Senaste nytt

Priority boarding för Business / First, inte alltid?

Agö

Medlem
Problemet för min del är att jag inte är någon som tar för sig med vässade armbågar och tränger mig före utan jag brukar ställa mig sist. :p

Boardar man sist på bussen mellan CPH-ARN, CPH-OSL så får man garanterat inte plats med bagaget utan får vackert ha det under sätet. Jag brukar med andra ord stå i kö och då helst först i kön.
 

Dr. Miles

Expert
THAI och Singapore Airlines erbjuder priority boarding from sina hubbar.

Däremot Star Alliance Gold får inte priority boarding på Singapore Airlines flygning.

Priority boarding för Suite, First, Business class passagerare samt Singapore Airlines PPS Club medlemmar
Singapore Airlines Business SIN-PEK_04.jpg
(Foto: Dr. Miles)

Singapore Airlines KrisFlyer Gold och Star Alliance Gold får stå i samma kö som Economy class passagerare.
Singapore Airlines Business SIN-PEK_03.jpg
(Foto: Dr. Miles)
 

zanga

Medlem
Sant, SAS måste bli bättre på detta. Det är riktigt pinsamt dåligt vid 99% av gångerna ...

Kan bara hålla med.... t.ex senast på både CPH och NRT var det en jävla röra (Business, A340).......

Edit: Jag menar jag förstår att det tar tid att boarda X-hundra personer, det tar lång tid helt klart och man vill inte vara sen med sin rutin, men man skall inte påstå att ha servicetjänst som man inte klarar av att genomföra. :)
 
Last edited:

palmen

Moderator
Om jag fick bestämma skulle boarding se ut ungefär så här..

  • First Class
  • Business Class
  • Club members, Gold & Silver card holders
  • Economy Class

Och vi de-boarding givetvis..

  • First Class
  • Business Class
  • (Premium Economy)
  • Economy

De gånger jag rest longhaul har alltid status-passagerare samt de som reser i business/first fått gå på först eller när de känner för det och oftast har de en egen separat kö som ingen annan använder även om det inte är någon kö där.
Är lite värre på short haul där det oftast brukar bildas 1-2 köer som är lika långa med en stor blandning av kabinklass och statuspassagerare. Skulle vara uppskattat i de fall det är 2 köer att man låter den ena vara enbart för statuspassagerare och de som reser i C de första minuterna, efter det så kan man släppa på "alla" i båda köerna. Då har de med status fått en chans att boarda innan åtminstone.

Vad det gäller deboarding så har alltid economy-kabinen hållits kvar när jag flygit longhaul (antar att man itne väntade på alal i C/F på en A380 från övre våningen innan de släppte av oss från undre.
De-boarding brukar ju lösa sig själv på shorthaul i och med att C/F sitter längst fram och kommer av först.
Med BA till LHR när vi fick bussgate hade vi en egen buss för C och ingen från Y släpptes av förrän vi åkt iväg med bussen. Tyckte jag var bra service.
 
Vad det gäller deboarding så har alltid economy-kabinen hållits kvar när jag flygit longhaul (antar att man itne väntade på alal i C/F på en A380 från övre våningen innan de släppte av oss från undre.
De-boarding brukar ju lösa sig själv på shorthaul i och med att C/F sitter längst fram och kommer av först.
Med BA till LHR när vi fick bussgate hade vi en egen buss för C och ingen från Y släpptes av förrän vi åkt iväg med bussen. Tyckte jag var bra service.

När jag åker med BA till & från Arlanda så kör dom bryggan till dörr nummer två (nu pratar jag 767), dvs precis framför vingen och bakom Club Europe. (Ja, när jag åker 767 intra Europa överlag väljer jag ofta rad 4, då får man Club Europe vid sista minut byte och man kommer av hyfsat snabbt även om det är vanliga SH-versionen)

Sitter man på exempelvis 1A är det risk att man blir fast ett tag, speciellt om Club är fullt. (För vid vissa tillfällen har dom börjat släppa av ekonomiklass samtidigt / nästan före vilket bildar en liten propp i gången.
 
