Senaste nytt

Prisvärda hotell i Hong Kong

andreijas

Medlem
Resekamrater,

Har sökt runt lite på forumet om rekomenderade hotell i HK och kommit fram till att det kanske skulle behövas en samlingstråd?!

Skall avsluta en affärsresa med ett par dagar i HK om några veckor och skulle vilja bo smidigt och bekvämt för att både ta mig runt på dagarna, men heller inte behöva vara på helt fel ställe när det är dags att knyta sig när man har ätit och druckit gott, mat och dryck är viktigt!! :)

har förstått att det är lite lugnare i Central på kvällstid, Causeway bay är shopping och sen är det ju en hel del fler ställen som låter spännande på sitt sätt..

Vilket område rekomenderar ni och gärna ett prisvärt hotell för 1500-2500/natt.
 
Det kommer en "Guide till Hong Kong" innan jul tror jag. Vi tar en stad per vecka.

Om någon kan trolla fram superpriser på Ritz-Carlton Hong Kong så tror jag det skulle vara en upplevelse för livet.
 

deltamartin

Medlem
Jag var i Hong Kong nu i oktober, och jag hittade ett riktigt bra hotell för den som har preferenser liknande mina: billigt och centralt.
Mini Hotel Central ligger, inte helt oväntat, i Central. Gångavstånd till Central och Hong Kong stationerna m.m.
Rekommenderar endast hotellet om man reser ensam, då rummen är mycket små, dock funktionella och hade alla faciliteter jag behövde.
Nyrenoverat, så fräscha rum. Dock ganska dålig ljudisolering mellan rummen (hörde inget från gatan, så det var inga problem utifrån), dock störde det inte mig nämnvärt.

Priset var 600-700 SEK per natt.

Några bilder:
DSCN2677_zps797351b2.jpg


DSCN2678_zps905efc31.jpg


DSCN2680_zps11339117.jpg


DSCN2681_zpsa18381aa.jpg
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Om du ska ta dig runt med taxi så tar du dig från Kenedy Town i väst på HK-Island till Causeway bay öst för ca 50 kr. Så när du ska hem på kvällen kan man alltid ta tax, så det spelar ingen större roll var du på nordsidan av HK-Island när du ska hem på kvällen. Men det kan ju vara bra att ha nära till en MTR eftersom rusningstrafiken inte är så kul på sen em och tidig kväll. Bor du i Central så är det nära till Lan Kwai Fong och SoHo om du ska ut på kvällen. Själv brukar jag bo på Marriott Courtyard i Sai Wan, pga det är nära till jobbet. Stora rum om du har harbour view, autentiska kineskvarter och 7-8 min med Taxi till Central på kvällen för dryga 30 HKD.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Ja, henrik l:s förslag om hotellet i Sai Wan eller Kennedy Town är inte dåligt val.
Om man vill bo nära MTR och betala rimligt pris är Ibis Norh Point är inte dåligt heller. Det ligger nära North Point MTR station och spårvagn. Även flygbussen avgår från torget framför hotellet. Det finns också gott om lokala restauranger i närheten.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Om man vill bo nära MTR och betala rimligt pris är Ibis Norh Point är inte dåligt heller. Det ligger nära North Point MTR station och spårvagn.

Och ska man tillbaka sent på kvällen när MTR har slutat gå, från t ex Lan Kwai Fong,eller SoHo (i Central), eller Wan Chai, så lär taxin kosta runt 40-50 HKD (ca 35-45 kr) och ta i runda slängar 10 minuter.
 

nilsson

Medlem
Vill du bo i stil så finns det ju tre stycken Mandarin Oriental-hotell att välja på (Mandarin Oriental, Landmark och Excelsior). Har man tur så kan man få ett rum där inom din budget. Bor man på Landmark behöver man dessutom inte lämna hotellet, utan kan äta direkt på Amber.
 
Toppen