Senaste nytt

Prisgaranti - nästan ren bluff?

Flying P

Medlem
Jag håller från min sida en anständig nivå på diskussionen, och jag tycker därför att det är tråkigt att du inte klarar av att göra detsamma.
Jag anser det inte det vara anständigt att vara väl medveten om villkoren för rate guarantee och ändå slänga ur sig saker när man vet att man inte uppfyller kraven. Att då i vredesmod hänga ut en bevisligen fungerande rate guarantee är inte anständigt.
 

RickardG

Medlem
Reglerna säger väldigt tydligt att det ska vara identiska rates. Till och med ett barn inser att dessa två rates inte är identiska.
Det verkar som att du medvetet missförstår diskussionen. För mig handlar det inte om hur garantin ska tolkas. Det är helt klart för alla här vill jag tro, att garantin gäller två helt identiska bokningar. Problemet är att många hotell som erbjuder BRG manipulerat deras egna bokningsvillkor så att det inte är möjligt att hitta en identisk produkt någon annanstans.
Ett typexempel är ett identiskt rum, med frukost och allt annat lika, förutom villkoren för avbokning som tillåter två dagar innan, när i alla andra bokningssiter tillåter en dag innan. Ett för mig glasklart exempel där man gör allt för att se till att konsumenten aldrig kan utnyttja garantin.
 
Jag anser det inte det vara anständigt att vara väl medveten om villkoren för rate guarantee och ändå slänga ur sig saker när man vet att man inte uppfyller kraven. Att då i vredesmod hänga ut en bevisligen fungerande rate guarantee är inte anständigt.
Jag bryr mig inte om att bemöta det där, men jag kan konstatera att det är lågt. Diskussionen slutar också här eftersom jag väljer att använda ignorerafunktionen på dig framöver.
 

Flying P

Medlem
Det verkar som att du medvetet missförstår diskussionen. För mig handlar det inte om hur garantin ska tolkas. Det är helt klart för alla här vill jag tro, att garantin gäller två helt identiska bokningar. Problemet är att många hotell som erbjuder BRG manipulerat deras egna bokningsvillkor så att det inte är möjligt att hitta en identisk produkt någon annanstans.
Ett typexempel är ett identiskt rum, med frukost och allt annat lika, förutom villkoren för avbokning som tillåter två dagar innan, när i alla andra bokningssiter tillåter en dag innan. Ett för mig glasklart exempel där man gör allt för att se till att konsumenten aldrig kan utnyttja garantin.
Det kan likväl vara så att det är de fristående bokningssiterna som ändrar sina rates för att exempelvis Agoda ska vara attraktivare än Hotels.com, men det har du antagligen inte tänkt på eftersom kritisk analys inte verkar vara en paradgren.

Det jag främst motsätter mig är den starka och godtyckliga hållningen att det är Rezidor (eller berörd firma) som gjort fel, när det antagligen är de som först publicerar sina rates med sina villkor men att det är efterföljarna som gör ändringar. Menar du då att Rezidor, som antagligen först publicerade, ska justera sina rates efter vad godtyckliga fristående bokningssiter har för villkor? Det är ju absurt. Speciellt eftersom enda syftet med det är att du mfl ska kunna utnyttja en rate guarantee som de inte har någon som helst skyldighet att erbjuda.

En generellt stark hållningspunkt i detta forum verkar vara att manipulera system(en) i högsta möjliga grad. Fine, det kan jag köpa. Men när ni sedan misslyckas någon gång så är det företaget i fråga som ni försöker manipulera den stora boven. Vissa av er likställer det nästan med kriminella handlingar och är beredda att gå till domstol, driva det in i absurdum eller nästan sätta er familj på spel för att få några miles extra eller kronor i rabatt.

Lyckas ni någon gång, be happy! Men bli inte bittra surmuppar när det går er emot. Majoriteten av er är alldeles för unga för att bli "den sura gamla gubben" redan.
 

RickardG

Medlem
Det kan likväl vara så att det är de fristående bokningssiterna som ändrar sina rates för att exempelvis Agoda ska vara attraktivare än Hotels.com, men det har du antagligen inte tänkt på eftersom kritisk analys inte verkar vara en paradgren.
Där har du fel, kritisk analys är just en av mina paradgrenar. Att Hotels.coms BRG inte är värd mycket gör inte t.ex. Rezidors BRG bättre. De är båda i princip värdelösa. Jag är inte ute efter just Rezidor. Jag tycker det är tråkigt att du ofta väljer en konfrontatorisk hållning i dina inlägg.

Det jag främst motsätter mig är den starka och godtyckliga hållningen att det är Rezidor (eller berörd firma) som gjort fel, när det antagligen är de som först publicerar sina rates med sina villkor men att det är efterföljarna som gör ändringar. Menar du då att Rezidor, som antagligen först publicerade, ska justera sina rates efter vad godtyckliga fristående bokningssiter har för villkor? Det är ju absurt. Speciellt eftersom enda syftet med det är att du mfl ska kunna utnyttja en rate guarantee som de inte har någon som helst skyldighet att erbjuda.
Jag hävdar inte att de ska justera sina priser. Jag menar istället att de borde ha en garanti värd namnet, genom att t.ex. tillåta jämförelser mellan deras egen rate och (för kunden) bättre villkor och inte bara hålla sig till helt identiska villkor..

En generellt stark hållningspunkt i detta forum verkar vara att manipulera system(en) i högsta möjliga grad. Fine, det kan jag köpa. Men när ni sedan misslyckas någon gång så är det företaget i fråga som ni försöker manipulera den stora boven. Vissa av er likställer det nästan med kriminella handlingar och är beredda att gå till domstol, driva det in i absurdum eller nästan sätta er familj på spel för att få några miles extra eller kronor i rabatt.
Då kanske det här är fel forum för dig? Jag håller inte med dig om ordet manipulera i det här fallet. Jag vill nog hävda att de flesta här istället kallar det för att utnyttja.

Lyckas ni någon gång, be happy! Men bli inte bittra surmuppar när det går er emot. Majoriteten av er är alldeles för unga för att bli "den sura gamla gubben" redan.
Här skulle någon kunna ifrågasätta din påstådda kännedom om medlemmarnas ålder, men jag väljer att inte göra det :)
 

Skyraider

Medlem
Jag har haft ett fall där jag blev nixad för att det lägre priset inkluderade frukost, och hotellets egna, högre pris inte gjorde det. Då är det inte en prisgaranti värd namnet... Varför marknadsför de ens en prisgaranti då? o_O

Det var det jag avsåg när jag skrev att de inte ens godtog bättre villkor hos andra siter. Ex samma avbokningsvillkor på hemsidan och hotels.com men frukost ingår i det lägre priset på hotels.com. Nej från Radisson.
 
Toppen