Senaste nytt

Qatar Airways Al Mourjan Lounge i Doha revisited....

pep

Medlem
Jeg var meget skuffet og anmeldte til SKYTRAX efter nytårsrejse:I was disappointed and alienated by the huge lounge sections which lack any cosy atmosphere and personality. Facilities are there but not always easy to find or access. A desert of steel, glass and marble. It is far too big.
 

Jacob

Medlem
Jag har varit där tre gånger nu, senaste besöket var på morgonen vid 8-tiden då det fanns en riktigt trevlig varm frukostbuffé i restaurangen på övervåningen med bl.a. äggröra, färsk frukt och blåbärspannkakor och personal som ordnade såväl apelsinjuice som cappuccino till bordet.

Jag är inte heller mycket för enorma lounger, föredrar också små, genuina ställen där man känner sig sedd, men detta är nog tyvärr ett faktum om man driver en hubb med mycket statuspassagerare. Annars kommer forumtrådarna om trängsel och brist på sittplatser istället.

Kan också hålla med om att skyltningen borde vara bättre och att det för en förstagångsbesökare kan vara svårt att greppa exakt vad som finns och erbjuds.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Ziplock

Medlem
Var nyligen tillbaka i QR Al Mourjan Lounge i DOH. Loungen har haft stora startsvårigheter sedan invigningen av den nya flygplatsen i DOH (exempelvis WIFI-uppkopplingen som delas med resten av den gigantiska flygplatsen - mycket, mycket långsam under peakperioderna!). Det är en glassig och skinande ny lounge, men det är ungefär allt. Nu är det problem i restaurangen på övervåningen. Det är fina bord för den som får plats, men restaurangen är helt underdimensionerad och ofta full till bristiningsgränsen. Pga "renovering i köket" har man tagit bort menyn. Nu var utbudet bara några sönderkokta penne med lite tomatsås som såg ut och smakade som snabbmakaroner (det var bättre pasta i skolbespisningen), en chicken masala och en vattnig, uttunnad "seafood bisque" som tappat all seafood smak. Så här kommer det att vara i ytterligare några veckor till en månad. Men: de serverar fortfarande Krug skumpa. Tala om kontraster. Det är med vemod man finns QR:s gamla premiumterminal.

Jag besökte denna lounge på nyårsaftons kväll. Du var det rätt lungt - dubbelt så mycket personal som besökare. :)

Däremot var det rätt fullt på vägen hem i slutet av januari. Kan man gissa att den stora "dammen" på bottenvåningen kommer att försvinna snart och ersättas av sittplatser?
 

Fredrik

Medlem
Jag ar i loungen just nu. Det ar stort och fint men saknar personlighet. Sen ar det lite otydligt med en del dorrar och sa ifall man faktiskt far ga in dar. Tex vid business centret finns det gott om sittplatser som ar helt outnyttjade och antagligen for att man forst maste ga igenom en dorr.
 

Skillsen

Medlem
Har jag tillgång till denna lounge som oneworld sapphire och flyger i Qatar ekonomi klass eller vilken lounge är det som gäller då? Och vilken lounge gäller på DXB? (Nybörjare på oneworld...)
 

pep

Medlem
Har jag tillgång till denna lounge som oneworld sapphire och flyger i Qatar ekonomi klass eller vilken lounge är det som gäller då? Och vilken lounge gäller på DXB? (Nybörjare på oneworld...)
I princippet har du ikke adgang medmindre du rejser i premium class paa OW. Men de koerer en "kampagne" (der synes at fortsaette i det uendelige!) hvor status passagerer ogsaa faar adgang. Formentlig fordi de sjaeldent kan fylde loungen
 

Kricka

Medlem
Jag var tre timmar i loungen natten mot onsdag men, som sagts tidigare i tråden,
så är den inte trevlig, saknar charm och atmosfär. I den stora delen blev det lugnt
efter kl. 01.00 lokal tid men det fanns "bara" rosa champagne kvar i baren. Efter
en 9-timmars flight så från HKG så vill man ju komma vidare hemåt så snart som
möjligt..
 

ACervin

Medlem
Caféhörnan på bottenvåningen i loungen till vänster när man kommer upp kan ge lite mer inte så stort känsla. En inredningsarkitektonisk utmaning med mycket folk som strömmar igenom och samtidigt skapa en gemytlig atmosfär. De har inte riktigt kommit hela vägen kan man väl säga.
 

MarcusC

Medlem
Besökte som förstagångare i Onsdags kväll. Inte lätt hitta helt klart och inte jätte inbjudande. Men ändå en lounge över genomsnittet. Ingen lounge jag vill spendera alltför mycket tid i men erbjöd ändå avkoppling etc emellan flighterna tycker jag.
 

carmindz

Ny medlem
Flyger ofta med båda Qatar och Emirates i business (bojkotat alla eu bolag för de förstår inte ordet service).
Det jag inte gillar med Qatar är just deras Lounge i Doha och deras 777. Den känns bara opersonlig och full. Vart du än vänder dig så är det fullt. Fördelen med Emirates är att du har fler terminaler och att loungen är så stor med flera ställen att äta på (beroende på terminal).
Visst smörgåsarna som du kan beställa på första våning (om du nu får den) är väldigt bra. På nåt sätt saknar hela loungen saknar ordning. Kön för dusch (som för övrigt saknar ventilation så du är mer svettig när du går därifrån, både vanliga duschen och den mer "privata") är baserad på att stackarn som jobbar där kommer ihåg vem som är näst. smörgåsarna/kaffe på första våningen beställs sen ska alla människor så och peka vart de sitter och det blir lätt missförstånd då en del gäster är dåliga på engelska sen ska de försöka reda ut allt på olika lappar och har varit med om flera gånger att jag aldrig fått det jag beställt.
Det finns dock något positivt med. När du väl får plats eller dina saker så är det hög kvalité.
 
Toppen