Senaste nytt

Prisvärda hotell i Hong Kong

Dr. Miles

Expert
Slänger ut en fråga då jag aldrig varit i Hong Kong(åker dit sportlovet 2017).
Ska man bo på Kowloon-sidan eller på Hong Kong-ön? Jag förstår att det handlar om tycke och smak, men åsikter tas tacksamt emot.
Vad vi vill ha är en bas där man kan utgå från. Vi gillar att promenera runt i största möjliga mån.
Ursäkta att jag ställer en motfråga till en fråga.
Det hänger på vad man gillar och gillar att göra. Vad är ditt intresse?
 

Mr Basic

Medlem
Ingen ursäkt krävs. I huvudsak bara vara i staden, insupa atmosfären. Därför vill vi bo i närheten av ett större "centrum". Om vi vill göra utflykter eller viga en dag åt hardcore shopping kan vi nyttja tunnelbana/taxi. Vi vill inte börja dagen med ngn längre transport, bara för att äta frukost.
Kort sagt, vi vill bo centralt(oaktat Kowloon eller "ön").
 

Dr. Miles

Expert
Ingen ursäkt krävs. I huvudsak bara vara i staden, insupa atmosfären. Därför vill vi bo i närheten av ett större "centrum". Om vi vill göra utflykter eller viga en dag åt hardcore shopping kan vi nyttja tunnelbana/taxi. Vi vill inte börja dagen med ngn längre transport, bara för att äta frukost.
Kort sagt, vi vill bo centralt(oaktat Kowloon eller "ön").
Utsiktsmässigt, Tsim Sha Tsui (尖沙嘴) på Kowloon sidan tycker jag mer om än Hong Kong ön.
 

Mr Basic

Medlem
Låter bra. Jag har i huvudsak titta på Tsim Sha Tsui på Kowloon. På "ön", Wan Chai och Causeway Bay, kan det vara ngt eller ngt man bör undvika?
 

Mr Basic

Medlem
Har nu lyckats få ner det till två alternativ.
Butterfly on Prat Boutique Hotel(Kowloon, Tsim Sha Tsui)
Cosmo Hotel(Hong Kong-ön, Wan Chai)

Någon som bott på dessa och vet ngt om läget på Cosmo hotel?
 
Last edited:

RobHK

Medlem
Cosmo hotel rekommenderas alltid av hotels.com som prisvärt, jag testade ett par nätter, dåligt läge, i min mening. Kan vara väldigt svårt att få taxi. Tycker mitt förslag en bit upp, Garden View är bättre fast det kostar någon hundralapp extra per natt normalt.
 

trip4cast

Ny medlem
Var man bor beror förstås på tycke och smak. Vill du bo med en skön blandning av British och kinesiskt så väljer du HK Island. Mer brittiskt i Central, mer kinesiskt i Sheung Wan till ex. Vill du bo ännu mer kinesiskt väljer du en bit upp på Kowloonsidan - från Mong Kok och uppåt. TST är ganska opersonligt med mycket shopping och lite HK atmosfär, i mitt tycke. Första gången i HK är nog HK Island att föredra med utflykter till Kowloon.
Vill ni se och förstå HK - ta en walking tour. Big foot och Little adventures in HK kan båda rekommenderas.
 

Falcon50

Ny medlem
Bodde själv på Hotel ICON i TST nu i augusti, kan varmt rekommenderas.

+ Frukost, personalen, poolen, utsikten, Tesla service.
- Långt från MTR:en (men finns gratis shuttle varje 20 min)

Tillägg:

Om du skall flyga SK-flighten, se till att hotellet accepterar tidig check in.
 

olo

Medlem
Det viktigaste är att bo nära en bra MTR-station. Jag gillar också att röra mig mycket till fots, men i HK är nästan omöjligt att inte kombinera det med MTR. På Kowloonsidan är områdena nära stationerna TST och Jordan bra alternativ.
 
Toppen