Senaste nytt

Prissättning Plus/Go

Wendestam

Medlem
Ännu ett exempel, i detta fall lite omvägar med två byten men ändå Plus billigare än Go.

upload_2017-8-8_11-4-17.png
 

AABack2ARN

Medlem
Det där priset skulle jag nog anta är något lurt med. ZRH-SPU-ZAG är med något annat bolag som troligen inte har Premium Economy-kabin och således kommer ni hamna i vanlig ekonomi. Att ni skulle få 3900 poäng för din biljetten kan nog stämma EFTER att ni bråkat med SAS kundtjänst. Och återbetalbarhet - yeah right!

Visst jag kan ha fel - men skulle tro att detta är SK IT. Men ni som gillar att ha en dialog med kundtjänst kan ju boka den och se vad som händer.
 
  • Gilla
Reactions: El0

AABack2ARN

Medlem
På det exempel jag hittade var Plus knappt 100 kronor billigare än Go. Det visar sig att Plus bokas i SSEOWY (1544kr+skatt) medan Go bokas i QSEOWH (1644+skatt). Detta enligt bokningsdialogen på sas.se

Mappningstabellen i ExpertFlyer mot Croatia visar att på Croatian skall S-klass mappas mot Z-klass (vilket de facto är business).

Försöker jag få ITA att forcera fram just SSEOWY får jag dock ett baspris på 3919kr och ett av benen bokas i D-klass då Z-klass är utnollat på den flighten.

Kan inte riktigt förstå varför Go triggar så högt som Q medan plus "bara" triggar S-klass. Men chansen finns nog att det blir business på OU-segmenten :) Och i så fall är det nog 3900 poäng som gäller (1500 till ZRH + 2x1200 med OU) plus eventuell guldbonus på ARN-ZRH.

Så till viss del får jag nog erkänna att sannolikheten eventuellt finns att jag inte hade helt rätt i mitt förra inlägg. Men i övrigt har jag inga kommentarer ;)

Någon som är hukad att boka för att kolla? :)
 

fcx

Medlem
På det exempel jag hittade var Plus knappt 100 kronor billigare än Go. Det visar sig att Plus bokas i SSEOWY (1544kr+skatt) medan Go bokas i QSEOWH (1644+skatt). Detta enligt bokningsdialogen på sas.se

Mappningstabellen i ExpertFlyer mot Croatia visar att på Croatian skall S-klass mappas mot Z-klass (vilket de facto är business).

Försöker jag få ITA att forcera fram just SSEOWY får jag dock ett baspris på 3919kr och ett av benen bokas i D-klass då Z-klass är utnollat på den flighten.

Kan inte riktigt förstå varför Go triggar så högt som Q medan plus "bara" triggar S-klass. Men chansen finns nog att det blir business på OU-segmenten :) Och i så fall är det nog 3900 poäng som gäller (1500 till ZRH + 2x1200 med OU) plus eventuell guldbonus på ARN-ZRH.

Så till viss del får jag nog erkänna att sannolikheten eventuellt finns att jag inte hade helt rätt i mitt förra inlägg. Men i övrigt har jag inga kommentarer ;)

Någon som är hukad att boka för att kolla? :)

Min erfarenhet är att tillgänglighet kan variera när flygbolag A bokar biljetter hos flygbolag B jämfört med om man själv försöker boka direkt från B. Exempelvis kan det vara så att man har avtalat att A har rätt att köpa 4 biljetter i Z-klass från B på varje avgång, oavsett tillgång (på en viss linje).

Åtminstone ser jag detta när det är code share inblandat. Ett "standardknep" var att boka ARN-IST på SK-nummer på TK om man var sent ute, för SAS hade ofta tillgång till lägre klasser än om man gick till TK direkt.
 
Ikea har väl en regel att de anställda inte får resa i businessclass (och troligtvis inte i Plus heller). Kan detta ha smittat av sig till andra företag månntro och SAS utnyttjar det?
Det är inte bara IKEA. Majoriteten av bolag i världen har ekonomiklass som resepolicy. I vår policy står det explicit att endast ekonomiklass får bokas.
 

AABack2ARN

Medlem
I fallet ovan är det faktiskt inte codeshare involverat utan sträckorna ZRH-ZAG-SPU bokas det på main OU-flighter. Därav kan man se hur mappningen borde bli. Och ExpertFlyers tillgänglighet visar vad SAS visar så det verkar stämma.
 

AABack2ARN

Medlem
Om man kollar vidare på just enkelbiljetter mellan Stockholm och Split kan man konstatera att den lägsta bokningsklass i Plus som har en mappningstabell mot Croatia Airlines är just S-klass medan samtliga bokningsklasser i i Go har mappningstabell mot Croatia Airlines.

Detta är lite intressant för i routingtabellen finns sträckan ARN-ZRH-ZAG-SPU med för samtliga Plus-klasser där OU är carrier på de två sista segmenten (SK verkar inte ha codeshare där). Det borde förklara varför man inte kan få en lägre klass än S om man väljer den rutten även om det finns både A och B-klass ledigt på sträckan Arlanda-Zurich. Saknas mappningsinformation för ett annat bolag måste nämligen flighten bokas på SK-nummer.

Den billigaste tur och retur-biljetten i S till Split (via ZRH och ZAG) kostar 2470kr + skatter och borde ge 6800 EB-poäng plus eventuellt 750 bonuspoäng för EBG eller högre.
 

Canadien

Medlem
Det är kanske 1Miljon Billiga resor som spökar till det, de har ju i samband med den kampanjen annonserat Plus för 280:- extra inom Europa.
 
Toppen