Palazzi
Medlem
Öppnandet av det Europeiska järnvägsnätet börjar nu skönja resultat! Privata konsortium startar moderna tågbolag, som lovar mer, till mindre kostnad. Efter en trög start har det senaste året varit mycket positivt.
I Italien skapade ett konsortium av investerare förra året höghastighetståget Italo, som en direkt konkurrent till det statliga trenitalia. Italo skulle leverera ett unikt erbjudande för alla resandetyper, och bolaget erbjuder allt från 3:e till 1:a klass. Jag har själv testat det senare. Tanken var från början att binda ihop alla de stora städer där höghastighetsrälsen når, men man sneglar redan nu utanför dessa ramar.
Italo finns sedan December 2012 i Turin, Milano, Bologna, Florens, Rom, Napoli, Salerno, Padova & Venedig. Till dessa platser finns höghastighetsräls. I dagarna berättade bolaget att de kommer att lansera nya destinationer, i en kombination av höghastighetsräls och konventionellt spår. Först ut, i Juni 2013, är östkusten med Forli, Rimini, Pesaro & Ancona. Bolaget sneglar även på en linje till Genova, och snabbtågsrälsen till Bari står snart färdig. Dessutom säger de sig vara intresserade av att starta linjer utomlands. Troligen rör det sig om linjen mellan Milano & Zürich, där de nya tunnlarna öppnar för snabbtåg 2016.
Gemensamt för alla Italos avgångar är gratis internet, restaurangservice, och priser mellan 120-270SEK för ekonomiklass.
(Italotreno.it | Book your ticket)
I Österrike startade förra året bolaget Westbahn på linjen Salzburg-Linz-Wien. Westbahn erbjuder är inget höghastighetståg, i ordets rätt bemärkelse, men har en snitthastighet som svenska SJ2000. Bolaget ägs av ett privat konsortium, tillsammans med franska SNFF som sköter lokaltåg och busstrafik på vissa orter.
Westbahn erbjuder nya fräscha tåg, med både första och andra klass. Gratis WIFI finns på alla avgångar. Bolaget satsar också starkt på möjligheten att transportera din cykel ombord (en trevlig upplevelse i alperna).
Westbahn kommer introducera en linje från Salzburg till tyska München under 2014, vilket innebär att den Bayerska huvudstaden knyts samman med Wien på 4h. En linje till Innsbruck planeras också, vilket binder samman Westbahn med även Italienska tåg.
Westbahn erbjuder priser från 220kr i andra klass, och 370kr i första.
(https://westbahn.at/en)
Sir Richard Bransons tågbolag Virgin trains täcker snart hela England, och erbjuder otrolig valuta för pengarna. En resa mellan London & Manchester kostar endast 135kr, i andra klass. Om du bara vill till Birmingham betalar du 80kr. Förstaklassbiljetter kostar lite mer än det dubbla, men då för du både loungetillträde och gratis internet.
(Buy cheap train tickets online & find train times | Virgin Trains)
Inte bara har dessa bolag begivit oss resenärer med fler alternativ, de har även pressat priserna hos "gammelbolagen". Eurostar och Deutche Bahn har inlett ett sammarbete som gör att du kan resa från London till Tyskland för 450kr (även till Salzburg, Österrike & Bern, Schweiz). I Italien erbjuder trenitalia lågprisavgångar, precis som franska TGV och Österriska ÖBB).
De enda platser där satsningen ännu inte riktigt fått fäste är i Spanien, samt de nordiska länderna. I de nordiska länderna har de privata operatörerna fått dåligt fäste (se exempelvis Veolia) och i Spanien är priserna ohyggliga, trots privata bolag.
Det som ännu behövs, för att göra tåget till en rimlig konkurrent till flyget är allianser; Resenärer vill inte köpa fyra olika biljetter för en resa mellan Köpenhamn & Rom. Tyska Deutsche Bahn har redan ett sammarbete med ÖBB, SBB och Eurostar, men dessa samarbeten måste bli fler och bättre; inte minst för de nya lågprisalternativen.
