Senaste nytt

Punktering

andreijas

Medlem
Tjo,

Kan tillägga att jag, när det hände låg i ca130 och hade kört 60 landsvägsmil den dagen innan. jag hade radion på högsta volym, så jag märker inget för än det börjar vibrera lite, sen är händelseförloppet väldigt snabbt... Jag fick nog stop på det så snabbt det går o fortfarande ha kontroll på det...
Jag kommer hur som helst inte pröjsa det då det var i tjänsten. Men hertz har irriterat mig ett par gånger nu både i sverige och utomlands, så jag skall nog byta, kampanjen med avis kommer ju lämpligt...
 

Gnopps

Medlem
I standardförsäkringen brukar ofta däck undantas men i diverse tilläggsförsäkringar inkluderas det. Ofta då man bokar via tredjepart går dessa försäkringar att få till ett bra pris.
 

rob74

Medlem
Det där var ju intressant information. Hade ingen aning om vad som kan väntas om man råkar ut för punka.
Har faktiskt inte ens reflekterat över det.

Som en parentes har jag en gång varit med om att tappa ett däck. Åkte i en kollegas privatbil och vi hade just lämnat Visby centrum då det börjar vobbla. Som tur var så var inte hastigheten så hög just då. "Någon" som inte dragit åt bultarna ordentligt... :p
 

Homer

Medlem
Ingen av de som sagt att de sluppit betala vid hyra i USA har sagt något om vilken försäkring de haft,
och framför all inte om de haft självriskeliminering.
I USA är självrisken typiskt 0 om man har hyrbilsföretagens LDW/CDW

I Europa och stora deler av övriga världen är det fortsatt självrisk även med CDW och TP(Theft Protection)
Vill man slippa självrisken måste man antingen köpa Hertz "Super Cover" eller AVIS " Excess Reduction (ER)" som är hutlöst dyra, det finns även andra alternativ som
Car Hire Insurance | Car Rental Excess Insurance och det finns även kreditkort som täcker självrisken
http://www.businessclass.se/hyrbilar/1662-kort-med-sjaelvriskeliminering-foer-hyrbil.html
 

011430121

Medlem
Har aldrig tänkt på detta!
Vad man lär sig på BC.
Nu till en fråga, om man betalar med DC är man försäkrad då?
 

andreijas

Medlem
Normalt brukar jag ta alla försäkringar som finns tillgängliga, för att slippa slösa tid på att tjata med firmorna.... Men på bla på hertz kan jag inte full fullförsäkra då inköpsavdelningen räknat på det och det lönar sig monetärt att ta smällen när den kommer. Så jag var inte fullförsäkrad! Och kommer betala skiten för jag orkar inte tjata...
 
Last edited:
Hyr bil 1-2 ggr i veckan i alla möjliga länder. Hänt 2ggr att jag fått punka.

Ena gången i Canada. Som tur var så poängterade jag att däcken var lite risiga på bilen när jag hämta ut den så slapp betala något.
Andra gången var i Dubai, Jag fick betala däcket men inte jobbet då det ingick i försäkringen.
Hyr alltid från SIXT eller deras partners.

Har hört av kollegor som råkatutför likadana grejer och de har alltid fått betala. Ofta täcks det av försäkringar som du antingen tar när du hyr bilen eller som finns på kortet du använder när du betalar bilen.
 

AABack2ARN

Medlem
Hyr ofta bil genom HolidayAutos som tenderar att ha avtal med Alamo i USA.

När man hämtar ut bilen på Alamo står det tydligt att punktering/skada på däck INTE ingår i försäkringen. I avtalet med HolidayAutos står det att (som jag tolkar det) hyrestagaren får betala på plats och att man skall spara alla kvitton så får man ersättning vid hemkomst. Någon som råkat ut för detta i verkligheten då de hyrt genom HolidayAutos?
 
Toppen