Senaste nytt

Priobaggage kommer sist på Arlanda men inte i resten av världen. Rapportera!

Dr. Miles

Expert
Jag undrar om Menzies har anställt tidigare bagagelastarna från SGH.
Min prio-taggade väska kom ut ca 7 minuter efter bandet började att snurra.

De väskorna som kom ut först hade inte prio-tagg på sig.
 

apknug

Medlem
Detta har diskuterats förut. Proitagg betyder INTE att bagaget skall komma ut först. Däremot skall bagaget vid eventuell överlast inte skickas med nästa flyg förens allt icke prioritet taggar har off loadats.
 

Dr. Miles

Expert
Detta har diskuterats förut. Proitagg betyder INTE att bagaget skall komma ut först. Däremot skall bagaget vid eventuell överlast inte skickas med nästa flyg förens allt icke prioritet taggar har off loadats.
Och vi har också diskuterat att förutsettning är det samma på de flesta flygplatser i världen men ändå fungerar priotagg på många asiatiska flygplatser.
Det måste betyda att det är något fel på bagagehandling på Arlanda.
 

M@GNÜS

Medlem
Mixade skurar denna resa:
ARN-TXL SAS i fredags... mitt priobagage kom bland de 5 sista väskorna efter en paus.
TXL-ATH AEGEAN i lördags... mitt priobagage kom helt ensamt och först av alla.
ATH-BRU Brussels Airlines i söndags... mitt och 3 andra med priobagage passagerare fick väskorna ca 30 minuter efter alla andra. De kom medan vi anmälde de försvunna.
BRU-BOM igår... mitt och andras priobaggage kom absolut sist efter en lång paus.
BOM-GOI Air India idag... min väska kom själv först av alla.

Brussels Airlines verkar inte helt stabila... incheckningen i Aten var kaos och startade 1 en knapp timme innan boarding.
 
Har en kollega som varje vecka flyger till EDI Edinburgh. Han har nu konstaterat att om väskan INTE priotaggas kommer väskan bland alla andra men med priotagg sist. Så när han checkar in väskan ber han att inte få en priotag.
Han har fått känslan av att lastarna på EDI inte gillar priotaggade vöskor...
 

Jönsson

Medlem
Vet inte om det är jag som har missat något under alla dessa år men informationen jag har fått av en lastare på Arlanda stämmer inte riktigt med gängse uppfattning här på forumet. Enligt min kontakt påverkar priotag inte alls när väskan kommer ut på bandet. När väska kommer beror på om det är containerlastning eller manuell lastning. Detta ger i sin tur olika utslag beroende på vid vilken tidpunkt väskan checkas in. Är det manuell lastning så ska väskan checkas in sent för att den ska komma ut tidigt på bandet. Med ett flygplansbyte får du omvänt resultat. Att väskan upplevs komma ut annorlunda när vi flyger till Asien och Nordamerika beror på att vårt bagage troligen är containerlastat pga att vi har flugit widebody. Sedan finns det säkert de som är schyssta och lastar prio och status sent. Finns någon länk till en sida på sas som beskriver exakt vad priobaggage egentligen innebär?
 

Dr. Miles

Expert
Finns någon länk till en sida på sas som beskriver exakt vad priobaggage egentligen innebär?
På Star Alliance webbsida skriver endast "Priority baggage handling" men inte vad det innebär.

United beskriver "Priority baggage handling" som nedan.
United skrev:
Priority baggage handling - like you, your bags get priority treatment and are among the first to be unloaded.
Premier Members and Star Alliance Status | United Airlines

Alltså, det ska lastas av från planet bland de första men kanske inte på bandet bland de första?


På oneworlds webbsida skriver de i specifik att priority handling är till bagagebandet.

oneworld skrev:
Priority baggage handling

As a Sapphire frequent flyer you will also receive Priority baggage handling when travelling in any cabin on an eligible oneworld flight, giving your baggage priority handling from aircraft to carousel. (Priority baggage handling is not available on flights operated by British Airways.)
Sapphire privileges - Travelling the World with oneworld
 
Toppen