Pris för att uppnå Diamond

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av SmoothOperator, 14 Februari 2016.

1. SmoothOperator

SmoothOperator Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej!
    Jag har säkrat guld nivån då jag har 52000 poäng. Min kvalificeringsperiod tar slut 30juni. Det fick mig att fundera dock, vad skulle det kosta mig för att uppnå Diamond? Om jag uppgraderar till amex elite kortet så är jag uppe på 72000 poäng. Jag har tre t/r resor bokade med sas till helsinki och Tallinn. Med OT uppgradering till SAS plus så borde jag tjäna in cirka 8000poäng? Då är jag uppe på 80000. Jag har en resa till Porto med Lufthansa, dock räknar jag med minimal intjäning. Jag har eventuellt en resa till Malaga också som jag behöver boka.
    Vad skulle det kosta mig för att uppnå resterande 10 000 poäng? Kommande månader har jag endast möjlighet att resa under helger. Och skulle ni försöka nå Diamond i min situation? :)

Knucket gillar detta.
  2. Mellan 3.000 - 5.000 SEK inkl. skatter för en resa mellan Stockholm - Hong Kong T/R i SAS Go beroende på om du prickar in kampanj eller inte och då tjänar du 11.250 poäng som SAS EuroBonus Gold.

3. NotRyan

NotRyan Medlem

Go for it. Kör på doktorns förslag till Hong Kong :)

4. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Som @Dr. Miles skrivit så är troligtvis det billigaste att flyga till Hong Kong en helg. På kampanj har det funnits för 3500 kronor senaste tiden. Även SFO och LAX går att få för 4000 kronor när det är kampanj och kan vara ett alternativ över helgen.

Med ett Amex Elite och en extra resa till Kalifornien/Hong Kong borde du med andra ord vara i hamn för en kostanad av 7-9000 kronor ungefär

SmoothOperator gillar detta.
  5. SmoothOperator

SmoothOperator Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för tipsen! Då ska jag hålla utkik!:)

6. Friskytten

Friskytten Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det värt runt 8000kr (Amex Elite + Mileage Run)?

Kanske:
    Du brukar resa long haul i SAS GO och vill kunna ha chans till courtesy upgrades
    Du har många bonuspoäng som är på väg att gå ut.
    Du vet att du inte ska resa så mycket de efterföljande året och vill "övervintra" med soft landing till EBG
    Du vill ha "gratis" dryck när du flyger i GO (blir många smoothies för 8000 kr också)

Inte värt det om du mest reser inom Europa, dessutom en del med andra *A-bolag och har ett resemönster som ändå ger dig EBG.

Tycker att det avgörande värdet infinner sig vid EBG, vilket kan vara värt att lägga några tusen kr på för mer bonuspoäng, fast track, lounge access och alliance wide recognition.

EBD är inte värt det tycker jag. Om nu inte Eurobonus kommer med "enhancements" för EBG som ökar skillnaden... :eek:

7. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har lite av samma åsikt som föregående talare. Mitt EBG betyder oerhört mycket för mig med lounger och fast track som mina mest värdefulla perks, men har svårt att få upp motivationen till mer. Jag funderade på att jobba in ett Diamond min förra QP då jag hamnade på ca 70 000 poäng ( med Amex Elite), men beslutade att avstå detta. Samma fråga infinner sig även denna period och är inte avgjord, men då jag mest reser SH genom jobbet i plus och oftast väljer andra *A bolag i C privat (beroende på överprissatt SAS business tyvärr) har jag svårt att se så mycket mer värde än fri dricka i GO de gånger jag tvingas resa där. Poäng bränner jag ändå i jämn takt och ett guld till sambon är trevligt men det är ändå svårt att motivera kanske 30 000 - 40 000 sek i extrakostnader för det. Vi får se hur jag gör denna gång och jag förstår absolut ditt dilemma.

8. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Eftersom SAS faktiskt haft en del bra kampanjer på longhaul på sistone (Plus och Go) är courtesy upgrades väldigt välkomna. Som frekvent Europaresenär i nästan uteslutande Go är fri dryck värt en del - i alla fall några tusenlappar på ett år.

Skulle jag göra någon större MR för att uppnå Diamond - nej. Däremot skulle jag tänka mig att lägga ca 5000 kr på en t/r interkontinentalt i Y eller samma på två t/r i Plus i Europa.

Dock har jag sällan behov av MR i någon större utsträckning. Kanske det blir någon i Oneworld för mig för att nå flera emerald status eller Skyteam.

9. Thornado

Thornado Medlem

Finns ett par aspekter till att ta med i beräkningen.
    Antag att du når EBD på det sätt som föreslagits ovan med Amex Elite + en lämplig longhaul (hoppas på bra kampanj till Hong Kong, annars finns det nu priser för under 5000 för en helg i Beijing (5055 för påskhelgen och något billigare många andra helger) - observera att du inte vill åka ARN-CPH-PEK-CPH i så fall, utan vill välja routingen ARN-HKG-PEK-CPH-ARN för att inrese- och utreseland för Kina ska vara olika så att du kan få gratis 72h transitvisum).

Förutom det värde som man kan sätta på direkta EBD-förmåner (viss besparing på fri dryck, ett mjukare värde av courtesy upgrades, och eventuellt behov av soft landing), så måste man även ta hänsyn till:
    * Möjlighet att ge bort guldkort. Antingen kan man se ett mjukare värde på det genom att ge bort det till vän eller familjemedlem, eller så kan man ta en titt på relaterade trådar i marknadsplatsen och se att det finns en möjlighet att använda detta för att minska den faktiska monetära kostnaden för inskaffande av sitt EBD.
    * Amex Elite. Om du inte hade skaffat detta om det inte var för att kvalificera till EBD så får man ju även räkna in de extra förmånerna som detta ger, vilket givetvis beror på hur hög spend du har. 20 istället för 15 poäng per 100 kr har ju ett visst värde, likaså den extra vouchern om du har någon chans att komma upp i 300k spend. Dessutom så kan du ju se till att boka alla dina resor med väldigt tighta connections (gärna via CDG...) och alltid checka in baggage och hoppas att det försvinner då Elite-kortet har bra försäkring för sånt.

10. Kimmen00

Kimmen00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    EBD är för mig helt klart värt mkt. En viktigt aspekt är ge bort 1 Gold per period. Som vi tajmat det i familjen kan jag med mitt EBD se till att 2 familjemedlemmar har konstant EBG. Det ger många extra poäng på long haul som är det enda (i princip) familjen reser. Nu om 2 veckor är det dags för Hong Kong. Ger 4500 p extra med 2 Ebg. Familjen gjorde 3 rundor till usa/Tokyo i eco/plus förra året = ~13000 extra poäng som deras Ebg drog in.
    Finns fördel även på A* där det kan gnällas vid loungetillgång att man endast får gästa en person. Med andra ord hela familjen kommer alltid in i loungerna.

Bra med gratis dricka om hela familjen sitter i eco o ungarna vill ha juice etc. Annars siktar vi normalt på att åka minst plus med barnen.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!