Senaste nytt

Qantas inför dresscode i sina lounger

fohlsson

Ny medlem
Hej! Första inlägget här tror jag för mig. Har rätt hygglig status hos LH och EK. Flyger mycket i privat regi längst fram och mycket i tjänsten, men då åker jag monkeyclass av mina principskäl, såvida inte statusen skickar upp mig vilket oftast sker.

Tycker att så länge klädseln är vårdad i loungerna så är det mesta OK. Ben/axlar på oss grabbar ska täckas och skor ska vara täckande. Vad det gäller tjejkläder så vågar man knappt kommentera, den djungeln håller jag mig borta ifrån. Kan väl bara säga att det ska "smakligt" och inte få en att springa till närmaste nödutgång..
Själv kör jag mjukisbrallor på långa resor (>6h) för att det är bekvämt. Man ska inte behöva byta om på en loungemugg/dusch bara för att vara fräsch vid incheck, det är ju bara ett spel för galleriet då. Har aldrig heller riktigt förstått mig på dem som kör kostym hela vägen från Kastrup till Sydney...

Värsta loungeupplevelsem var nog i Cape Town efter en semester, var inne på LH sponsrade loungen där. Vid bordet bredvid satt 4 kostymnissar som inte viste vad deodorant var och på andra sidan satt en elegant tjej dekorerad med Gucci, som hade hundskit under skon. Krävdes några GT för att överleva..

Så man kan ha världens mest vårdade klädsel men ändå vara en plåga för medpassagerarna, ser därför att kläderna spelar mindre roll och personens kvalité väger tyngre i frågan om lounge access.
 

perhall

Medlem
Det är inget fel på snus, och inte på snygga shorts heller, det var min poäng... Snusar inte själv men bryr mig inte heller om huruvida andra gör det... klart tråden blir urspårad. Som någon skrev, det blir alltid trådar med inslag av klädseldiskussioner..
 

toer00

Medlem
Någon nämnde trasiga jeans på en snygg tjej i F :)
Dom dyraste märkesjeansen för tjejer är numera "trasiga" när man köper dom...
Men annars borde alla flygbolag införa "Smart Casul" såväl i F somi C...
Minns en gång på den tiden när SAS hade direktflygningar STO - BKK och det på returen fr BKK kom in en snubbe i nätbrynja och för små shorts och hamnade av någon anledning just i C - klass :( Men däremot så är det bara på reklamen som dom sover med finkostymen på ...;)
 

Aerophobia

Medlem
Jag har nog aldrig sett så många mjukisbyxor i en kabin som i BA First. När väl premium-flygandet blivit vardag går nog bekvämlighet före annat. Och nej, jag har inga problem med att flyga i shorts.
 

traveler1

Medlem
Är man finklädd och åker businessclass behöver det ju absolut inte betyda att man är nybörjare och vill va '' fin '' .. Man kan också ha i intresse och gilla att klä sig i tex kostym/kavaj .. Upp till var och en, vissa tycker det är bekvämt att åka i shorts och vissa i kostym så som jag helst föredrar. Men ser absolut inte ner på den som skulle välja att sitta i business eller first i lite '' bekvämare '' kläder :).
 

Jonas C

Medlem
Å andra sidan är ju kostym och slip-on desss shoes betydligt bekvämare klädsel än skinnyjeans och Converse, i synnerhet på en flygning.
 

Andrew

Medlem
Funktionaliteten i en kavaj (med alla dess fickor) är också svår att överträffa, såväl på flyget som i terminalen. Personligen är det också ett av de plagg jag anser bekvämast, vare sig vissa ser det som "uppklätt" eller ej.

Som flera konstaterat tidigare handlar det förvisso slutligen, för Qantas, om att få en bra ursäkt att neka folk som ser ut att komma direkt från stranden.
 
Toppen