Senaste nytt

Prishöjning av ungdomsbiljetter

Agö

Medlem
Inte konstigare än att SJ väljer att köra kampanjer när man får in ny konkurrens från MTR Express. Sunt och bra. SAS kommer nog få det rejält svettigt på ett gäng destinationer från Kastrup.
Att det skulle vara en slump att man väljer de fyra destinationer som Ryanair gått in på är förstås helt osannolikt.
 

Fredrik

Medlem
Du funderar inte på varför det är till just dessa fyra destinationer?

Klart att det hänger ihop men frågan är faktiskt om SAS och Ryanair konkurrerar med varandra på det sätt som vi gärna tror. Jag flög från Luton i helgen och det gick ett Ryanair och ett easyJet-plan med en halvtimmes mellanrum. Jag har också hört att charterbolagen har problem med Norwegian och liknande. Absolut finns en konkurrens för SAS men det är förmodligen andra som drabbas minst lika hårt av Ryanair.
 

Agö

Medlem
Klart att det hänger ihop men frågan är faktiskt om SAS och Ryanair konkurrerar med varandra på det sätt som vi gärna tror. Jag flög från Luton i helgen och det gick ett Ryanair och ett easyJet-plan med en halvtimmes mellanrum. Jag har också hört att charterbolagen har problem med Norwegian och liknande. Absolut finns en konkurrens för SAS men det är förmodligen andra som drabbas minst lika hårt av Ryanair.
Självklart. Kolla Köpenhamn-London där fem bolag flyger. Sanslös konkurrens. Någon kommer att få vika sig, den saken är klar.

Ryanair har ju gått in på vissa destinationer där SAS haft monopol (Malaga, Warszawa, Milano/Bergamo). Och där ser vi redan att SAS går in och möter konkurrens på två rutter under en viss period.
Är helt övertygad om att detta kommer att leda till lägre priser från Köpenhamn, det är ju så marknaden fungerar.
 
A

Aurora

Guest
Du funderar inte på varför det är till just dessa fyra destinationer?

Når man skriver "vel så aktivt pressmiddel", så betyr det at det er en medvirkende effekt. Altså belyser man et annet aspekt. At det er destinasjoner med mye lavprisaktører er nok en faktor. At det er sommerprogram med lavt trafikkvolum er en faktor. Alt jobber sammen.
 
Når man skriver "vel så aktivt pressmiddel", så betyr det at det er en medvirkende effekt. Altså belyser man et annet aspekt. At det er destinasjoner med mye lavprisaktører er nok en faktor. At det er sommerprogram med lavt trafikkvolum er en faktor. Alt jobber sammen.
Men der er vel ikke lav trafikvolumen på destinationer som Milano, London og Dublin om sommeren?
 

Agö

Medlem
Når man skriver "vel så aktivt pressmiddel", så betyr det at det er en medvirkende effekt. Altså belyser man et annet aspekt. At det er destinasjoner med mye lavprisaktører er nok en faktor. At det er sommerprogram med lavt trafikkvolum er en faktor. Alt jobber sammen.
Det var inte många korrekta fakta där. Har du kikat på SAS prissättning på Milano och Warszawa från Köpenhamn någon gång? (pre-Ryanair). Inte särskilt billigt kan jag lova dig. Milano en destination för lågprisaktörer? Nja. Och i ärlighetens namn, sänker du output (färre flyg) kan du i regel höja priserna...
 
A

Aurora

Guest
Det var inte många korrekta fakta där. Har du kikat på SAS prissättning på Milano och Warszawa från Köpenhamn någon gång? (pre-Ryanair). Inte särskilt billigt kan jag lova dig. Milano en destination för lågprisaktörer? Nja. Och i ärlighetens namn, sänker du output (färre flyg) kan du i regel höja priserna...

Men der er vel ikke lav trafikvolumen på destinationer som Milano, London og Dublin om sommeren?

Vi diskuterer nå ungdomsbilletter, ikke vanlige billetter. Det er to forskjellige markeder.
 

Igorius

Medlem
Vi diskuterer nå ungdomsbilletter, ikke vanlige billetter. Det er to forskjellige markeder.
Reser inte ungdomar till Milano, London och Dublin på sommaren?
Kan du inte förklara hur priserna blir lägre av färre flygstolar? Och varför det är skillnad på ungdomsbiljetter och vanliga biljetter i den ekvationen?
Vi diskuterer nå ungdomsbilletter, ikke vanlige billetter. Det er to forskjellige markeder.
Vet inte om jag förstår vad du menar. Reser ungdomar inte med Ryanair, eller reser de inte på ungdomsbiljetter?
 
Toppen