Last edited:

palmen

Moderator
När jag åker med BA till & från Arlanda så kör dom bryggan till dörr nummer två (nu pratar jag 767), dvs precis framför vingen och bakom Club Europe. (Ja, när jag åker 767 intra Europa överlag väljer jag ofta rad 4, då får man Club Europe vid sista minut byte och man kommer av hyfsat snabbt även om det är vanliga SH-versionen)

Sitter man på exempelvis 1A är det risk att man blir fast ett tag, speciellt om Club är fullt. (För vid vissa tillfällen har dom börjat släppa av ekonomiklass samtidigt / nästan före vilket bildar en liten propp i gången.

Nu har jag bara flygit med BA780 och en B767 till ARN 1 gång, det var fullt i C och alla i Y hölls kvar tills vi kommit av (jag var en av de sista av från C).
 
Nu har jag bara flygit med BA780 och en B767 till ARN 1 gång, det var fullt i C och alla i Y hölls kvar tills vi kommit av (jag var en av de sista av från C).

Det är så det skall fungera enligt mig. En ytterst liten grej som uppskattas en del skulle jag tro.
Ibland står det en flygvärdinna och blockerar för ekonomiklass passagerarna men enligt mina upplevelser är det bara i runt 50% av fallen det sker.
 

erhel

Medlem
Så här ser scenariot ofta ut för mig när jag flyger..

Så fort gate agenten öppnar munnen och innan ens första ordet kommit ur dennes mun så har redan en kö bildats då folk oftast är väldigt ivriga att gå ombord..

Orden brukar vara ungefär så här..

Hello Ladies and Gentlemen, we are now beginning with our boarding-procedure and we would like to start with all passangers seated in rows 25-35.
We will then welcome those seated in rows 12-24 and finally those seated in ....

Our Executive Club members, Business Class and First Class passengers are welcome to board whenever they want.

Problemet för min del är att jag inte är någon som tar för sig med vässade armbågar och tränger mig före utan jag brukar ställa mig sist. :p


Om jag fick bestämma skulle boarding se ut ungefär så här..

  • First Class
  • Business Class
  • Club members, Gold & Silver card holders
  • Economy Class

Och vi de-boarding givetvis..

  • First Class
  • Business Class
  • (Premium Economy)
  • Economy

Jag brukar uppleva att BA är duktiga på detta på både ARN och LHR. Alla gånger jag flugit det senaste året har det funnits separat kö för Club Europe och EC Status. Till och med så pass att personalen har fäktat bort personer som inte haft rätt till och som försökt boarda i de köerna. Men jag kanske bara har haft tur!
 
Förstår överhuvudtaget inte fenomenent att börja köa 30 minuter innan boarding.

Du har ditt boardingpass, du har din plats. Varför i helskotta vill man stå och köa som om vi lever på 1940-talet och matkuponger delas ut?

Samma sak för deboarding. Alltid är det 4-5 stycken som är så jäkla ivriga att de ska börja plocka ut sina väskor så fort planet börja taxa till gaten.

Suck, börjar jag bli gammal?
 

Senator

Moderator
Min senaste BA flight där Andreas Eriksson också var med styrde gate personalen i London upp då det var fullständigt kaos med massor av passagerare som trodde man fick använda BAs Fast Track boarding. Situation förvärrades nog av av att planet var över 2t sent. Vid landning på ARN hade ombordpersonalen fullt upp med att hålla människomassan från ET (WT och WT+ )på plats medan CE (i detta fall CW) klev av. Delvis förståeligt då vi var 2t sena och man hade olika anknytningar inrikes.

Det saknas dock ett viktigt element i diskussionen. Jag är verken gammal eller har barn. Jag är en tålmodig människa som förvandlas till något alter-ego på flygresor och vill gärna som status/premium resenär ombord tidigt, därmed blir lite hetsig och otålig när jag reser...

Men......

Boarding borde startas med människor med särskilda behov som t.ex.äldre som behöver lite extra tid samt småbarnsfamiljer. När dessa människor har fått den tid som behövs, kan man ta alla premium/status osv.
 
Toppen