Qantas krisar

Diskussion i 'Oneworld' startad av jurgenb, 8 December 2013.

  1. jurgenb

    jurgenb Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Råkade på följande artikel på LinkedIn precis. Visste faktiskt inte att Qantas hade såna kärva problem.

    Qantas will be saved by the government?but it might not be Australia?s ? Quartz!

    Den inleds såhär;
    Not that long ago, Qantas was considered the world’s most-profitable airline. Now the 93-year-old Australian carrier, famed for its unblemished safety record, is struggling to stay in the air without help from its government.

    The “flying kangaroo,” as it’s known in Australia, lost its coveted investment-grade credit rating on Friday, December 6, after warning that it would lose up to $300 million for the half-year ending Dec. 31. It’s been forced to slash 1,000 jobs, and is expected to scale back unprofitable routes and cut spending on everything from IT to new aircrafts.

    The rise and decline of Qantas reflects the shifting dynamics of the global aviation industry. After going public in 1993, the carrier for years reaped the benefits of its domestic monopoly and intense customer loyalty among Australians flying overseas, as reflected in its highly profitable frequent flyer business.
     
  2. ACervin

    ACervin Medlem

    Ort:
    Brisbane
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo det har skrivits mycket om Qantas sista veckan. Har haft svårt att tjäna pengar på longhaul under en längre tid. Frequent flyer programmet är det som dragit in storkovan och hållit Qantas under vingarna så att säga. Dessutom så är ägarstrukturen ett problem där jag tror det är 51% som måste ägas av statliga/Australiska intressen. Vilket gör att man inte kan söka kapital utomlands som nu Virgin Australia precis har gjort och vilket Qantas försökte stoppa med hänvisning till att det snedvrider konkorrensen. Det har dock inte myndigheterna gått med på. Qantas utökar nu samarbetet både med China Eastern och Cina Southern för att bland annat kunna flytta övertalig personal exempelvis piloter och kabinpersonal dit. De kinesiska flygbolagen har problem med att hitta servicepersonal med engelskkunskaper till sina utrikeslinjer. Sen tänker sig Qantas att serva mer flygplan i Kina för att spara pengar. Men det är lite SAS varning på Qantas nu med fel ägarstruktur, dyr personal och bångstyriga fackföreningar.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×