Senaste nytt

Problem med ny företagspolicy

lowflyer

Medlem
Är det långsökt att resonera på samma sätt om det finns en företagspolicy som säger att man inte får använda sig av ett specifikt flygbolag då också? Jag tänker på inlägget från Paby
Förutsatt att man håller sig inom riktlinjerna för vad en flygresa få kosta, klass osv.
I kombination med att man faktiskt har ett personligt betalningsansvar.
 

agehall

Medlem
Man får nog titta lite på varför företaget skulle vilja förbjuda ett visst bolag. Om man tex vill förbjuda Air Nigeria av säkerhetsskäl så skulle nog få argumentera med det.

Oftast är det väl dock det omvända? Dvs att policyn förordar ett visst bolag framför andra, även om ett annat bolag skulle vara smidigare att åka med.
 

lowflyer

Medlem
Jo, sant. Man föredrar vissa bolag, men med tillägget att vissa får inte alls användas (enligt denna hypotetiska policy). :)
Anledningen är kostnad så självfallet kan man hitta både bättre priser och smidigare resor många gånger.
Men policys är ju oftast inget annat än just policys... som redan konstaterats..
 

Unicornone

Medlem
Att jag ska stå för ett företagsrekommenderat kort privat med tillhörande kreditupplysning och sedan vara personligt betalningsansvarig med en potentiell risk att inte få ut mina utlägg av någon orsak... Skulle inte tro det. Har kört med mitt Amex på de senaste två firmorna och det fortsätter jag med till någon ger mig ett alternativ som är acceptabelt.
 

fcx

Medlem
Klarar man sig vid konkurs om man har företagskort med personligt betalningsansvar?
(lönegarantin gäller inte för utlägg)
 
Om man jobbar på en firma med knackig ekonomi ska man skriva reseräkning lite oftare och inte samla kvittona på hög.

Tyvärr är det ju också ofta en företagspolicy hur ofta man får sina reseräkningar utbetalda. En arbetsgivare jag hade betalade ut löpande så fort man lämnat in sin reseräkning elektroniskt - en annan jag haft utbetalade allt i en klump tillsammans med lönen varje månad, oavsett hur många reseräkningar man hade.
 
Toppen