I Italien skapade ett konsortium av investerare förra året höghastighetståget Italo, som en direkt konkurrent till det statliga trenitalia. Italo skulle leverera ett unikt erbjudande för alla resandetyper, och bolaget erbjuder allt från 3:e till 1:a klass. Jag har själv testat det senare. Tanken var från början att binda ihop alla de stora städer där höghastighetsrälsen når, men man sneglar redan nu utanför dessa ramar.
Italo finns sedan December 2012 i Turin, Milano, Bologna, Florens, Rom, Napoli, Salerno, Padova & Venedig. Till dessa platser finns höghastighetsräls. I dagarna berättade bolaget att de kommer att lansera nya destinationer, i en kombination av höghastighetsräls och konventionellt spår. Först ut, i Juni 2013, är östkusten med Forli, Rimini, Pesaro & Ancona. Bolaget sneglar även på en linje till Genova, och snabbtågsrälsen till Bari står snart färdig. Dessutom säger de sig vara intresserade av att starta linjer utomlands. Troligen rör det sig om linjen mellan Milano & Zürich, där de nya tunnlarna öppnar för snabbtåg 2016.
Gemensamt för alla Italos avgångar är gratis internet, restaurangservice, och priser mellan 120-270SEK för ekonomiklass.
(Italotreno.it | Book your ticket)
I Österrike startade förra året bolaget Westbahn på linjen Salzburg-Linz-Wien. Westbahn erbjuder är inget höghastighetståg, i ordets rätt bemärkelse, men har en snitthastighet som svenska SJ2000. Bolaget ägs av ett privat konsortium, tillsammans med franska SNFF som sköter lokaltåg och busstrafik på vissa orter.
Westbahn erbjuder nya fräscha tåg, med både första och andra klass. Gratis WIFI finns på alla avgångar. Bolaget satsar också starkt på möjligheten att transportera din cykel ombord (en trevlig upplevelse i alperna).
Westbahn kommer introducera en linje från Salzburg till tyska München under 2014, vilket innebär att den Bayerska huvudstaden knyts samman med Wien på 4h. En linje till Innsbruck planeras också, vilket binder samman Westbahn med även Italienska tåg.
Westbahn erbjuder priser från 220kr i andra klass, och 370kr i första.
(https://westbahn.at/en)
Sir Richard Bransons tågbolag Virgin trains täcker snart hela England, och erbjuder otrolig valuta för pengarna. En resa mellan London & Manchester kostar endast 135kr, i andra klass. Om du bara vill till Birmingham betalar du 80kr. Förstaklassbiljetter kostar lite mer än det dubbla, men då för du både loungetillträde och gratis internet.
(Buy cheap train tickets online & find train times | Virgin Trains)
Inte bara har dessa bolag begivit oss resenärer med fler alternativ, de har även pressat priserna hos "gammelbolagen". Eurostar och Deutche Bahn har inlett ett sammarbete som gör att du kan resa från London till Tyskland för 450kr (även till Salzburg, Österrike & Bern, Schweiz). I Italien erbjuder trenitalia lågprisavgångar, precis som franska TGV och Österriska ÖBB).
De enda platser där satsningen ännu inte riktigt fått fäste är i Spanien, samt de nordiska länderna. I de nordiska länderna har de privata operatörerna fått dåligt fäste (se exempelvis Veolia) och i Spanien är priserna ohyggliga, trots privata bolag.
Det som ännu behövs, för att göra tåget till en rimlig konkurrent till flyget är allianser; Resenärer vill inte köpa fyra olika biljetter för en resa mellan Köpenhamn & Rom. Tyska Deutsche Bahn har redan ett sammarbete med ÖBB, SBB och Eurostar, men dessa samarbeten måste bli fler och bättre; inte minst för de nya lågprisalternativen.
Last edited: