Senaste nytt

Prisgaranti - nästan ren bluff?

Ingen har tvingat någon till att boka med dem eller använda rate guarantee så förstår inte problemet.
Problemet är när de utger sig för att ha en bästa pris-garanti som i praktiken har så många undantag att den är värdelös. Då känner jag som konsument att någon försöker lura mig, och jag tycker inte om att bli lurad. Ungefär så.
 

agehall

Medlem
Radisson är faktiskt en av få kedjor som fått mig att boka via Hotels.com istället för att gå direkt till deras site. Försökte med prisgaranti men de hittade alla möjliga anledningar till att inte matcha priset på hotels.com (som var 50% av vad Radisson skulle ha). Tror det sista de anmärkte på var att priset på hotels.com egentligen var i ZAR och inte i SEK som jag bokat - att hotels.com sa SEK när jag bokade menade de var en översättning som hotels.com gjorde och att deras pris mot siten var i ZAR.

En annan gång så svarade de inte inom den utsatta tidsfristen för att göra BRG claims och avslog därför min ansökan. När jag påpekade att jag mailat inom 5 minuter från att jag gjort min bokning, så fick jag bara tillbaka att det var för sent att göra något åt.

Mao, jag tycker de försöker så gott de kan att hitta på anledningar, gärna sådana som konsumenten omöjligt kan kontrollera. Då blir deras BRG rätt värdelös för mig som konsument. Jag håller helt med @Jakob Österberg här.
 
Jag har haft ett fall där jag blev nixad för att det lägre priset inkluderade frukost, och hotellets egna, högre pris inte gjorde det. Då är det inte en prisgaranti värd namnet... Varför marknadsför de ens en prisgaranti då? o_O
 

Flying P

Medlem
Jag har haft ett fall där jag blev nixad för att det lägre priset inkluderade frukost, och hotellets egna, högre pris inte gjorde det. Då är det inte en prisgaranti värd namnet... Varför marknadsför de ens en prisgaranti då? o_O
Reglerna säger väldigt tydligt att det ska vara identiska rates. Till och med ett barn inser att dessa två rates inte är identiska.
 

Pho

Medlem
@Flying P du har helt rätt i att det är i enlighet med vad de säger och att det är uppenbart att hotellen många gånger har rätt i att det är olika villkor och därmed gäller inte garantin.

Vad som är dåligt ur ett konsumentperspektiv är att de marknadsför garantin, men att de i själva verket konstruerat sina avtal med bokningssiter mm. på ett sådant sätt att garantin aldrig går att använda.

I din liknelse med bonusresa till SFO, så skulle det vara lika illa om SAS marknadsförde sitt EB program med att du kan ta ut en bonusresa till SFO, men sedan ser till att det aldrig finns några platser tillgängliga.
 

Flying P

Medlem
Garantin går bevisligen att använda, så där faller även din hypotes. :)
Ja, SFO i C var ett illa exempel men poängen gick fram. Do your homework and you'll be fine.
 
Toppen