Senaste nytt

Prishöjning av ungdomsbiljetter

A

Aurora

Guest
Kan du inte förklara hur priserna blir lägre av färre flygstolar? Och varför det är skillnad på ungdomsbiljetter och vanliga biljetter i den ekvationen?

Usikker på hva du vil fram til, dette føler jeg er kverulering på ordlyd og setningsoppbygning, framfor å faktisk ha en givende debatt med informativ verdi. Alt dette fra at jeg kom med en egentlig "obvious" kommentar om at det ikke bare finnes lavprisaktører, men også mindre reisende i fellesferien. Det kan da umulig være fryktelig vanskelig å forstå eller nødvendig å "kverne" så langstrekkelig på at tre stk må stille samme spørsmål etter hverandre? Fascinerende :)
 

Agö

Medlem
Usikker på hva du vil fram til, dette føler jeg er kverulering på ordlyd og setningsoppbygning, framfor å faktisk ha en givende debatt med informativ verdi. Alt dette fra at jeg kom med en egentlig "obvious" kommentar om at det ikke bare finnes lavprisaktører, men også mindre reisende i fellesferien. Det kan da umulig være fryktelig vanskelig å forstå eller nødvendig å "kverne" så langstrekkelig på at tre stk må stille samme spørsmål etter hverandre? Fascinerende :)
Nu går du off-topic. Besvara istället frågan jag ställde. Jag är intresserad hur du får ihop det.

Det är helt solklart för alla utom för dig att denna riktade prissättning är ett sätt för SAS att möta konkurrens från Ryanair. På två av fyra linjer har man plötsligt fått en konkurrent som dessutom är populär bland unga mindre bemedlade resenärer. På övriga två destinationer har SAS fått ytterligare en konkurrent och passar då på att köra aggressivt under en period då många unga är ute och reser. Något annat skäl finns naturligtvis inte och de argument du lagt fram är inte logiska (t ex att volymen sjunker och med det priserna vilket rimmar illa med de flesta erkända ekonomiska teorier).
 
Alt dette fra at jeg kom med en egentlig "obvious" kommentar om at det ikke bare finnes lavprisaktører, men også mindre reisende i fellesferien.
Nu har du skrevet det 3 gange. Det er udover min fatteevne at trafikvolumen på de nævnte ruter skulle være lavere i feriesæsonen end resten af året. Har du noget statistik som underbygger din påstand?
 
A

Aurora

Guest
Jeg skrev at JEG TROR. Sist jeg sjekket er det fritt fram for synsing og meninger her inne. Mister dessverre alt behov for å finne noe bevis for dette når jeg opplever to stk som mer ute etter å ta meg enn å ha en konstruktiv debatt ;)
 

Igorius

Medlem
Jeg skrev at JEG TROR. Sist jeg sjekket er det fritt fram for synsing og meninger her inne. Mister dessverre alt behov for å finne noe bevis for dette når jeg opplever to stk som mer ute etter å ta meg enn å ha en konstruktiv debatt ;)
Jag tycker att det är intressant att höra när folk har olika synsätt på marknaden och uppfattningar om hur konkurrensen fungerar. För egen del är jag övertygad om att SAS och Ryanair konkurrerar direkt och i mycket stor utsträckning just vad gäller ungdomar, särskilt sommartid till t.ex. destinationerna som nämnts ovan, men det är alltid uppfriskande när folk tycker annorlunda än jag själv.
 

Agö

Medlem
Jag tycker att det är intressant att höra när folk har olika synsätt på marknaden och uppfattningar om hur konkurrensen fungerar. För egen del är jag övertygad om att SAS och Ryanair konkurrerar direkt och i mycket stor utsträckning just vad gäller ungdomar, särskilt sommartid till t.ex. destinationerna som nämnts ovan, men det är alltid uppfriskande när folk tycker annorlunda än jag själv.
Ja, SAS gör nog bäst i att ta konkurrensen från Ryanair på allvar.

I vår goda väns värld däremot står SAS på en piedestal, helt ohotade från konkurrens från Ryanair.

Personligen finner jag det uppfriskande med ett nyinträde som så omedelbart leder till reaktioner från monopolisten. Det är så en konkurrensutsatt marknad ska fungera.
 

Palazzi

Medlem
Är väl knappast en fråga som behöver diskuteras... SAS-biljetter hade fortsatt kostat 5.000kr om inte Ryanair kommit in på marknaden - att det skulle vara en annan anledning bakom denna sänkning är befängt.....speciellt på valda linjer.

Tyvärr tror jag inte att denna sänkning ger mer än förlust på specifik flygning, för så fort priserna är tillbaka på vinstgivande nivåer går ungdomarna tillbaka till Ryanair. Men jag förstår att SAS försöker, allt annat vore ju ytterst märkligt.
Sista minuten-biljetterna var mina favoriter med SAS då de gav en unik möjlighet som inte konkurrenterna kunde erbjuda - finna dessa kvar? :)

Jag gissar att Ryanair kommer göra det rejält svettigt för SAS nu när man kommer in på samma flygplats. Jag hade själv inte känt att ett byte mellan bolagen vore orimlig, o då är jag nog mindre Ryanairbenägen ön den stora massan.
 
Toppen