Senaste nytt

Project turboprop 2015

Supert, takk for tipset! Tror nok SAAB'ene blir tatt her i Sverige, men "dritten islander" (haha) skulle jeg gjerne fått med meg :D

Ja finns nog inte många såna kvar på linjeflygningar, har för mig det finns någon på forumet som gjorde den turen för att få flyga världens kortaste flygning (westray till papa westray har jag för mig), youtubeklippet tog inte många minuter att ta sig igenom vill jag minnas.
 
A

Aurora

Guest
Da vår årets første i boks : SAAB2000 x2 fløyet. Rad 06 gjorde meg halvt døv, men rad 15 var behagelig. En riktig nytelse å fly på denne måten, men i forhold til Dash'en så savnet jeg "småfly-følelsen" :) SB20 virker meget solid bygget, for passasjerkomfort.
 
Kom ind i kampen @Aurora! Du skal jo flyve med Sun-Air :D De flyver blandt andet Oslo-Aarhus og Bromma-Aarhus, hvis du en dag er i fest humør kan du flyve Arlanda-Billund med Braathens Regional og så videre med Sun-Air til London City :)

Edit: Kan se det ikke er alle deres Do328 der er Prop... Kræver nok lidt planlægning...!
 
A

Aurora

Guest
Kom ind i kampen @Aurora! Du skal jo flyve med Sun-Air :D De flyver blandt andet Oslo-Aarhus og Bromma-Aarhus, hvis du en dag er i fest humør kan du flyve Arlanda-Billund med Braathens Regional og så videre med Sun-Air til London City :)

Edit: Kan se det ikke er alle deres Do328 der er Prop... Kræver nok lidt planlægning...!

Ha ha! Fantastisk attitude :D Ganske solide priser på flyvningene da, 1355DKK BLL-OSL er det billigste jeg fant...
 

trekker

Medlem
Jag avskyr att flyga tuboprop och undviker det till varje pris. Det är obekvämt skramligt och skakigt. Man kommer aldrig över åskväder när det är sommar vilket betyder man måste kryssa mellan åskmoln och har man tur slipper man åka in i en kraftig åskcell. På vintern är dessa plan mer känsliga för nerisning vilket mest märks på ett himla oväsen när isen lossnar från propellerbladen och slår in i kabinkroppen.

Det sämsta och obehagligaste flygplanet av turboprop är Fairchild Metro II som är smal och lång. Det är som att krypa in i ett rör, mycket obehagligt, trång och bullrig.

Jag har åkt Twin Otter mellan NRK-VSB och vi drog på oss så mycket is att det inte gick att stiga till FL90 som vi skulle upp till utan fick gå ner i höjd över Östersjön för att bli av med isen utan att lyckas, varför det blev tillbaka till NRK med ett ordentligt nerisat flygplan.

Med SAS gamla Dach 8-400 har jag vid två tillfällen råkat ut för tryckfall i kabinen och en svår isbildning när man åkte in i en åskcell.

Nej, jag ser ingen nostalgi i att flyga turboprop.

Däremot var det nostalgi att flyga DC3. Härligt sjungande kolvmotorer och man försökte hålla sig under det dåliga vädret istället för mitt i.
Håller med. Jag åker atr 72 i Finland 2 ggr i veckan de flesta veckor och det är en ren pina. ......
 
A

Aurora

Guest
Da har jeg fått enda en propellflytype avkrysset på lista, noe ufrivillig : SAAB340. Det frister dessverre ikke til gjentakelse, men kan hende det er bedre om man sitter bak propellen. Aldri mer rad 3, iallefall. Galskap at headset (av variant noise cancelling) ikke er lovlig under takeoff o_O

SAAB340 får Twin Otter og Dash 8 til å virke som små kattunge-nys.
 

Kastrup

Medlem
Da har jeg fått enda en propellflytype avkrysset på lista, noe ufrivillig : SAAB340. Det frister dessverre ikke til gjentakelse, men kan hende det er bedre om man sitter bak propellen. Aldri mer rad 3, iallefall. Galskap at headset (av variant noise cancelling) ikke er lovlig under takeoff o_O

SAAB340 får Twin Otter og Dash 8 til å virke som små kattunge-nys.
Det är ju då man märker av att man är ute och flyger! Gärna lite lätt turbulens också för maximal njutning.
 

NotRyan

Medlem
Da har jeg fått enda en propellflytype avkrysset på lista, noe ufrivillig : SAAB340. Det frister dessverre ikke til gjentakelse, men kan hende det er bedre om man sitter bak propellen. Aldri mer rad 3, iallefall. Galskap at headset (av variant noise cancelling) ikke er lovlig under takeoff o_O

SAAB340 får Twin Otter og Dash 8 til å virke som små kattunge-nys.
Jag hade 3 st SAAB 340 - ben nu lördag/söndag sittandes på 4A. :D
 
Toppen