Senaste nytt

Problem med öronen när man är förkyld

agehall

Medlem
Cocillana-Etyfin eller annan "morfinbaserad" hostmedicin är det enda som jag tycker fungerar riktigt bra mot hosta. Väldigt receptbelagt, beroendeframkallande och säkert allmänt otrevligt, men de få gånger i livet jag haft riktigt överdjävlig hosta har den räddat mig. Har en "försäkringsflaska" i kylen som säkert närmar sig tio år. Vet inte om den funkar längre men den sparas ändå utifall att...
Jag skulle inte frivilligt resa runt i världen med något sådant i bagaget - rätt vad det är så hamnar man i ett land där synen på droger är betydligt tuffare än i Sverige och sedan får man skaka galler trots att man har recept.
 

Delayed

Medlem
Jag skulle inte frivilligt resa runt i världen med något sådant i bagaget - rätt vad det är så hamnar man i ett land där synen på droger är betydligt tuffare än i Sverige och sedan får man skaka galler trots att man har recept.
Helt klart en aspekt att fundera kring. Dock kan man ju ta sig en lämplig hutt strax innan boarding i Sverige. Kanske hjälper en skaplig del av utresan och med lite tur är man hostfri innan det är dags för hemresa.

Även om det är ett narkotiskt preparat så är det inte så att man blir påverkad vid normala doser mot hosta. Hade dock en lumparkompis en gång i tiden som säkert satte i sig en halv flaska på en förmiddag. Han blev lite kul...
 
Hade problem med öronen vid flygning förr, men inte på många år. Däremot har jag problem med bihålorna i flygplan med dålig och/eller gammal tryckkabin. Nästan alltid på resor i Europa får jag en kraftig smärta sista 20 minuterna (vid nedgång) som flyttar sig från tänderna upp till bakom ögat. En gång LHR-ARN höll jag på att svimma av när jag inte hade någon nässpray med mig. Känns som att tänder ska ploppa loss och att man ska få permanenta ögonskador. Brukar inte känna någonting i nyare kabiner eller på långflygningar.

Men enligt doktorn är det helt ofarligt. Åt Prednisolon sist jag skulle flyga och det var en dröm, kände ingenting! :)
 
Jag skulle inte frivilligt resa runt i världen med något sådant i bagaget - rätt vad det är så hamnar man i ett land där synen på droger är betydligt tuffare än i Sverige och sedan får man skaka galler trots att man har recept.
Att ta med sig nässprayen Nasoferm borde inte vara några konstigheter dock?
 

Figge

Medlem
När jag har haft problem med tryckutjämningen, främst vid längre dykresor, så brukar jag ha med mig Actifed som jag brukar bunkra när jag är I Egypten. Dök en vecka på en liveaboard med 4 dyk om dagen med bihåleinflammation. Kanske inte vad Doktorn skulle ordinera, men det funkade. Actifed säljs I UK också. Innehåller pseudoefedrin, så man kan behöva kolla den lokala lagstiftningen...
 

bachelor

Medlem
Ska ut o flyga imorgon med ganska kraftig öroninflammation (läkarens ord) och läste detta inlägg igår, ringde min VC nu på morgonen och fick komma med en gång. Hon sa att eftersom vi hade så kort tid på oss så gick hon all-in på att slå denna inflammation från alla håll. Kuren blev penicillin, rinexin (avsvällande), ipren och näs-spray. Får se hur det går...
 

lucasd

Medlem
Ska ut o flyga imorgon med ganska kraftig öroninflammation (läkarens ord) och läste detta inlägg igår, ringde min VC nu på morgonen och fick komma med en gång. Hon sa att eftersom vi hade så kort tid på oss så gick hon all-in på att slå denna inflammation från alla håll. Kuren blev penicillin, rinexin (avsvällande), ipren och näs-spray. Får se hur det går...

Vet inte vilken nässpray du fick, men Nasonex kan hjälpa till också om det tas regelbundet. Sen kan du ta Otrivin om det skulle krisa sig, ca 60-30 minuter innan landning när ni börjar gå ner, det verkar ganska snabbt

Rinexin är dock det allra bästa hjälpmedlet - glöm inte att ta det bara och inta en mindre mängd koffein till en början om du inte använt det tidigare! :)
 
Toppen