Senaste nytt

Promenera till/från flygplatsen på Svalbard. En dålig idé?

johan_fbg

Medlem
När jag bodde på campingen precis vid flygplatsen knallade jag in till stan flera gånger. Det var inga problem och jag tror att det är lika stor (liten) risk att möta en björn på den vägen som inne i centrum.

Tycker det är en helt ok liten strapats, särskilt om man aldrig varit på Svalbard tidigare.
 

Nemo

Medlem
Har man en gång sett en person som blivit biten av en isbjörn på Svalbard om sommaren som tältade vid Longyearbyen så är en ensam obeväpnad promenad om natten inte det man längtar till.
 
A

Aurora

Guest
Väl på ämnet, vilken sida bör man sitta på för att få bäst utsikt vid landningen?
Vänster. Då får du en maffig utsikt över Spetsbergen och byn. (Om man landar från rätt håll)

Jonas C flyr direkte Oslo-Longyearbyen. Dessverre får man mindre av øya med seg da, i forhold til når man flyr fra Tromsø. Men mitt forslag er alltid å sitte på høyre side av flyet (selv om jeg bare har flydd Tromsø-Longyearbyen ørtogførti ganger), da flyet følger vestkysten av Svalbard. Dermed får du den dramatiske utsikten innover øya fra høyre side, mens venstre side bare får hav fram til man flyr inn i Isfjorden.

6056863078_ded6564cd7_b.jpg

På høyresiden kan man også være heldig å se Bjørnøya når man flyr mellom Tromsø og Longyearbyen :)

6056867200_039ae801cd_b.jpg

Van Mijenfjorden og Van Keulenfjorden

6056867528_5cbf925bdc_b.jpg


6056868712_faa52e6d13_b.jpg

Barentsburg ut mot høyre

En annen gang satt jeg på venstre side. Bare hav fram til vi svinger inn i Isfjorden.

5726606425_3644f9e4e2_b.jpg


Litt utsikt mot venstre i kort tid.
5727163742_8f27b5364d_b.jpg
 
A

Aurora

Guest
Tack för tipsen @Bryant och @Aurora har 7F på utresan och 26A på hemresan. Kanske är lättast att bara byta till A-sidan på utresan så ser man bägge sidor.

På utreise (takeoff) får man ikke sett så mye, siden man klatrer høyt ganske raskt. Men du flyr via Tromsø på returen, sant? Er du heldig kan det være det er strålende vær og SAS leverer en sight-seeing tur med low-level over øya :) Det var jeg så heldig å få være med på en gang for 5 år siden, vi fløy på 9000 fot helt sør til Hornsund. Da er det, helt korrekt, A siden man bør sitte på.

5849319939_c9cf971c2c_b.jpg

Hornsundtind til høyre.
 

JWD

Medlem
@Jonas C jag blev nyfiken på hur det kommer sig att du ska till Longyearbyen under så pass kort tid? Och vad det gäller isbjörnar så är dem mer aggressiva på sommaren än på vintern i och med tillgången på föda är mindre. Sen med tanke på den korta tiden så skulle jag välja taxi eller bussen framför en promenad, framförallt ensam och obeväpnad.
 
Toppen