Priser på Star Alliance Jorden Runt biljetter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Martin Björnström, 1 Juni 2011.

1. I början av 2007 skrev jag i min blog om Jorden Runt biljetter med Star Alliance. Då såg priserna ut så här för upp till 24 flighter (5 stopp för Special biljetten):

Star Alliance Special Economy:
    YRWSPCL: 15.720KR

Economy Class (29, 34, 39.000 miles)
    YRWSTAR1/2/3: 19.060kr, 23.460kr, 27.540kr

Business Class (29.000 miles)
    CRWSTAR1: 41.520kr.

Så här ser priserna ut idag för upp till 16 flighter (5 stopp för Special biljetten):

Star Alliance Special Economy:
    YRWSPCL: 21.650KR

Economy Class (29, 34, 39.000 miles)
    YRWSTAR1/2/3: 25.660kr, 30.710kr, 35.960kr

Business Class (29.000 miles)
    CRWSTAR1: 58.450kr.

...tyvärr har priserna alltså gått upp cirka 40% sedan dess för en produkt där man får 1/3 färre flighter...

Är det någon som köper dessa biljetter längre? En gång i tiden var det en bra deal. Idag känns det inte alls så!

2. Jacob

Jacob Medlem

En första klass biljett jorden runt med Star Alliance går på ännu hiskligare summor.

En FRWSTAR2 som tillåter 34.000 miles ligger nu på 122.380 kr från Sverige.
    Det är mer än 50.000 kr över vad jag betalade när jag köpte motsvarande biljett för fem år sedan,

3. stewigriffin

stewigriffin Medlem

Med tanke på dollarkursen som ligger ungefär på samma nivå som i början av 2008 kan man undra om inte det är billigare köpa en Jorden runt biljet ex-USA eller Asien.

4. JacobGBG

JacobGBG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Med lite kreativ award redemption så kan man med 2-3 awards uppnå mycket av samma funktion som RTW biljetter. Det är min uppfattning att dessa biljetter sällan är värt det med en resurs som FT/BS i ryggen.

5. ex-EWR
    CRWSTAR1: 72935kr

ex-ICN
    CRWSTAR1: 46325kr

ex-BKK
    CRWSTAR1: 61635kr

Man drömmer sig tillbaka till tiderna då en CRWSTAR1 kostade 38.800kr från Arlanda. Eller 27.000kr från Reykjavik under Islandskrisen :D

6. Jag undrar om man kan köpa FRWSTAR3(39,000 miles med *A flygbolag i First class) med Zimbabwe Dollar ex-Harare(HRE)..

3 personer gillar detta.
  7. rob74

rob74 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I början av 2008 gjorde jag en CRWSTAR KRN-ARN-BKK-SIN-SYD-AKL-TBU-AKL-LHR-LAX-ARN-KRN vilket är 37.295 miles. Den kostade 50.390 kr då. Samt ett par tusen till för skatter mm. Idag hade jag nog löst det med några smarta awards.

1 person likes this.
  8. Haha - jag har faktiskt exakt en sådan där sedel hemma! Den är rätt kul att dra fram samtidigt som man säger "vad får jag för hundra tusen miljarder dollar?" :D

1 person likes this.
  9. rob74

rob74 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har en gammal ungersk efterkrigssedel som jag fick av pappa. Den räckte nog till att köpa en kartong ägg. Valören är 100.000.000.000 pengö eller nåt liknande. Priserna då kunde visst skjuta i höjden likt en raket under en dag.

Annars brukar jag chocka folk med mina 3-dollarsedlar från Cook Islands, en av varje slag. :D

10. Myanmar Kyat(pengarna i Burma) har haft många udda siffror i deras sedlarna.
    15, 35, 45, 75, 90 kyat sedlar...

Burmeserna måste vara mycket duktiga att räkna siffror.:)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!