Senaste nytt

Priobaggage kommer sist på Arlanda men inte i resten av världen. Rapportera!

JKW

Medlem
Vet inte om det är jag som har missat något under alla dessa år men informationen jag har fått av en lastare på Arlanda stämmer inte riktigt med gängse uppfattning här på forumet. Enligt min kontakt påverkar priotag inte alls när väskan kommer ut på bandet. När väska kommer beror på om det är containerlastning eller manuell lastning. Detta ger i sin tur olika utslag beroende på vid vilken tidpunkt väskan checkas in. Är det manuell lastning så ska väskan checkas in sent för att den ska komma ut tidigt på bandet. Med ett flygplansbyte får du omvänt resultat. Att väskan upplevs komma ut annorlunda när vi flyger till Asien och Nordamerika beror på att vårt bagage troligen är containerlastat pga att vi har flugit widebody. Sedan finns det säkert de som är schyssta och lastar prio och status sent. Finns någon länk till en sida på sas som beskriver exakt vad priobaggage egentligen innebär?

Din kontakt har inte helt fel men i stora drag så är mycket fel.
Ja, det är skillnad på om väskan lastas i en ULD (Container) eller om kärran är löslastad.
Det i sin tur ska inte spela någon större roll för resultatet på bagagebandet.

ULD:
Oftast så finns det separata ULD:er för Cklass, lokalbagage samt transferbagage.
På alla widebodies så är det standard men t.ex 321:er så kan det ibland slås ihop till trans och lokal (med C och M-klass blandat)
Då ska Prio alltid ligga ytterst i burken.

Löslastad kärra:
Eftersom det finns olika lastutrymmen så brukar man även där skilja på trans/lokal/prio. Detta för att allt inte ska ligga blandat när man lossar kärran.
Problemet där är att om ramppersonalen inte är pass upp så kan de väskor som ligger ytterst och tas av först, alltså prio hamna underst på vagnen och sedan en massa lokalt ovanpå. Man brukar oftast försöka att förhindra detta genom att lasta det ena i fram och det andra bak på flygplanet, men det är inte alltid att en utestation gör som man gör på Arlanda.

Prio som kommer sist på ARN:
Det kan finnas flera anledningar till detta.
En kan vara att ramppersonalen har lagt prion underst på vagnen då den kom av först.
En annan kan vara att en utestation har blandat bagaget i ULD:er, alla är då märkta local och då är det omöjligt för personalen att veta om och var det finns prio.
När det är ankommande till ARN så är det oftast inte hos ARNpersonalen felet ligger utan den station som skickar bagaget som har gjort felet.
Men givetvis så kan även personalen på ARN har gjort fel men oftast så är det skickande station som är ansvarig för hur det ser ut vid ankomst.
Alltså kommer det rätt ut på er ankomst från ARN så har personalen som har skickat det från ARN gjort rätt, osv.

Till sist: Prioväskor ska ALLTID komma ut först på bandet oavsett hur det är lastat. Tyvärr så ser verkligheten annorlunda ut och detta är inte 100%igt.
Hoppas att det bringar lite mer klarhet i hur det ska vara. Det är bra att ni rapporterar när det inte fungerar!
 

M@GNÜS

Medlem
Air India idag från Goa till Mumbai. Mitt priotaggade bagage kom först igen...
Blir spännande och se hur Brussels Airlines gör denna gång
 

johansch

Medlem
Flög TPE-HKG-DOH-ARN senaste dygnet i business class (med Cathay/Qatar). Blev mäkta överraskad (och nöjd) över att de priotaggade-baggagen kom fram först - det möjliggjorde att jag kunde komma hem till Linköping 1.5h tidigare än vad jag förväntat mig.
 
FRA - ARN, efter en ganska lång väntan kom först 5 stoora rimova, som snurrade en stund. Visade sig tillhöra våran flightcrew. Sedan kom ett gäng väskor utan prio-taggar. Efter ytterligare lång väntan och en hel del muttrande särskilt från de tyska affärsresenärerna kom 2nd baggage ut.
 

Mr.A

Medlem
Ankom från PEK-ARN (AIr China) häromdagen med priomärkta väskor, de kom sist, 50 min efter landning... ingen ordning som vanligt, för mig som flyger mer med BA/KL/AF/AY från Terminal 2 tycker det fungerar oerhört mycket bättre där en T5 och Star Alliance.
 

Canadien

Medlem
Ser ut som att priobagage fungerade på avgående plan från Arlanda mot London idag. Lastaren var noga med att få de taggade väskorna på sist, så att de kan plockas av först.

P_20180611_110211.jpg
 

Swedestar

Medlem
Helt sjukt att de inte kan få rätt på detta. Kan man checka in sitt bagage utan priotagg? Det enda taggen gör på inrikesflighter är att garantera att man får sitt bagage på bandet sist av alla.
 
Toppen