Senaste nytt

Qatar ändrat flyg utan att meddela - vilka rättigheter har man?

M@GNÜS

Medlem
Har bokat AMS-DOH-HND i business nu på lördag kväll. Ankomst Tokyo sent söndag kväll.
Nu har de ändrat så jag flyger från Amsterdam 18 timmar senare och ankommer Tokyo 24 timmar senare.
Detta utan att meddela ändringen. Såg den när jag gick in på bokningen igår kväll.
Ringde Qatar och de kan inte göra nåt då de hävdar att flyget är inställt på lördagen. De erbjöd att flyga från Bryssel istället vilket är rätt ointressant då jag är i Amsterdam den dagen.
Kundtjänsten (i Polen) är extremt oförstående till varför det är ett problem att åka en dag senare och komma fram 24 timmar senare...
Gäller EU reglerna eller några andra regler när det gäller flighter från Europa?
 

M@GNÜS

Medlem
Avresa från EU gör att EU regler ska gälla sen om Qatar bryr sig är en annan femma
Brukar de skita i dessa regler?
Har ju än så länge bara haft positiva upplevelser av Qatar i luften och negativa av deras kundtjänst / service på marken (förutom i loungerna i Doha) :-/
 

johhenrik

Medlem
När de ställde in min flight så jag blev ett dygn försenad till Shanghai, så bokade de om mig, efter samtal, till SAS. Det var inga problem alls. Jag ringde dock till Qatar USA och pratade med dem där, då jag ville han en som pratar bra engelska. :)
 

flum

Medlem
Har bokat AMS-DOH-HND i business nu på lördag kväll. Ankomst Tokyo sent söndag kväll.
Nu har de ändrat så jag flyger från Amsterdam 18 timmar senare och ankommer Tokyo 24 timmar senare.
Detta utan att meddela ändringen. Såg den när jag gick in på bokningen igår kväll.
Ringde Qatar och de kan inte göra nåt då de hävdar att flyget är inställt på lördagen. De erbjöd att flyga från Bryssel istället vilket är rätt ointressant då jag är i Amsterdam den dagen.
Kundtjänsten (i Polen) är extremt oförstående till varför det är ett problem att åka en dag senare och komma fram 24 timmar senare...
Gäller EU reglerna eller några andra regler när det gäller flighter från Europa?
Dom gjorde exakt samma sak för mig. När jag ringde och sa att jag ville avboka resan med "full refund" dök plötsligt den cancellerade flighten AMS-DOH upp igen på samma tid. Ett jävla skumraskbolag som beter sig på detta vis. Jag vaskade dock resan men jag vet att @xmit hade samma routing och dagar som jag hade (även han ombokad till dagen efter men sedan tillbakaflyttad till ursprunglig routing efter samtal/hot) och åkte enligt ursprunglig plan.

Ett jävla sattyg att agera på detta sätt och Qatar har nu åkt in på min No-fly-lista!!
 

M@GNÜS

Medlem
Ringde på USA numret nu ikväll och lyckades lösa det på bästa sätt. Men det satt hårt inne och samtalet tog över 1 timme.
Först vägrade de göra något. Jag föreslog den routing jag fick upp via deras hemsida AMS-LHR-DOH-HND... avgång 3h 20min tidigare men samma ankomsttid. Men det gick absolut inte - de kunde inte boka mig på ett annat bolag!
Fick valet att avboka eller komma fram 1 dygn för sent.
Hänvisade till EU 261. Fick svar att de inte omfattas av dessa... jag stod på mig och han bad att få återkomma så han inte sade fel... Väntade läääääääänge i telefonen och när han kom tillbaka skulle jag självklart kunna få flyga AMS-LHR-DOH-HND... 5 minuter senare hade jag den biljetten.
 

M@GNÜS

Medlem
Även förra gången när jag hade problem med mina flighter via Cairo kunde kundtjänsten i Polen inte göra något vettigt (det är dit man kommer via svenska numret)
USA kundtjänsten fixade det även den gången... även då efter väldigt långa samtal.
 
Last edited:

Voyageur

Medlem
Hadeprecis samma problem två dagar sedan med QR som gjorde att jag missade mitt flyg pga oanmälda ändringar. I slutändan ställde de upp efter mycket tjafs med nya biljetter och ny bekvämare rutt. Stå på dig och kräv bara
 
  • Gilla
Reactions: Gus

johhenrik

Medlem
Skönt att det löste sig för dig. Det är jobbigt när man får kämpa för sin rätt, men det är ju inte direkt ovanligt, oavsett bransch. För min del brukar jag alltid bli positivt överaskad nu förtiden när jag snabbt och enkelt fått hjälp med något som är självklart, vilket ju tyder på att det inte hör till vanligheterna för mig...
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen