Senaste nytt

Prisvärda hotell i Hong Kong

Fredrik

Medlem
Är det Courtyard på HK Island? Det går visserligen inte tunnelbana men spårvagnarna går till Sheung Wan därifrån och det går rätt smidigt. Det är inget fel på området tycker jag men det är mer lokalt och inte turistiskt.
 

dino_81

Medlem
Mini Hotel Central.

I mitt tycke väldigt prisvärt men som namnet antyder väldigt, väldigt små rum. Bodde i enkelrum och det var storleksmässigt som en båthytt ("prisvärda" klassen av hytt...) men helt funkis och så värst mycket tid ska man förhoppningsvis ändå inte vara på rummet. Får man klaustrofobi finns en fin lobby/lounge man kan hänga i.

Ligger centralt på HK-sidan nära Central.

mini hotel Hong Kong | Hotel in Central, near Lan Kwai Fong | Hotel in Causeway Bay
 

henrik l

Medlem
Sitter och kikar lite på hotell i Hong Kong inför en kommande resa, och man kan nog lätt konstatera att det är en av de dyrare hotellstäderna i Asien. Kom dock över ett ganska hyfsat pris på Courtyard By Marriott. 1000kr per natt, som man även bör kunna få ner till 750kr genom en BRG.

Jag vet att detta hotell är henrik l:s "home away from home", vilket bör antyda att hotellet håller en hyfsad standard. Dock undrar jag mest kring hotellets läge, samt kollektivtrafikförbindelser. Av att döma från de recensioner jag har läst så tycks närområdet inte vara det trevligaste.

När det gäller läget är det som Fredrik skrev, mera lokalt än turistiskt. Jag har bott där +10 gånger främst för att det ligger på behagligt promenadavstånd från universitetet. Jag gillar närområdet skarpt eftersom det är autentiskt HK så att säga. Misstänker att dom som inte gillar närområdet, gör det pga av att man inte ser så många långnäsor där:D Finns gott om enklare restauranger (kines) i området, samt tre thai och alla har helt ok käk om man vet vad man vill ha, dock har inte alla menyer på engelska. Vill du ta dig till närmaste "gweilo-område", så är det bara 5 min med spårvagnen till Kenedy town där det finns ett trevligt bar- och restaurangkluster. När det gäller kommunikationer så är det ca 75 m till "trammen", annars betalar du bara ca 25 kr för en taxi in till central eller SoHo. Så läget upplever jag aldrig off om man ska någonstans på Island.

Hotellet är också bra när det gäller storleken på rummen. Får du inte utsikt mot Victoria harbour, testa att få rum XX10 bit upp, då har du golv till tak fönster och en sjysst utsikt mot "Peaken". Annars är det ont om gemensamhetsutrymmen om du inte har tillgång till loungen. Tror iofs att man kan köpa sig en drink i restaurangen, har bara besökt den till frukost, vilken är bra.

Det jag är lite nyfiken på är du du kan pressa ner priser till 750 kr (fattar inte akronymen BRG:D).

Hör av dig om du vill ha lite mera tips om närområdet.
 

RonnieK

Medlem
Ett hotell som är smidigt vid en kort stopover är Novotel Citygate som ligger nära flygplatsen. Det ligger intill ett stort köpcenter i Tung Chung som också är ändstation för den orangea tunnelbanelinjen. Det tar ca 30 minuter till Kowloon med ett smidigt byte på vägen i air-conditionvagnar.

Hotellet erbjuder gratis shuttle till och från flygplatsen var 15:e minut.

Vi hade tur vid våran andra stopover då de vanliga rummen var överbokade och vi istället fick en Executive Suite (bilder nedan).

DPP_0001.jpg
DPP_0002.jpg
DPP_0003.jpg
DPP_0004.jpg
DPP_0005.jpg
DPP_0006.jpg
 

Jonas C

Medlem
@ Henrik l: Man tackar och bugar!

Det låter som ett bra område trots allt :) Autenticitet och utbud av matställen är visserligen något som efterfrågas av en steetfood-aficionado som mig själv. Jag förmodar att det i likhet med övriga Hong Kong bör vara hyfsat säkert under nattetid? Ankommer med SQ kl 22.45, så man bör nog vara där tidigast midnatt. Har i dagsläget ingen status hos Marriott, men det kanske går att ordna en Challenge i lagom tid till avresa.

BRG = Best Rate Guarantee. Marriott matchar priset hos den konkurrerande sidan och drar av ytterligare 25%. Jag ska testa att lägga in ett claim under kvällen.
 

henrik l

Medlem
@ Henrik l: Man tackar och bugar!

Jag förmodar att det i likhet med övriga Hong Kong bör vara hyfsat säkert under nattetid? Ankommer med SQ kl 22.45, så man bör nog vara där tidigast midnatt.

Har inte varit ute och rört mig efter midnatt just i detta område, men fram till dess burkar det alltid vara folk i rörelse och ställen som är öppna.
 

RobRoy

Medlem
Det har jag då jag bor runt hörnet i Kennedy Town. Just området kring Marriott anses av lokalbefolkningen vara det absolut säkraste området i HK då 'moderlandets' adminbyggnad ligger precis bredvid. Själv så är jag skeptisk till den förklaringen, men kan intyga genom eget gediget fältarbete att HK island är extremt tryggt nattetid.
 

Halle

Medlem
Det har jag då jag bor runt hörnet i Kennedy Town. Just området kring Marriott anses av lokalbefolkningen vara det absolut säkraste området i HK då 'moderlandets' adminbyggnad ligger precis bredvid. Själv så är jag skeptisk till den förklaringen, men kan intyga genom eget gediget fältarbete att HK island är extremt tryggt nattetid.

Kan bara hålla med. Hong Kong Island är väldigt tryggt nattetid. Bor själv alltid i WanChai när jag är i HK.
 

Jonas C

Medlem
Tyvärr gick mitt BRG Claim inte igenom, då de vägrade godkänna hemsidor som ger utvouchers vid bokning, trots att priset utan voucher var nästan hälften så billigt som hos Marriott själva. Var inte så sugen på att betala 9500kr för fyra nätter, så jag avbokade min vistelse i hopp om att bättre kampanjer dyker upp snart.
 
Toppen