Senaste nytt

Qatar Airways Business Class till Doha

Tockstew

Medlem
Trevlig rapport!! <br />
<br />
Har en liknande erfarenhet angående vidaretransporten til asien. Flög till Kuala Lumpur och servicenivån sjönk markant på turen från Doha till Kuala Lumpur. Servicen var virrig och inte alls uppmärksam. Inte att jämföra med nivån på servicen från Stockholm till Doha.<br />
<br />
Tock
 

pep

Medlem
Se ogsaa <a href="http://www.airlinequality.com/Forum/qatar.htm" rel="nofollow">Qatar Airways Customer Reviews | SKYTRAX</a> Et stort problem ved at vaelge disse selskaber fra mellemoesten er at vi underminerer vores "egne" europaeiske selskaber...Derudover, er der problemer med at pointindtjening ikke er i andre FFP alliancer, men hoejst partnere -derved kan man kun optjene bonus-point og ikke basispoint. Medmindre, man overgiver sig og deltager i derers egne programmer. Det er der konkurrencen begynder at goere ondt og man skal taenke sig om.... Tak, Martin. Jeg vil forsoege at lave reportage(r) inspireret af dig. Tak for linket til flightmemory, jeg er begyndt at planlaegge at laegge alle flyvninger op, men det vil tage laaang tid
 
<blockquote><strong>rvarttinen;50217 wrote:</strong> Tack för ett intressant reportage! Extra intressant i och med att vi har en resa via Doha på lut... inget fastlagt, men flighten från ARN lär ska se i en A330. Torde vara rätt likt..?.</blockquote>
<br />
Vi utnyttjade ett sex timmars stopp i Doha maximalt genom att boka BMW 7-serie limousine till <a href="http://www.ritzcarlton.com/en/Properties/Doha/PhotoGallery.htm" rel="nofollow">Ritz-Carlton Doha</a> för spa, massage och seafood buffet. Det var riktigt bra. Maximal servicenivå där alla visste vem jag var - helt galet.
 

Palazzi

Medlem
<blockquote><strong>bjornstrom;50635 wrote:</strong> ....Maximal servicenivå där alla visste vem jag var - helt galet.</blockquote>
<br />
De hade nog läst artiklarna i DI och Aftonbladet....;)
 
Intressant reportage! har luskat businessclass ett tag och känner att det är dags att gå med, börjar med denna kommentar. <br />
<br />
Rutten mellan London-Doha är högt prioriterat p.g.a. flera olika anledningar, men de främsta anledningarna är att Qatars kungliga familj om inte staten Qatar har stor andel miljarder investerade i London, exempelvis byggnaderna vid Hyde Park (One Hyde Park), Harrods etc. stor antal av den kungliga familjen "Al-Thani" åker fram och tillbaka mellan London i olika syften och med den anledningen är det viktigt att Qatar Airways erbjuder möjligheten med första klass och högklassig service. Stor andel är också den diplomatiska trafiken, diplomaterna flyger t<br />
<br />
Samma sak gäller Paris-Doha-Doha-Paris och några andra rutter. Stockholm-Doha-Doha-Stockholm är sådär, jämfört med andra prioriterade länder så ligger Sverige långt ner på listan enligt mig, nästan så att du får bättre service på ett norwegian plan. Planen är inte så värst fräscha heller när det är åkningar från Sverige. Däremot om du har en diplomat eller en person med anknytningar med kungafamiljen som ska till Sverige, eventuellt en person från Saudi Arabien/Emiraten/Bahrain/Kuwait som har kungliga knytningar eventuellt högre diplomatiska knytningar så rycker de in ett plan med första klass OM de inte får rycka in ett privatplan för stunden. Hemresan så stänger de den delen och kör oftast business beroende på hur/när personen ska hem.
 

j-n

Medlem
Vi fölg Qatar Airways CPH-DOH-DXB och services var fantastisk hela vägen. Från check in i CPH till dess att vi gick av planet i DXB. Bra mat, mycket bra service, fräscha plan och säten. Det enda som var negativt med Qatar är att deras säten inte är lie-flat. Men det är ju på gång. 9 poäng av 10 till QR! <br />
Och det är ju även en ny flygplats på gång i Doha. Ska bli kul att se hur de lyckas med sin service på den flygplatsen. Är det någon som vet om det blir en premium "avdelning" där också? <br />
<br />
När jag läser vad PEP skriver att vi överger våra europeiska bolag så kan jag hålla med. Men så länge servicen är så mkt bättre än SAS så kommer jag avstå från att gynna det bolaget. Det är mils lång skillnad att åka C med tex. QR eller LX än att åka med SAS trötta koncept.
 
<blockquote><strong>j-n;50724 wrote:</strong> Är det någon som vet om det blir en premium "avdelning" där också?</blockquote>
<br />
Så vitt jag vet och har hört kommer det bli en "premium" avdelning, de kör på konceptet nu och finns ingen anledning att sluta med konceptet. Denna flygplats man ankommer till i dagsläget är den "temporära" flygplatsen, den förra var för liten och nu när Qatar blev centrum för mellanlandning byggde de upp denna temporära, de bygger en tredje precis bredvid den temporära, så tre flygplatser under en liten area. Den nya som blir klar, någon gång i framtiden kommer ha en extremt stor lounge som inkluderar 6(!) stycken moskéer/bönerum. Ni som tycker att Oryx Loungen är bra/fin kommer "enligt vad jag har hört" tappa hakan när den nya loungen blir färdig. <br />
<br />
När det gäller service i dagsläget så är det väl Al-Maha som gäller, trevlig liten del i ankomsthallen som hjälper dig komma igång med visum etc.
 

rvarttinen

Medlem
<blockquote><strong>bjornstrom;50635 wrote:</strong> Vi utnyttjade ett sex timmars stopp i Doha maximalt genom att boka BMW 7-serie limousine till <a href="http://www.ritzcarlton.com/en/Properties/Doha/PhotoGallery.htm" rel="nofollow">Ritz-Carlton Doha</a> för spa, massage och seafood buffet. Det var riktigt bra. Maximal servicenivå där alla visste vem jag var - helt galet.</blockquote>
<br />
Wow! Galet och kul! Ska ta detta i beaktande då vi planerar resan som ska gå via Doha ....
 

rvarttinen

Medlem
<blockquote><strong>Stefan Sandström;50439 wrote:</strong> Varit i doha många gånger..(bodde i bahrain ett par år).<br />
Doha är väl inte världens roligaste stad kanske. Men är som vilken mellanösten stad som helst med massor att titta på och förundras över.<br />
<br />
W i doha är ett Hotel residences... så inte riktigt vad man är van vid med W hotel. Men som alltid väldigt coola rum.</blockquote>
<br />
Tackar! Precis vad jag behöver veta... blir en del av "beslutsunderlaget".
 
<a href="http://www.businessclass.se/reserapporter/1325-london-qatar-qatar-airways-first.html" rel="nofollow">http://www.businessclass.se/reserapporter/1325-london-qatar-qatar-airways-first.html</a>
 
Toppen