Senaste nytt

Prisvärt hotell i Peking - vilka områden anses bra?

Henry

Medlem
Jag håller på att kika på lite hotell inför min Peking-vistelse i januari. Just nu lutar det åt att jag söker boende för 09-12 samt 15-17 januari (med planerat besök i Nordkorea däremellan). Reser på studentbudget, men det verkar inte vara något problem då man kan hitta sjysta hotell för 600-700 CNY/natten. Hotels.com verkar, förutom hotellen som nämnts i tråden, ha en hel del alternativ. Däremot vet jag inte riktigt vilka områden som anses som bra?

Inget program är spikat ännu, men jag misstänker att det blir de sedvanliga turistattraktionerna (muren, förbjudna staden) och förhoppningsvis lite annat (tips?). En färdplan måste ju skrivas inför visum-ansökan, men hur viktigt är det att man håller sig till den? Är det "snöstorm" så kanske man inte vill åka till muren just den dagen, utan hellre spenderar den dagen på ett muséum.

Tacksam för alla svar och tips!
 

Dr. Miles

Expert
Färdplan är inte så viktig, Kina är inte Sovjet.

Angående hotell finns det gott om valmöjligheter om du är beredd att betala 600-700 CNY per natt i Beijing.
När det gäller område, håller du dig till Xicheng-qu(City Väst distrikt), Dongcheng-qu(City Öst distrikt), Sanlitun(ambassad område) eller Jiangguomen område då bor du i stan.
Chaoyang distrikt täcker enorm yta ända från Sanlitun till flygplatsen, så hotell i Chaoyang betyder inte per automatik när stan.

Om du bokar t ex på Ctrip eller e-long kan du boka hotell utan att betala i förskott. (Kineserna i allmänhet litar inte på förskottsbetalning)
 

ski

Medlem
Bästa bloggen om Peking. Krister i Beijing Hade stor nytta av den vid mitt besök. Vi bodde på Radisson Blu. Bra hotell, läget ok men en bit till tunnelbana. Fick uppgraderat rum tack vare statusmatchning till Club Carlsson Gold Elite.
 

FF#1

Medlem
Ett annat hotel som är hyfsat om man får till en deal is Regent.

Bodde där 4 nättre förra året, Executeive room, stort som attan. Bra läge med tunnelbanan i samma hus, samt prommenadavstånd til förbjudna staden. Stor pool och bra lounge med mycket mat och dricka och generellt bra service.
 

Henry

Medlem
Tack för tipsen! Skönt att höra att färdplanen inte är huggen i sten. Jag tycker att 600-700 CNY/natt känns överkomligt, även om det så klart vore positivt att hitta något billigare. Regent verkade ligga på ett par hundra mer, men hittar man en sjyst deal så ser det ju onekligen riktigt trevligt ut. Radisson var rätt mycket dyrare, men kanske dyker det upp någon sjyst deal där också.

Det jag egentligen värderar högst är läge, skulle gärna vilja ha ett gym samt WIFI och frukost till överkomlig penning. Väntar fortfarande på lite uppgifter om Nordkorea-bokningen, så tar nog några dagar innan jag bokar. Spanar även lite under Flyertalks hotelldel för att hitta sjysta deals men om någon råkar sitta inne på en sjyst promo code till någon site får ni gärna hojta (har dock redan 10% på hotels.com genom Mecenat). Återigen, stort tack för hjälpen!
 

Gus

Medlem
Ett annat hotel som är hyfsat om man får till en deal is Regent.

Bodde där 4 nättre förra året, Executeive room, stort som attan. Bra läge med tunnelbanan i samma hus, samt prommenadavstånd til förbjudna staden. Stor pool och bra lounge med mycket mat och dricka och generellt bra service.
Jag bodde också på Executive room på Regent och kan varmt rekommendera det. Stora fina rum, och vi var själva i executiveloungen och fick superb service, vi fick tom bestämma musiken. (Det blev Britney :eek:)
 

ski

Medlem
Vi tänkte nyttja denna reseguide men så träffade vi på en försäljare som erbjöd bil+guide t.or. till muren för 400 yuan+vägskatt. Vi åkte till Mitunai (vi fick välja till vilket ställe). I och för sig hade det varit trevligt att åka tåg men tack vare guiden blev det en mycket bra tur+att vi styrde själva. Tillbaka i Peking tog hon oss till ett ställe där vi fick fotmassage (utan kostnad eftersom massörerna redan var betalda av staten) och sedan till ett ställe där vi åt anka. Bara kineser där så det var rätt ställe. Jag har kvar kortet jag fick så om någon är intresserad kan ni få info.
 

Tur-Ture

Medlem
Beroende på när jag landar och hur mycket fritid jag får i Peking brukar jag välja:

Oriental Garden Hotel: Ligger bra till vid T-bana och Airport Express stationen Dongzhimen. Så man kommer snabbt till/från flygplatsen och slipper taxichafförer som försöker blåsa en. T-banan är bara 5-6 stationer in till riktiga city. Men det finns 3-4 stora shoppinggallerior brevid hotellet samt 15 minuters gångväg (om man går fort) till Yashow Market, som jag föredrar framför Silk o Pearl. Oriental brukar ligga på 600-700 SEK/natt.

Har jag mer tid i Peking så brukar jag bo på North Garden Hotel, 1 minuts gångväg från Wangfujing T-bana, alltså så centralt man kan hamna med dess för o nackdelar. Shopping o mat runt hörnet, natt-mat marknaden 2 minuters gångväg bort. 20 minuters promenad till Förbjudna Staden/Himelska fridens torg. 750-800 SEK/Natt.

Inget av dessa hotel är lyx utan bra normal standard i mitt tycke. Kommer inte ihåg om frukost ingår.
 

Henry

Medlem
Jag valde till slut Swissotel, det verkade uppfylla mina krav till ett rimligt pris. Bokningen skedde via Priceline, så jag kom undan en femhundring eller så billigare än på Swissotels hemsida. Stort tack för hjälpen!
 
Toppen