Senaste nytt

Priser som ändras på bolagens bokningsidor

Ozz

Medlem
Satt i förmiddags och skulle boka en vecka till Bali från Phuket via Kuala Lumpur nu på lördag med Malaysian Airlines som hade riktigt bra pris på business (15,815 THB t.o.r.)
När jag samtidigt skulle kolla tillgänglighet på hotellet så gick sessionen ut på MH's sida och samma färdplan och datum knappades in igen och på de få minuterna hade biljetterna gått upp till 23,000 THB, dvs ca 3500 SEK för två biljetter.
Jag är medveten om att man på många bokningssidor (flyg, tåg, hotell) utnyttjar detta med kunder som velar och inte kan bestämma sig men jag kan ändå inte tycka att det är ok...

Nu väntade jag några timmar och gick in och gjorde bokningen och fick den då för 15,815 THB :)
Måste för övrigt säga att jag tycker att det är ett riktigt bra pris med 4250 SEK inkl. skatter.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Simon

Medlem
Jag skapade en tråd om detta för en period sedan och fick då förklarat för mig att det förmodligen är så att din tidigare session, där du "paxat" det första priset, inte har tajmat ut ännu och att priset därför inte återgått till att vara fritt att boka. Så inte så mycket lurendrejeri som bara IT.
 

sembl

Medlem
Detta hände Dr sembl igår, hon skulle boka en enkel resa på fredag från CHS till DCA som kostade $159. En patient dök upp som hon var tvungen att titta på akut. Max 5-6 min och priset hade gått upp till $239. Bad henne vänta den akademiska kvarten och voila...$159. Jag tycker detta är ett bra sätt så att det inte blir fel i flygbolagens inventory om man hade en bokning och någon försöker boka den sista men inte kan bestämma sig.
 
Jag råkade ut för det motsatta förra veckan via företagets resebyrå.

Arn - Ams i plus kostade 2742 SEK den 25e feb, för resa ca 3 veckor senare, jag avvaktade dock bokningen.
Dagen efter kostade samma resa 1740 SEK.
 

Ozz

Medlem
Jag skapade en tråd om detta för en period sedan och fick då förklarat för mig att det förmodligen är så att din tidigare session, där du "paxat" det första priset, inte har tajmat ut ännu och att priset därför inte återgått till att vara fritt att boka. Så inte så mycket lurendrejeri som bara IT.
Jag är inte helt med på ditt resonemang, det är ju just den tidigare sessionen som gått ut och priserna är fria igen och då borde det rent logiskt innebära att om min "paxning" är släppt hos dem så borde den vara fri att boka igen till det låga priset.
Jag hade dessutom valt "flexible dates" och "prishöjningen" var exakt den samma på alla veckans dagar. För att kontrollera om det berodde på begränsat antal platser så gick jag in nu igen och valde samma dagar och då var det det låga priset igen.

Som jag ser det är det enbart ett sätt för flygbolaget/tågbolaget/hotellet att försöka "lura" en kund som inte är uppmärksam och tjäna några kronor extra...
 

Simon

Medlem
Ja, min uppfattning var att sessionen kan ligga kvar längre hos flygbolaget men det är verkligen inget jag har koll på. Om det är ett knep är det ju nog så fult. Tänk om lösviktsgodiset kostat två kronor mer per hekto andra gången man går förbi...
 

Dr. Miles

Expert
Jag skapade en tråd om detta för en period sedan och fick då förklarat för mig att det förmodligen är så att din tidigare session, där du "paxat" det första priset, inte har tajmat ut ännu och att priset därför inte återgått till att vara fritt att boka. Så inte så mycket lurendrejeri som bara IT.
För er som andra som har missat den här tråden.
Ger återkommande sökningar verkligen dyrare biljetter? | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 

AABack2ARN

Medlem
Jag råkade ut för det motsatta förra veckan via företagets resebyrå.

Arn - Ams i plus kostade 2742 SEK den 25e feb, för resa ca 3 veckor senare, jag avvaktade dock bokningen.
Dagen efter kostade samma resa 1740 SEK.

Nja, vill nog inte påstå att det är exakt samma sak. Flygbolagen uppdaterar sina inventory med olika regelbundenhet (men väldigt ofta nattetid) och frigör då platser i lägre bokningsklasser om de anser att de har råd att göra så. Eller tar bort lägre bokningsklasser om de känner att de behöver mer betalt för flighten.

Det trådstartaren med stor sannolikhet är att sessionen ligger kvar för att möjliggöra att bokningen kan slutföras med tanke på att det tar tid för betalningar och liknande att godkännas. När sessionen timar ut återförs tillgängligheten - det har i sig inte med yeild management att göra.
 

David

Medlem
Skulle boka med LH till BHX i veckan. Efter några olika sökningar hade de bästa priserna försvunnit. Gick och la mig och sökte igen dagen efter och då var de tillbaka. Samma sak hände när @iRobert och jag skulle boka HKG-TPE t/r med EVA air, efter ett par misslyckade försök att köpa via mobilen över några öl försvann priset och vi fick vänta till morgonen därpå.
 
Toppen