Senaste nytt

Priority-bagage funkade på Arlanda idag!

Igorius

Medlem
Fungerade fint på ARN igår - våra taggade väskor kom som nr 1 resp. 4. Så hade också väskorna lastats ombord mycket noggrannt på MLA (jag följde processen med stort intressse genom fönstret).
 

fcx

Medlem
Idag tappade jag nästan hakan. Dagstripp till ARN-TLL-ARN med två incheckade väskor. På ARN fick jag bara checka in den ena vid disken, den andra fick gå som specialbagage. Precis samtidigt som jag sedan kommer fram till ankomsthallen i TLL börjar bandet rulla, och mina väskor kommer som nummer 1 och 2! Hemma i ARN igen tog det givetvis längre tid att få bagaget, men mina två väskor var bland de fem första!
 

Storsteffe

Medlem
Råkade se lastningen av vårat bagage i Miami för några dagar sen, alla prio väskor togs åt sidan och lastades på sist och kom ut först på bandet. Tror att lastningen i huvudsak styr hur väskorna kommer, om prio ligger längst in i lastrummet lär man ju inte ställa undan alla andra väskor tills man kommer åt dessa. Kanske har jag fel?
 

Dr. Miles

Expert
Råkade se lastningen av vårat bagage i Miami för några dagar sen, alla prio väskor togs åt sidan och lastades på sist och kom ut först på bandet. Tror att lastningen i huvudsak styr hur väskorna kommer, om prio ligger längst in i lastrummet lär man ju inte ställa undan alla andra väskor tills man kommer åt dessa. Kanske har jag fel?

Jo detta har vi diskuterat tidigare och jag har hört det från lastare på Arlanda också.
Det konstiga är när jag flyger till eller intra Asien så får jag nästan alltid mina prio taggade väskor bland de första men det händer sällan på Arlanda.
Om lastare i Asien lastar fel varje gång, hur kommer det sig att prio tagg fungerar när man flyger intra Asien?
 

Storsteffe

Medlem
Jo detta har vi diskuterat tidigare och jag har hört det från lastare på Arlanda också.
Det konstiga är när jag flyger till eller intra Asien så får jag nästan alltid mina prio taggade väskor bland de första men det händer sällan på Arlanda.
Om lastare i Asien lastar fel varje gång, hur kommer det sig att prio tagg fungerar när man flyger intra Asien?

Kan det vara så att man respekterar prio taggen och har ett system som sorterar ut dessa vid avlastningen? Då behöver de inte lasta "rätt". Nyfikenheten växer, nu vill jag veta....;)
 

jth

Medlem
Vad jag kunde se i morse så verkar priotaggningen har börjat fungera, vi kom från Köpenhamn och de första 15-20 väskorna på bandet hade alla priotaggar. Glädjen dämpades dock lite av att våra väskor (alla priotaggade!) inte dök upp alls. Vi var sena in från IAD och trots att de ändå hade 30-40 minuter på sig i Köpenhamn så hann de tydligen inte få ut våra väskor ur lastrummet i tid.
 
Toppen