Senaste nytt

Priority boarding?

Hampus

Ny medlem
What?
Bokade du inrikes USA på sas.se eller menar du att du kunde ta upp bokningen och mecka med den på sas.se?
Jag tänker boka några United sträckor, därav mina frågor....
Sorry om jag var otydlig, Flög ARN-RSW via EWR med SAS + United.

Jag antar att @Hampus flög över Atlanten med SAS och därefter hade anslutningsflyg med United. Därav kunde biljetten bokas på sas.se.
När jag bokade min resa till Vegas som jag åker iväg på imorgon så kunde jag också välja plats i Economy Plus på United (kan fortfarande se att jag har plats 10D i bokningen). Vid onlineincheckning så kan jag inte längre välja plats på United-flighten och jag har flyttats till plats 26D, så vet inte om det faktum att man tillåts välja platser i economy plus bara är en glitch som sen "rättas till" när man checkar in.

Då måste vi haft tur, hela familjen 2 vuxna 2 barn + 1st infant fick sitta i Economy plus.
 

palmen

Moderator
Jag har för mig att vi avhandlat det här gällande United i en annan tråd där jag listade de olika kategorierna, men jag kan inte hitta den just nu (Tapatalk...).

Hur som helst så tillhör *G grupp 2 men min erfarenhet är att jag ofta hamnar i grupp 1 av någon anledning, och har inte sett syftet med att protestera. :)

I stora drag är det enligt följande:
Pre-boarding: Global services och militärer i uniform.
Grupp 1: Premiumkabiner, UA 1k.
Grupp 2: *G, en uppsjö kreditkort, betald Premier Access mm mm.
Grupp 3-5: Övriga enligt Window-Middle-Aisle.

Finns som en kommentar till en av mina rapporter, men det har avhandlats någon annan stans också, nu hade det varit trevligt med en wiki att lägga till detta i :)
United Economy tur och retur till Brasilien | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
 

ToElf

Ny medlem
Jaha, så kom torsdag.
Gick nu noga igenom att presentera EBD status vid inchecking, och blev ändå satt i grupp 3. Uttryckte förvåning och blev hänvisad till att frågan om priority boarding låg hos gate-ansvarig. Gate-ansvarig blev sedan mycket förvånad över att fått beslutet. Hade dock mitt SAS AMEX (som det faktiskt står "Diamond" på) som livlina. (Eurobonus-kortet från SAS i detta läge är värdelöst eftersom det "endast" uppger att man har EBG) Gate-ansvarig kunde inte heller förstå varför hennes (United?) systemet inte kunde få upp mitt EBD, men hon var snabb i att lösa situationen och behandlade oss som EBD och fick boarda med grupp 1.
Plus för gate-ansvarig, men minus för Uniteds system.
 

agehall

Medlem
Jaha, så kom torsdag.
Gick nu noga igenom att presentera EBD status vid inchecking, och blev ändå satt i grupp 3. Uttryckte förvåning och blev hänvisad till att frågan om priority boarding låg hos gate-ansvarig. Gate-ansvarig blev sedan mycket förvånad över att fått beslutet. Hade dock mitt SAS AMEX (som det faktiskt står "Diamond" på) som livlina. (Eurobonus-kortet från SAS i detta läge är värdelöst eftersom det "endast" uppger att man har EBG) Gate-ansvarig kunde inte heller förstå varför hennes (United?) systemet inte kunde få upp mitt EBD, men hon var snabb i att lösa situationen och behandlade oss som EBD och fick boarda med grupp 1.
Plus för gate-ansvarig, men minus för Uniteds system.


Ok, nu tar vi det här från början...

EuroBonus Diamond ÄR INTE EN OFFICELL STAR ALLIANCE STATUS! Du är Star Alliance Gold så fort du åker med någon annan än SAS. Så enkelt är det. De andra bolagen kommer aldrig att se SAS egna påhitt innan Star Alliance inför en ny statusnivå ovanför Gold och det lär inte hända.

Fråga en HON (som faktiskt är något att hänga i julgranen jmf med de flesta andra statusnivåer) vad bolag utanför LH-gruppen ser dem som.

Återigen, vill du ha prio-förmåner när du åker med andra bolag än SAS, NÄMN INTE DIAMOND - prata om Star Alliance Gold - annars kommer du bara att förvilla och det hela slutar med att du inte får någonting.
 

maba

Medlem
Ok, nu tar vi det här från början...

EuroBonus Diamond ÄR INTE EN OFFICELL STAR ALLIANCE STATUS! Du är Star Alliance Gold så fort du åker med någon annan än SAS. Så enkelt är det. De andra bolagen kommer aldrig att se SAS egna påhitt innan Star Alliance inför en ny statusnivå ovanför Gold och det lär inte hända.

Fråga en HON (som faktiskt är något att hänga i julgranen jmf med de flesta andra statusnivåer) vad bolag utanför LH-gruppen ser dem som.

Återigen, vill du ha prio-förmåner när du åker med andra bolag än SAS, NÄMN INTE DIAMOND - prata om Star Alliance Gold - annars kommer du bara att förvilla och det hela slutar med att du inte får någonting.

Tack för förklaringen, kanske ska behålla guldkortet för incheckning utanför norden.
 

Agö

Medlem
Ja, det är inte alls en dum idé. Det kan även underlätta när man ska in i lounger på vissa ställen just eftersom folk fattar vad det är.
Fast på Diamondkortet står det tydligt att det är Star Alliance Gold (med loggan) så jag ser ingen anledning till att gå runt med ett guldkort.
 

agehall

Medlem
Fast på Diamondkortet står det tydligt att det är Star Alliance Gold (med loggan) så jag ser ingen anledning till att gå runt med ett guldkort.

Du har aldrig blivit nekad tillträde till en lounge i USA när du försökt gå in med ett silverfärgat AmEx? Trots *G-loggan så har det ju hänt att de vägrat fatta.
 

Agö

Medlem
Du har aldrig blivit nekad tillträde till en lounge i USA när du försökt gå in med ett silverfärgat AmEx? Trots *G-loggan så har det ju hänt att de vägrat fatta.
Tja, jag har alltid extrakortet med mig. Det har ju också hänt (enligt rapporter) att de vägrar släppa in folk som bara har det kreditkortsbrandade kortet.
 
Toppen