Senaste nytt

Qantas passagerare vägrar att flyga pga ingen pyjamas

Snosken

Medlem
En protest och klagomål måste ju ändå göras på civiliserat sätt. Så som dom agerar är ju faktiskt bara rent barnsligt.

Vi kan ju dra en (om möjligt löjlig) men ändock en jämförelse.

För några år sedan, Parken i Köpenhamn, Danmark - Sverige. En överförfriskad dansk anser att han köpt en produkt, som består i att få Danmark och Sveriges bästa fotbollsspelare samt även en domare i världsklass. Han ansåg att han inte fick detta utan bestämde sig för att protestera genom att springa in på planen och slå ner domaren. Vanliga människor hade buat åt domaren...

Nu kan man ju inte dra en liknelse rakt över, men han fick ju inte vad han förväntade sig, precis som pyjamas paret inte heller fick, men ibland händer ju såna saker, och då får man protestera med måtta. Dansken förstörde för alla i publiken, framför tvn och framför allt danska laget, och detta paret tyckte att dom stod över dom övriga hundratals passagerarna... det kallar inte jag vuxet och civiliserat beteende... men det är ju så jag är uppfostrad, alla är ju olika.
 

Jacob

Medlem
Jag tycker det låter som paret gjorde helt rätt. De fick inte den produkt de köpt och därmed protesterade de. Vi tenderar att köpa alldeles på tok för mycket skit, så vi svenskar hade säkert gått med på det.
Jag är till mångt och mycket med dig Agehall, det är väldigt svenskt att låta saker passera och det är väldigt lätt för Aftonblaskan att skriva en artikel om något som 99,9% av alla svenskar i alla fall aldrig kommer köpa eller uppleva och sedan massakera och förlöjliga det.

Det är bara en vecka sedan jag själv satt i betald första klass och mycket av det jag betalar för är just att fler personer ska se till att allt flyter på utan problem. Jag försöker alltid vara vänlig och ödmjuk men har också blivit bättre på att just ställa krav och skäms inte över det. Blev det inte rätt får de helt enkelt göra om. Har man en första klass produkt som man marknadsför som crème de la crème och säljer till hutlösa priser får saker och ting inte gå snett. Annars ska man inte ha en första klass produkt. Att det inte fanns pyjamasar i rätt storlek slår bara tillbaka på en sak och det är Qantas egen logistik som uppenbarligen inte håller.

Sen undrar jag hur det kunde ta 30 minuter att hitta och lasta av bagaget? Ett bra flygbolag lastar första klass bagaget i en separat container och lastar denna container sist så den följaktligen lastas av först på destinationen så väskorna i sin tur kommer först på bagagebandet. Om det är några väskor som borde vara lätta att finna så är det dessa.

Man kan förstås diskutera i oändlighet om det var rätt eller fel att gå av och hur mycket i-landsproblem detta är. Men fakta kvarstår att första klass existerar och säljs och hade media haft lite bättre koll på vad det innebär och till vilka priser det säljs på marknaden hade man kanske vinklat det lite annorlunda. Och kunde inte kaptenen hanterat det lite mer diskret mot övriga passagerare? Jag kan inte tänka mig att riktigt bra flygbolag som Cathay Pacific eller Singapore Airlines hade gjort ett liknande utrop.
 

A380*G

Medlem
Jag kan inte tänka mig att riktigt bra flygbolag som Cathay Pacific eller Singapore Airlines hade gjort ett liknande utrop.

Helt riktigt. Men det har att göra med kulturskillnader. I västvärlden är öppna hån och förlöjliganden en del av livet. Ingen verkar skämmas över att trycka ner någon annan. I flertalet Asiatiska kulturer existerar inte det beteendet.
 

Jacob

Medlem
Helt riktigt. Men det har att göra med kulturskillnader. I västvärlden är öppna hån och förlöjliganden en del av livet. Ingen verkar skämmas över att trycka ner någon annan. I flertalet Asiatiska kulturer existerar inte det beteendet.
Skönt att det är fler som håller med. Jag tycker det är ett ganska avskyvärt beteende. Oavsett vem som gjorde rätt och vem som gjorde fel hade det varit enkelt för kaptenen att bara referera till det hela som en "passenger issue" och låta dispyten stanna mellan flygbolaget och de två passagerarna, utan att involvera de övriga 400 passagerarna.

Detta hade helt klart aldrig hänt i Asien, ett asiatiskt flygbolag hade aldrig någonsin hanterat det på ett sånt sätt att två första klass passagerare tappat ansiktet. Finns inte på kartan.
 

David

Medlem
Sen undrar jag hur det kunde ta 30 minuter att hitta och lasta av bagaget? Ett bra flygbolag lastar första klass bagaget i en separat container och lastar denna container sist så den följaktligen lastas av först på destinationen så väskorna i sin tur kommer först på bagagebandet. Om det är några väskor som borde vara lätta att finna så är det dessa.

Enda förklaringen jag kan tänka mig, är att de velade i beslutet om de verkligen skulle lasta av eller inte.

Nja, kanske råkade bagagelastare från ARN eller GOT vara där just den dagen... ;)
 

MarcusC

Medlem
Tycker ju kaptenens kommentar måhända var rolig,.. men som ovan sagts oseriös mot passagerarna i fråga .Ett proffessionelt bolag hänger inte ut med sådana detaljer. I synnerhet då det ju uppenbarligen är en produkt de skall erbjuda sina F passagerare. Borde ju gått att lösa på ett snyggare/smidigare sätt för alla parter?!
 

Jacob

Medlem
Tycker ju kaptenens kommentar måhända var rolig,.. men som ovan sagts oseriös mot passagerarna i fråga .Ett proffessionelt bolag hänger inte ut med sådana detaljer. I synnerhet då det ju uppenbarligen är en produkt de skall erbjuda sina F passagerare. Borde ju gått att lösa på ett snyggare/smidigare sätt för alla parter?!
Visst kan man ta det hela med en nypa humor. :)

Qantas pressavdelning var i alla fall smart nog att försöka tysta ner det hela. Det ger ju inte någon vidare publicitet mot de som potentiellt skulle kunna tänkas köpa dessa biljetter i framtiden att man inte kan leverera det som ska ingå och att man hänger ut passagerare som säger ifrån.
 
Toppen