Senaste nytt

Prisskillnader vid olika antal gäster?

bhen

Medlem
Utan att veta säkert har detta ett skattemoment också. I Norge vartfall är moms (mva) på övernattning lägre än på frukost. (12 resp 25%).

Vidare är normalt sett bara övernattningen avdragsgill i Norge. Det är nog en del av förklaringen till att det rapporteras separat och också därför öppnar för att debiteras per person.
 

erc

Medlem
Utan att veta säkert har detta ett skattemoment också. I Norge vartfall är moms (mva) på övernattning lägre än på frukost. (12 resp 25%).

Vidare är normalt sett bara övernattningen avdragsgill i Norge. Det är nog en del av förklaringen till att det rapporteras separat och också därför öppnar för att debiteras per person.

Kan vara en orsak. Men prisskillnaden finns även på hotell där frukost inte ingår (Park Inn by Radisson, Oslo).
 

adhoc76

Medlem
Tycker det är riktigt snålt att ta en hundring extra betalt av statusmedlemmar i Radisson Rewards i rates utan frukost för två istället för en boende. (Gäller i det här fallet svenska hotell).
 

Berglund

Medlem
Varför då?
Alla kan bli medlemmar i Radisson Rewards och "status" - nåja, guld delas ju nästan ut i Corn Flakes paket. Äg aktier för ca 4000 kr i ett par minuter, tag screen shot och maila in - så blir du guld. Ha ett Amexkort, så blir du guld. Matcha mot något annat hotellprogram, så blir du guld. Vet inte om man fortfarande kan matcha det mot Eurobonus Gold och bättre, kort sagt, det är verkligen inte svårt att bli "statusmedlem". En person till för hundra kronor är ju en mycket liten peng ändå. Använder man mer av något är det väl ändå rimligt att man betalar något mer än den som använder mindre? Två personer till en väldigt liten extra kostnad kontra en person, det är ju ändå ett bra pris om man räknar per person.
 

adhoc76

Medlem
Håller med om allt du skriver @Berglund minus det allra sista. Enkelheten i att få guld via alla möjliga varianter är en sak för sig och uppenbarligen värd sitt eget debattutrymme givet en del andra trådar. Vad jag menade här är att jag är skeptisk till grunden för att ta betalt för en extra person vid rate utan frukost sett utifrån Radissons utgångspunkter. Till sist kommer jag fram till att det de tar betalt för är en billig peng för att låta en person sova i samma rum som en annan fullbetalande person redan har bokat (eller avser att boka). I allt annat är det lika vad gäller Hilton som är lika mycket "syndare" till Corn Flakes-principen, men som har valt att bedöma saken annorlunda än Radisson för sina "statusmedlemmar".
 

Berglund

Medlem
Varför skall allt vara gratis @adhoc76?
Eftersom det nu är så lätt för "alla" att bli statusmedlemmar, då kan man inte heller ha särskilt många statusförmåner som verkligen är värda något utan istället blir det mest luft och pannkaka av alltihop. Två personer drar rimligtvis mer vatten i dusch, toalett och handfat än vad en ensam person gör. Det går rimligtvis åt fler handdukar. Jag tycker nog att ett tillägg på 100kr för en person till känns väldigt rimligt och överkomligt.
 

adhoc76

Medlem
Jag tror inte det duschas mindre på Hilton om man råkar vara två istället för en. De räknar säkert hem detta genom att höja en femtiolapp för ALLA rum, oaktat om det är en eller två personer i rummet. Jag säger som Hasse Alfredsson i den enfaldige mördaren: "det är inte pengarna, ´Månsson´, det är principen". Sådana principer kan man ha olika uppfattningar om eftersom de tenderar att vara upplevelsebaserade och subjektiva. Och för att belägga att jag inte är snål loggar jag nu in på Radisson och bokar för två, inklusive den överkomliga extra hundralappen. ;)
 
Toppen