Senaste nytt

Problem med öronen när man är förkyld

Nemo

Medlem
Om det nu inte är en öroninflammation, då är det kontraindicerat att flyga. Täcks av reseförsäkring. Smart att du stannar på marken.
 

gusten

Medlem
Strålande! Stort tack. Visste väl att expertisen fanns på BC! Jo, jag är i stort sett stendöv nu på morgonen. Är bokad ARN-LHR onsdag. Vi avvaktar och ser. Stort tack igen!/ gusten
 

Swisser

Medlem
När vi ändå är inne på temat näsa, hals och öron:

Hur ser det ut om man har inflammation i mellanörat.

Ska man avstå från att flyga eller kan man ta någon form av medikament så att man kan flyga utan problem och utan att riskera långvariga men?

Hur kan man undvika att få inflammation i mellanörat över huvudtaget - orsakas det av bakterier eller virus eller en kombination av bägge och är det en följd av en rejäl förkylning eller bihåleinflammation?
 

ACervin

Medlem
Är bokadARN-LHR onsdag.

Låter lite tight i mina öron (ursäkta var inte meningen). Testa att tryckutjämna på tisdag, fungerar det kan det kanske gå att flyga. Går det inte på backen så lär det nog inte gå i flyget i heller.


Vi kanske skall öppna en flygläkarspalt :rolleyes:

Hur ser det ut om man har inflammation i mellanörat.
Trumhinnan blir röd och buktar utåt om där är en infektion i mellanörat

Ska man avstå från att flyga eller kan man ta någon form av medikament så att man kan flyga utan problem och utan att riskera långvariga men?
Allvarliga men efter en sprucken trumhinna i samband med flygning är extremt ovanligt. I regel läker trumhinnan ihop på en vecka och hörseln återgår till det normala. Även om undantag finns. Det är främst att det gör så förbannat ont. Man kan också bli kortvarigt yr. Behandling se ovan.

Hur kan man undvika att få inflammation i mellanörat över huvudtaget - orsakas det av bakterier eller virus eller en kombination av bägge och är det en följd av en rejäl förkylning eller bihåleinflammation?

Hur skall man undvika öroninflammation? (Egentligen borde det heta öroninfektion - otit).
1. Bli inte förkyld
2. Välj rätt föräldrar, viss ärftlighet finns
3. Det tidigare läkarrådet om att använda näsdroppar har man undersökt vetenskapligt och det håller inte. Näsdroppar hjälper mot nästäppa, men inte mot öroninfektion.
4. Plaströr genom trumhinnan. Vanligt före skolåldern om man har upprepade otiter. I enstaka fall även på vuxna.
5 Långtids antibiotika behandling. Exempelvis under vintern. Mindre vanligt då plaströr i regel fungerar bra.

Öroninflammation orsakas både av bakterier och virus. Man räknar med att 50 - 70 % av otiterna i småbarnsåldern orsakas av bakterier. Vi har nationella riktlinjer för behandling och jag klistrar in den korta versionen här;

I följande fall kan man avstå från antibiotika:
Hos opåverkade barn 2-16 år, med diagnosticerad akut mediaotit kan man efter samråd med förälder avstå från antibiotikabehandling.
Förälder rekommenderas att ånyo ta telefonkontakt med sin läkare inom3 dagar om symptomenkvarstår. Då kan antibiotika-behandling inledas utan att patienten undersöks på nytt.
Om patienten förbättras krävs ingen kontakt och ingen antibiotikabehandling.
Vid försämring med hög feber, ökad värk, öronflytning eller på annat sätt påverkat allmäntillstånd bör patienten undersökas så snart som möjligt.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Tack ACervin för din input. Sådan information är mycket uppskattad av oss frequent flyers! Tummen upp! Thumb up.jpg
 

jumbooze

Medlem
Tack för all info :D ACervin!!

Det blev lite Flying doctors över det hela nu när vi både har vår honorary doctor Dr Miles samt ACervin, the real deal och dessutom boendes down under.
 
Vid den här tiden förra året drabbades jag av exakt detta. Det slog lock i öronen redan på marken och jag hade riktigt ont i öronen så jag besökte närmsta "vårdskandal" som någon tidigare väl beskrev det. Som vanligt (min erfarenhet) så betalade jag vad det nu kostade, typ 180kr, för att få höra "Äh det är ett virus, inget jag kan göra, prova att tryckutjämna, du får ta i bara"

Tog i så jag trodde jag skulle spricka och sedan knakade det till i hela huvudet när jag lyckades forcera upp luft i ena örat. Vilken smärta!

Dock fick jag inga problem när jag flög två dagar senare. Brukar dock få mer problem om det är en long haul flygning än på korta turer ARN-CPH t.ex.

Tack för tipsen här i tråden ACervin
 

Nemo

Medlem
Tog i så jag trodde jag skulle spricka och sedan knakade det till i hela huvudet när jag lyckades forcera upp luft i ena örat. Vilken smärta! Dock fick jag inga problem när jag flög två dagar senare.
När trumhinnan spruckit så gör det inte ont längre, om det var det som knakade till.
 
Toppen