köpt billiga businessbiljetter för lite pengar.
 

Direktorn

Medlem
Mindes fel vad gäller träffytan på kaffet nu när jag kollar på bilderna som jag hjälpte till att skicka till Qatar Airways customer service. Eftersom jag är arbetsgivare och fick stå för biljetterna på vår kickoffresa får jag hantera det mesta och så även klagomål till flygbolag i efterhand via mail. Träffen tog mest på armen och magen. (inte överkroppen som jag skrev vilket jag ursäktar med att det ändå är nästan 2 månader sedan resan och vi klagade i mail hos Qatar Airways utan annat än ett beklagande som svar. Eftersom min kollega inte kan identifieras så bjussar jag på bilder.
shirt.jpg
burnt arm.jpg
Bandage.jpg
 

Direktorn

Medlem
Det är för övrigt kabinchefen på planet som utfört behandlingen med kylsalva och bandage. En trevlig prick som gjorde ett bra jobb trots allt. Han var inte glad på flygvärdinnan för detta. Customer relations på Qatar Airways däremot hade inga problem att avspisa vårt mail. Min kollega som är med i Qatars bonusprogram är en rätt hård typ som inte gnäller för lite. Hans förhoppning var lite extrapoäng för att kunna ta med sin fru på en kortare weekend någonstans :) men men ingen respons.
 
Toppen