Project turboprop 2015

Diskussion i 'Övrigt' startad av Aurora, 24 Januari 2015.

  1. Aurora

    Aurora Medlem

    Jeg er ikke alene på dette forumet om å ha en forkjærlighet for turboprop'en (@Kastrup hej hej!!!). Propellfly gir meg en flyglede som ikke kan sammenliknes med noe annet, kanskje aller mest fordi man da føler at man virkelig er ombord i et fly (til sterk kontrast med f.eks The Residence hos Etihad, hvor man så langt som mulig ønsker å komme bort fra flyopplevelsen på sett og vis? :) ). Det at det er en glede å føle det pur, raw, ekte ved flyvning henger nok sammen med at dette var et "tabubelagt" og "farlig" tema i min barndom, mens jeg ble foret med historier om propeller som snudde seg i lufta og små fly som måtte fly nede i dalene i Norge når det var dårlig vær.

    Så med den korte innledningen: i 2015 har jeg lyst å fly mye turboprop. Kan hende det går, kan hende det ikke går. Vi får se. Men intensjonen er der. Og viljen er der :) Så står det bare på tid og penger, som så mye annet i livet. Men YOLO, right?! (hehe. grusomt ord i grunn :D )

    Sverige er heldigvis et helt YPPERLIG utgangspunkt for dette!! ATP er f.eks uhyre sjeldent i verden. At det flyr rutetrafikk ut fra Arlanda er jo intet annet enn perfekt.

    Så langt har man laget seg denne oversikten over fly jeg inte har flydd enda:
    ATR42 - ??
    ATR72 - SAS (operated by JetTime & FlyBe), diverse ruter.
    SAAB 340 - Nextjet.
    SAAB 2000 - SAS (operated by Braathens Regional) + Sverigeflyg?
    BAe ATP - Nextjet. ASAP - pga fare for utfasing.
    Fokker 50 - Air Iceland. AmaPola (men det er kun charter?)
    Beech 200 King Air - Bergen Air Transport (Bergen-Shetland)
    Swearingen Metroliner - Air Norway (Oslo-Fagernes)
    Jetstream 32 - Direktflyg? Avies, men .... NOPE. Noen andre operatører?
    Jetstream 41 - Eastern Airways (UK)
    Beechcraft 1900 - Man må til USA...
    Dornier 328 (prop version) - ???

    Flygplan jeg allerede har flydd:
    Twin Otter - Nordlandair AEY-GRY
    Dornier Do 228 - Lufttransport LYR-SVEA
    Dornier Do 228NG - Lufttransport LYR-SVEA
    Dash 8-100 - Widerøe
    Dash 8-200 - Widerøe
    Dash 8-300 - Widerøe
    Dash 8-400 - Widerøe

    Noen som kommer på flere flygplan? Ruter? Eller bare er enig i at propellflyg er HIMLA ARTIG! :D
     
    Kastrup, Bern och Stefan62 gillar detta.
  2. henke12

    henke12 Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Kan hjälpa med några iaf :)


    ATR72
    Tex ARN-VBY med SK

    SAAB 340 - Nextjet.
    ARN-KSD, ibland ARN-OER, ARN-MHQ

    SAAB 2000
    Braathens, BMA-SDL, BMA-AGH, ARN-Finland

    BAe ATP - Nextjet. ASAP - pga fare for utfasing.
    ARN-OER

    Fokker 50 - Air Iceland. AmaPola (men det er kun charter?)
    SDL-GOT flygs av F50

    Jetstream 32 - Direktflyg? Avies, men .... NOPE. Noen andre operatører?
    AIS flyger J32 bla MMX-ORB-BLE eller GOT-BLE

    Dornier 328 (prop version) - ???
    Förr flög den iaf BMA-Billund
     
  3. Aurora

    Aurora Medlem

    Hvor kjøper man SDL-GOT? Är det AmaPola?
    Visste inte om AIS, takk for tipset!!
    Hvem fløy Do328, vet du?
     
  4. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag avskyr att flyga tuboprop och undviker det till varje pris. Det är obekvämt skramligt och skakigt. Man kommer aldrig över åskväder när det är sommar vilket betyder man måste kryssa mellan åskmoln och har man tur slipper man åka in i en kraftig åskcell. På vintern är dessa plan mer känsliga för nerisning vilket mest märks på ett himla oväsen när isen lossnar från propellerbladen och slår in i kabinkroppen.

    Det sämsta och obehagligaste flygplanet av turboprop är Fairchild Metro II som är smal och lång. Det är som att krypa in i ett rör, mycket obehagligt, trång och bullrig.

    Jag har åkt Twin Otter mellan NRK-VSB och vi drog på oss så mycket is att det inte gick att stiga till FL90 som vi skulle upp till utan fick gå ner i höjd över Östersjön för att bli av med isen utan att lyckas, varför det blev tillbaka till NRK med ett ordentligt nerisat flygplan.

    Med SAS gamla Dach 8-400 har jag vid två tillfällen råkat ut för tryckfall i kabinen och en svår isbildning när man åkte in i en åskcell.

    Nej, jag ser ingen nostalgi i att flyga turboprop.

    Däremot var det nostalgi att flyga DC3. Härligt sjungande kolvmotorer och man försökte hålla sig under det dåliga vädret istället för mitt i.
     
  5. maba

    maba Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det den som går under smeknamnet "Cigarren"?
     
  6. Aurora

    Aurora Medlem

    Och "Angsttuben"? :D Ha ha.

    Men satser på å ta disse turene på finværsdager, det er ikke noen turer jeg kommer til å sette i betong i lang tid før avreise, ergo er det bare å utsette reisen hvis man ser tidenes åskväder ruller innover landet. Fordelen med ungdomsbilletter er jo at man kan booke nesten helt inntil avgang :)
     
  7. henke12

    henke12 Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    SDL-GOT, Jag tror den flygs av amapola men att man köper biljetter av Nextjet.


    AIS bokas på: AIS Airlines


    D328 flygs av SunAir of Scandinavia och bokas från British Airways
    (Konstigt jag vet) :)

    BMA-BLL la tydligen nyss ner men BMA-AAR finns kvar!
     
    Aurora gillar detta.
  8. Aurora

    Aurora Medlem

    Excellent, Do328 is a "hard one to get" sett på verdensbasis :)
     
  9. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    LLA-TOS med Saab 340? :)
     
  10. Aurora

    Aurora Medlem

    Det kommer, det kommer, så fort SkyTaxi slutter å fly - og Nextjet kommer inn selv. Iflg nextjet skulle det skje en gang i Mars, så vi får se :)
     
    Bryant gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×