Qatar Airways Cargo öppnar Stavanger - Doha

Diskussion i 'Qatar Airways' startad av Dr. Miles, 9 Oktober 2014.

  1. Fr o m 2014-OCT-19 öppnar Qatar Airways Cargo Stavanger - Doha en gång i veckan med följande routing.
    Doha - Khartoum - Entebbe - Bryssel - Stavanger - Doha
    Linjen opereras av Airbus A330 Freighter.

    ......7
    QR8438
    Doha 15:00 - Khartoum 18:55 / 19:55 - Entebe 23:15 33X

    1......
    QR8439
    Entebe 00:45 - Bryssel 07:10 33X

    1......
    QR8440
    Bryssel 08:40 - Stavanger 10:50 / 11:50 - Doha 20:15 33X​

    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

    Källa: QATAR Airways Cargo to Start Stavanger Service from late-Oct 2014 | Airline Route

    Är det kanske för Norsk fisk från Stavanger till Asien? Med tanke på att det är direktflyg från Stavanger till Doha.
     
  2. jth

    jth Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Lax (inte flygplatsen då) ena vägen och antagligen oljeborrningsutrustning andra vägen?
     
    Gus gillar detta.
  3. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Oslo har ju en dröse fraktlinjer främst för fisk (Korean & Asiana). Vet inte varifrån fisken kommer men Stavanger borde innebära kortare truckning? Importmässigt vet jag inte om SVG attraherar såpass? Tidsödande mata övriga Scandinavien!
     
  4. Det finns en diskussion om hur stor volym av norsk lax transporteras i rykte om nya SAS långlinjer tråden.

    Här kan ni se/läsa hur mycket det kostar att transportera fisk färsk (flyg) eller fryst (båt) per kg.
    Siffrorna är från ett dokument som publicerades i maj 2012 så inte dagfärska men man får ett hum om kostnaderna.

    Screenshot20150626_01.png
    Källa: http://www.epa.govt.nz/Publications...l - Product and Market Growth Report - v1.pdf (sida 12)

    Transportkostnad av fisk mellan Norge och Asien med flyg (+landtransport lokalt) var ca 2,0 - 3,0 USD per varje 1 kilo fisk man skickade. Med båt på samma sträcka kostade det bara 0,4 - 0,5 USD per kg när man skickade frysta fiskar.

    I Samma dokument säger att mer än 85% av norsk laxproduktion skickas som färsk (dock det är inte nödvändigtvis allt skickas med flyg) så att det är en stor affär för flygbolagen som transporterar norsk lax.
     
    Gus gillar detta.
  5. Homer

    Homer Medlem

  6. Det verkar som Qatar Cargo har slutat att flyga till Stavanger.

    Nedgång av oljeindustrin har gjort att linjen blev olönsam även med frakt av lax?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×