Prissättning i "The Store"

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Mikey1122, 20 November 2015.

1. Mikey1122

Mikey1122 Medlem

Roade mig lite igår med att titta I katalogen "SAS The Store", alltså katalogen för försäljning ombord.
    Jag blir förundrad over prissättningen med de olika valutorna och kan konstatera att köpa för EuroBonus-poäng är en väldigt dålig affär om man vill ha valuta för poängen.
    Men om man jämför olika artiklar ser man också att priset är olika. Jag tittade på artiklar för 299DKK och priset I SEK varierar mellan 349 och 399. Växelkursen är stabil på ca 1.25 SEK för en DKK.
    Det rätta priset bör alltså vara 373 SEK om man utgår från att det danska priset är det ursprungliga.

Är det nån som reflekterat och vet hur de tänkt, eller var det jag som bara hade långtråkigt? Det har större effekt när man kollar på de dyrare varorna I katalogen.

Bifogade filer:

• bild1.jpg
      bild1.jpg
      Filstorlek:
      52,7 KB
      Visningar:
      134
  2. obs

obs Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jeg har også tit funderet over dette. Har dog ikke nogen god forklaring... men nu er det jo ikke første gang at SAS' forretningsmæssige praksis virker ulogisk.

3. Carl

Carl Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det enda jag har reflekterat över är sortimentet ombord samt att jag tycker det är generellt ganska dyrt. Förmodligen inte ensam om det då jag ser någon köpa något ganska sällan. Det här borde SAS se över för det finns pengar att hämta tror jag.

4. Johannes

Johannes Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är bara att titta på den billiga whiskyn de säljer på turer mellan Norge övriga Skandinavien, den kostar 100 DKK SEK eller NOK senast mellan CPH och BGO köpte jag en, betalade med Diners och bad att bli debiterad i SEK. Inga problem.

5. Den billiga whisyn är bra nu på vintern att tvätta fälgarna med...

agehall, ARNBER och Bridgeman gillar detta.
  6. Johannes

Johannes Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag använder den som spolarvätska

Bridgeman och Dreamliner gillar detta.
  7. obs

obs Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Er kortet udstedt af en svensk bank? I så fald er det vel meget naturligt at du bliver debiteret i svenske kroner.

Gad vide om jeg også ville kunne blive debiteret i svenske kroner selvom mit kort er udstedt af en dansk bank... ikke at det altid ville være en fordel.

8. Johannes

Johannes Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja det är ett svenskt Diners. Men blir alltid debiterad i avgångslandets valuta i Skandinavien om jag inte önskar annat, de kan helt säkert debitera i vilken valuta du önskar av de som är prismärkta.

obs gillar detta.
  9. Johannes

Johannes Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Annars går det alltid att betala i SEK i kontanter.

10. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har de olika inlösensavtal för olika valutor? På senaste longhaulet var det en kille som ville handla i NOK, och då bytt CC kortterminal. Då såg jag att det var skrivet med Dymo-remsa SEK på den jag betalade med och NOK på den han betalade med.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!