Priority Boarding à la Finnair

Diskussion i 'Finnair & Finnair Plus' startad av HON-II, 1 Januari 2015.

  1. HON-II

    HON-II Medlem

    Anekdoter från res-året 2014: Priority Boarding à la Finnair

    Någon vecka innan jul hade jag en bisarr upplevelse på en AY flygning PRG-HEL. När priority boarding för business-passagerare annonserades, gick jag fram till gaten, då jag hade en C-klass biljett. Kort framför gaten stod det en något överförfriskad finländsk passagerare som uppenbarligen inte tyckte om detta och tacklade till mig. Jag brydde mig inte så mycket om det, då jag trodde att han bara snubblade eller svajade till p.g.a. sitt nykterhetstillstånd. Döm om min förvåning, när samme passagerare gick ombord planet och, när han passerade min stol i de främre raderna, gav mig ytterligare en rejäl knuff. Jag tillkallade flygvärdinnan och undrade vad det var frågan om. Jag hade sett var personen ifråga hade satt sig, så jag bad henne att gå dit och fråga vad som var problemet. Hon kom tillbaka och sade att den uppretade (och överförfriskade) passageraren tyckte att jag trängt mig vid boarding. ”Men jag följde ju bara priority boarding instruktionerna”, inflikade jag. ”I don’t know” sade värdinnan. ”You don’t know if I was pushing myself before all the people or following the priority boarding procedure”? ”I don’t know” svarade värdinnan igen. Välkommen till Finnair!
     
    johhenrik, nota bene och agehall gillar detta.
  2. Vad ville du att flygvärdinnan skulle göra? Hon framförde orsaken till att han knuffat dig, vilket var vad du bad om. Nog för att han som knuffade dig var ett rötägg, men jag vet inte om man kan klandra Finnair för det.
     
    wheaa gillar detta.
  3. HON-II

    HON-II Medlem

    Hmm, i min värld brukar det vara flygpersonalens jobb att hantera aggressiva passagerare eller våld i kabinen.... En dylik situation i USA skulle få rätt så grava konsekvenser, jämför med United passageraren som fick nyligen blev häktad i några dygn för att hon bytte stolsrad och gav sig in i en diskussion med flygpersonalen.
     
    flapps, agehall, fcx och 3 andra gillar detta.
  4. Jakob K

    Jakob K Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Den här typen av händelser är inget som tolereras på Lufthansa Group (där jag flyger mest) iaf. Jag har sett synnerligen tuff kabinpersonal göra processen kort med bråkmakare.

    Jag håller helt med @HON-II i detta läge: Man kan förvänta sig mer av kabinpersonalen än vad som beskrevs i exemplet ovan.

    mvh
     
    Thomasn, nota bene och agehall gillar detta.
  5. Moco

    Moco Medlem

    Tråkigt att folk inte kan uppföra sig. Kanske hade hon kunna vara en smula mer serviceinriktad, men annars ser jag inte vad hon skulle ha gjort.
    Den amerikanska modellen med våld så ofta och gärna som möjligt är väl också rätt så intelligensbefriad, kan jag tycka. En diskussion, så länge den inte innehåller hot eller handgemäng, torde knappast motivera någon arrest. Lite högre i tak får det väl vara.

    Smidig kabinpersonal, som löser problem med ett leende och gedigen serviceinställning är att föredra i alla lägen - och oftast fullt möjligt.
     
    Dr. Miles gillar detta.
  6. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Problemet här är väl bara att FA:n uppenbarligen själv inte såg vad som hände, och alltså bara har TS version av saken. På hans begäran går hon fram till idioten som tydligen ger sin version utan att vara aggressiv. Därmed återstår knappast mer att göra än att kanske hålla ett extra öga på karln.
     
  7. Jakob K

    Jakob K Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är väl inte det som är poängen, utan FAns totala likgiltighet inför sin kund: @HON-II . Om kunden känner sig illa behandlad måste man ju ta sig lite mer tid och lyssna, visa lite god vilja med nån enklare kompensation/ursäkt etc istället för att säga "I don't know" el. dyl.

    Det handlar om enklaste formen av kundvård. Att FAn inte är nån polis/domstol är ju självklart.

    mvh
     
  8. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Ombord på planet är Flygkaptenen enväldig domare och Besättningen agerar polis.
     
    agehall gillar detta.
  9. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Korrekt, men nu var det ju inte det du skrev och som jag refererade till. Du använde ord som " inte tolereras... göra processen kort...", och det har ju knappast med kundvård att göra...
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×